Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Byte till Stora färddatorn i en 9000

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Byte till Stora färddatorn i en 9000

    Hej!
    Jag tänkte byta ut den "lilla-färddatorn" (klockan) mot den stora.

    Nummret på den nuvarande är: 403253

    Vad är det för nummer på den stora?
    För vad jag har förstått så kan man inte ta den stora färddatorn från en annan årsmodell och stoppa den i min 94:a, eller har jag fel?
    Isf är det bara från en 94:a som jag kan stoppa in i min bil eller finns det färddatorer från andra årsmodeller som passar?


    Bilen i fråga är en SAAB 9000 CSE 2.3T -94


    Mvh
    Jimmie

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    372
    Medlem#
    2114

    Re: Byte till Stora färddatorn i en 9000

    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Hej!
    Jag tänkte byta ut den "lilla-färddatorn" (klockan) mot den stora.

    Nummret på den nuvarande är: 403253

    Vad är det för nummer på den stora?
    För vad jag har förstått så kan man inte ta den stora färddatorn från en annan årsmodell och stoppa den i min 94:a, eller har jag fel?
    Isf är det bara från en 94:a som jag kan stoppa in i min bil eller finns det färddatorer från andra årsmodeller som passar?


    Bilen i fråga är en SAAB 9000 CSE 2.3T -94


    Mvh
    Jimmie
    Jag läste någonstans att för att få igång den stora datorn behövs det en till kabel, som tydligen ska ligga in bakom färddatorn någonstans.
    Vet tyvärr inte om det gäller alla årsmodeller...

    Jag tror det passar med färddatorer från olika årtal i din bil, men kanske inte från tidiga årsmodeller av 9000..
    //Magnus
    SAAB 900 SE 2,0 Turbo Maptun (viggen wannabee)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Re: Byte till Stora färddatorn i en 9000

    Citat Ursprungligen postat av Magnus2114
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Hej!
    Jag tänkte byta ut den "lilla-färddatorn" (klockan) mot den stora.

    Nummret på den nuvarande är: 403253

    Vad är det för nummer på den stora?
    För vad jag har förstått så kan man inte ta den stora färddatorn från en annan årsmodell och stoppa den i min 94:a, eller har jag fel?
    Isf är det bara från en 94:a som jag kan stoppa in i min bil eller finns det färddatorer från andra årsmodeller som passar?


    Bilen i fråga är en SAAB 9000 CSE 2.3T -94


    Mvh
    Jimmie
    Jag läste någonstans att för att få igång den stora datorn behövs det en till kabel, som tydligen ska ligga in bakom färddatorn någonstans.
    Vet tyvärr inte om det gäller alla årsmodeller...

    Jag tror det passar med färddatorer från olika årtal i din bil, men kanske inte från tidiga årsmodeller av 9000..

    Okej, jag har sett att det finns "nya" och "gamla" färddatorer.
    Ingen som vet vilken jag ska ha?
    Måste man dra en extra kabel? Har faktist läst att alla kablar är fördragna?
    Nån som har ytterliggare info om det?

    mvh
    Jimmie

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    757
    Alla kablar finns där bara att leta upp den som ligger där inne bland all andra kablar, säger bara lycka till Sen vilken du ska ha vet ja inte men d kan säkert nån annan svara på
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    Alla kablar finns där bara att leta upp den som ligger där inne bland all andra kablar, säger bara lycka till Sen vilken du ska ha vet ja inte men d kan säkert nån annan svara på
    Okej, vet du vad det är för färg på kablarna? ligger de bara "löst" där inne eller?

    mvh
    Jimmie

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    Alla kablar finns där bara att leta upp den som ligger där inne bland all andra kablar, säger bara lycka till Sen vilken du ska ha vet ja inte men d kan säkert nån annan svara på
    Okej, vet du vad det är för färg på kablarna? ligger de bara "löst" där inne eller?

    mvh
    Jimmie
    Färg vet jag inte.. men det finns inte så många kontakstycken där bokom.. men helt lösa är dom inte, ligger nog ett kontaktstycke där nån stans.
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Citat Ursprungligen postat av Berget
    Alla kablar finns där bara att leta upp den som ligger där inne bland all andra kablar, säger bara lycka till Sen vilken du ska ha vet ja inte men d kan säkert nån annan svara på
    Okej, vet du vad det är för färg på kablarna? ligger de bara "löst" där inne eller?

    mvh
    Jimmie
    Färg vet jag inte.. men det finns inte så många kontakstycken där bokom.. men helt lösa är dom inte, ligger nog ett kontaktstycke där nån stans.
    okej, får gå ut och kolla. är det bara en kabel? eller är det fler?

  8. #8
    år Art.nr Benämning
    85-88 9509795 DCC
    89 9124579 DCC
    90-91 4109591 DCC
    92-93 4110607 SCC
    94 4437224 SCC
    95-98 4519443 SCC

    Det går att koppla årmodeller som ej passar direkt, men jag hittade min SCC på 10 min när jag sökte på bildelsbasen.

    PÅ en -94 så är det två anslutningar om jag ej missminner mig. En som satt i klocken o en som siter buntad längre ner efter klockans kabelhärva.

    Mvh

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    år Art.nr Benämning
    85-88 9509795 DCC
    89 9124579 DCC
    90-91 4109591 DCC
    92-93 4110607 SCC
    94 4437224 SCC
    95-98 4519443 SCC

    Det går att koppla årmodeller som ej passar direkt, men jag hittade min SCC på 10 min när jag sökte på bildelsbasen.

    PÅ en -94 så är det två anslutningar om jag ej missminner mig. En som satt i klocken o en som siter buntad längre ner efter klockans kabelhärva.

    Mvh

    Så här ser baksidan ut:


    Så det är i princip olika färddatorer till varje årsmodell. Det är enbart n som passar till varje modell åxå? vad är skillnaden mellan de olika färddatorerna?

    mvh
    Jimmie

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    år Art.nr Benämning
    85-88 9509795 DCC
    89 9124579 DCC
    90-91 4109591 DCC
    92-93 4110607 SCC
    94 4437224 SCC
    95-98 4519443 SCC

    Det går att koppla årmodeller som ej passar direkt, men jag hittade min SCC på 10 min när jag sökte på bildelsbasen.

    PÅ en -94 så är det två anslutningar om jag ej missminner mig. En som satt i klocken o en som siter buntad längre ner efter klockans kabelhärva.

    Mvh

    Så här ser baksidan ut:


    Så det är i princip olika färddatorer till varje årsmodell. Det är enbart n som passar till varje modell åxå? vad är skillnaden mellan de olika färddatorerna?

    mvh
    Jimmie
    Det där är väl baksidan på din klocka? Det är ju helt lik min klocka som nu står på mitt datorbord. Har du hittat den andra kontakten som sitter buntad inne i instrumentpanelen? Det skiljer såvitt jag vet ingenting i funktionsväg mellan de olika årsmodellerna, men jag tror att de tidiga årsmodellerna hade inställning för motorvärmarstart eller nått sånt. Övrig skillnad är att anslutningarna är helt olika, så skall du montera i en från annat år så måste du stifta om på baksidan o alltså VETA hur du ska stifta.
    From -95 så är det bara en anslutning bak.
    Mvh

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    [quote=-94 9000 2,3T cse]
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Citat Ursprungligen postat av "-94 9000 2,3T cse":ed1pr6wx
    år Art.nr Benämning
    85-88 9509795 DCC
    89 9124579 DCC
    90-91 4109591 DCC
    92-93 4110607 SCC
    94 4437224 SCC
    95-98 4519443 SCC

    Det går att koppla årmodeller som ej passar direkt, men jag hittade min SCC på 10 min när jag sökte på bildelsbasen.

    PÅ en -94 så är det två anslutningar om jag ej missminner mig. En som satt i klocken o en som siter buntad längre ner efter klockans kabelhärva.

    Mvh

    Så här ser baksidan ut:


    Så det är i princip olika färddatorer till varje årsmodell. Det är enbart n som passar till varje modell åxå? vad är skillnaden mellan de olika färddatorerna?

    mvh
    Jimmie
    Det där är väl baksidan på din klocka? Det är ju helt lik min klocka som nu står på mitt datorbord. Har du hittat den andra kontakten som sitter buntad inne i instrumentpanelen? Det skiljer såvitt jag vet ingenting i funktionsväg mellan de olika årsmodellerna, men jag tror att de tidiga årsmodellerna hade inställning för motorvärmarstart eller nått sånt. Övrig skillnad är att anslutningarna är helt olika, så skall du montera i en från annat år så måste du stifta om på baksidan o alltså VETA hur du ska stifta.
    From -95 så är det bara en anslutning bak.
    Mvh[/quote:ed1pr6wx]

    Ja, och som du kanske ser så är det bara 6 stift på baksidan, så det finns 2(?) andra kablar inuti instrumentbrädan so ska stiftas på? eller har jag helt fel nu??

  12. #12
    Nu ska vi se här om jag kan förklara så vi förstår varandra:

    Du har en kontakt framme/synlig?? Alltså den anslutning som satt i klockan, menar jag.

    Men för att få färdatorn, SCC:n att fungera så måste du hitta kontakt nummer två för att ansluta även den till SCC:n.

    SCC:n behöver alltså BÅDE kontakten som nu satt i klockan SAMT den oanvända kontakten som sitter i ett troligen svart buntband längre ner innanför panelen. Den sitter buntad i samma kabelhärva som den som går upp till klockan. Följ med handen ner efter kabelhärvan så känner du vart den sitter.

    Är du med, eller har jag missuppfattat dig?

    Mvh

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Nu ska vi se här om jag kan förklara så vi förstår varandra:

    Du har en kontakt framme/synlig?? Alltså den anslutning som satt i klockan, menar jag.

    Men för att få färdatorn, SCC:n att fungera så måste du hitta kontakt nummer två för att ansluta även den till SCC:n.

    SCC:n behöver alltså BÅDE kontakten som nu satt i klockan SAMT den oanvända kontakten som sitter i ett troligen svart buntband längre ner innanför panelen. Den sitter buntad i samma kabelhärva som den som går upp till klockan. Följ med handen ner efter kabelhärvan så känner du vart den sitter.

    Är du med, eller har jag missuppfattat dig?

    Mvh
    Jag förstår vad du menar, men om du tittar på bilden jag la upp lite tidigare i tråden så finns det TVÅ uttag på baksidan.
    Det satt anslutningar i BÅDA men det sitter även en extra anslutningskontakt lite längre ner på kabelhärvan (precis som du sa) ocg i den sitter det 4 kablar.

    Totalt sett finns det TRE kablar som kan anslutas men bara TVÅ på baksidan av SCC:n.

    Det är nu frågan hur jag ska göra? Ska man flytta över kablarna så att ALLA används eller hur gör man?

    Hoppas du förstår mig nu

    mvh
    Jimmie

  14. #14
    Jaaaaavisst!!!

    Du ansluter helt enkelt de två kontakter som passar o buntar den som ej passar.

  15. #15
    Presic, du får en kontakt över när du monterar "stora" färddatorn.
    Böt själv för ett tag sedan tar max 5min att byta

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830
    Känns inte som det är värt pengarna

    Citat Ursprungligen postat av Besvarad förfrågan från Bildelsbasen

    Ref.nr: Z36972

    Säljare:
    Hårds Bildemontering
    58006
    Tel: 013-397024
    Fax: 013-397202

    Produkter i Besvarad förfrågan:
    W134825 - Saab 9000 Färddator 1250 SEK

    Frakt: 150 SEK
    Totalpris: 1400 SEK
    Då kan jag hitta roligare att lägga pengarna på än musbio tyvärr.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Brainded
    Känns inte som det är värt pengarna

    Citat Ursprungligen postat av Besvarad förfrågan från Bildelsbasen

    Ref.nr: Z36972

    Säljare:
    Hårds Bildemontering
    58006
    Tel: 013-397024
    Fax: 013-397202

    Produkter i Besvarad förfrågan:
    W134825 - Saab 9000 Färddator 1250 SEK

    Frakt: 150 SEK
    Totalpris: 1400 SEK
    Då kan jag hitta roligare att lägga pengarna på än musbio tyvärr.

    mvh
    Anders
    tyvärr är det SVINDYRT att köpa genom bildelsbasen

  18. #18


    Jag sitter nu med kvittot på SCC:n jag köpte genom bildelsbasen för två år sen.

    Tibro Bildemontering tog 500:- för min SCC + 140:- i frakt. Ring dit direkt o fråga.

    Mvh

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    11
    Nu fick jag också lite funderingar på att byta :P Hur demonterar man den gamla klockan då?

    //Fredde

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av FreddeAntonsson
    Hur demonterar man den gamla klockan då?

    //Fredde
    Den går i princip att dra rakt ut. Det är två klammer på ovan resp undersidan som håller klockan i spänn mot brädan. Jag tror jag tog bort ACC-panelen för att sen trycka den rakt ut.

Liknande ämnen

  1. Byta till stora färddatorn i 9k?
    Av Kim i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 09:40
  2. Skillnader på stora färddatorn 9000
    Av Källén i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 22:03
  3. Rätt kablar till stora färddatorn, 9000- 87
    Av Fatboy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 12:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •