Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: luftning av bakre brommsarna!

  1. #1

    luftning av bakre brommsarna!

    jag köpte två nya OK bak till min 9000 men när jag monterat dom så går det inte att lufta.

    när jag har slangarna bortskruvade så droppar det bara lite grann ibland.

    och bromsar man med dom borta så kommer det ingen olja heller!

    när allt är monterat som det ska hännder ingenting när man pumpat upp ett tryck och öppnar nippeln. om man startar motorn där imot så får man tryck.

    nån som vet vad som kan vara fel?
    båda oken kan väll inte vara trasiga?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    65
    Tror det har med abs.n att göra är iaf så på volvo 440 att man måste ha motorn igång för att lufta ur bromsarna..
    Kör:
    SAAB 9-5sc 2,0t-05 SAAB 9000cs 2,0t-96 SAAB 900T8 Konventerad till T16-88b

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    315
    Har du ABS?
    Saab-lös.... Men många har passeras revy.. 900OG, 9K Talladega, Aero & A50...
    +Alfa 164:or. Nu med Corvette C6-LS3 som sommarleksak.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    186
    Inte så ofta jag luftar sånna bilar på jobbet, men så som ni säger som svarat så har jag för mig att tändningen ska vara igång när man luftar med en luftman. det e nått elektroniskt styrt med bromssystemet.
    Inte säker på att man kan lufta det själv genom att bygga upp tryck med pedal men den som kan får gärna rätta till..

    Mvh
    Kristian
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  5. #5
    japp jag har ABS, konstiga i så fall är att jag kan lufta fram utan några problem..

  6. #6
    har du satt rätt ok på rätt sida luft nipplarna ska vara på uppsidan av oket om du fattar vad jag menar iom. att luften stiger.

    sedan se till att det är mycket olja i behållaren så att det ej blir tomt det tömms fort

    //Kristoffer
    gå gjärna in å lägg en röst på min bil.
    http://www.garaget.org/?car=56995

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Sätt en kamrat i bilen och säg till honom att vrida på tändningen. När ABS pumpen stannat så öppnar du nippeln lite. Sedan säger du till din kamrat att trampa på bromsen försiktigt och så är du alldeles strax färdig...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Sätt en kamrat i bilen och säg till honom att vrida på tändningen. När ABS pumpen stannat så öppnar du nippeln lite. Sedan säger du till din kamrat att trampa på bromsen försiktigt och så är du alldeles strax färdig...
    För att det ska bli helt korrekt ska man börja med trycklöst system, dvs accumulatorn tömd och pedalen "stum".

    När man avslutar ska nippeln stängas först, sedan bromsen släppas och sist tändningen vridas av.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Luftning bak - saab 900 -96
    Av sebbus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 17:57
  2. Luftning
    Av SAAB_Markus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 13:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •