Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Byte av Styrled på 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431

    Byte av Styrled på 9-5

    Tjena

    Jo det är så att jag undrar hur det är att byta yttre styrlederna på 9-5or är det krånligt? hur går man tillväga? nått man ska se upp för?





    Tacksam för svar.


    har sökt men sökfunktionen är så dryg bara krånglar när man vill backa tilbaks så jag skriver här istället.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Det är inga bekymmer, men jag tycker du inte ska göra det själv pga att du kommer till 100% att få en fel hjulinställning även om du räknar antal varv på styrstången. Tar inte många minuter att byta det på en verkstad. Ta en auktoiserad saabverkstad så att du får ett fast pris. det som är dyrast är själva leden.

    Mvh
    Kristian
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Phasio
    Det är inga bekymmer, men jag tycker du inte ska göra det själv pga att du kommer till 100% att få en fel hjulinställning även om du räknar antal varv på styrstången. Tar inte många minuter att byta det på en verkstad. Ta en auktoiserad saabverkstad så att du får ett fast pris. det som är dyrast är själva leden.

    Mvh
    Kristian
    Ok så det är ingen ide att byta själv om man inte vill förstöra hjulinställningen.

    Hur mycket tar saab för yttrestyrleden? jag vet att SP tar nått på 160kr och mekonomen över 300kr så vad kan man förvänta sig att SAAB tar då? 500?
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Just i fallet styrled vet jag inte men jag tycker det ofta är så att Mekonomen och Saab är nästan lika dyra. Många handlar delar hos tillbehörsfirmorna utan att först kolla vad orginaldelen kostar.
    Fredrik J

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    288
    bytte min idag, har inte fått ner den från lyften än men cc måttet var kanske inte på tiondelen delen men nästan, hade väl tur En ny styrled på saab kostar 475;- så jag köpte min från speedparts för 197:- ink frakt och rabbat. Detta gäller dock 9-3, men jag tvivlar på att det skiljer så mycket.


    Mvh Erik

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Köpte styrleder på saab... jag gav 652kr för två, det skillde inte mycket mellan original & mekonomen iallafall!

    Sen måste även saab göra en hjulinställning om man ska va helt 100 på att det är rätt! Hade jag varit du så hade jag bytt själv & sen gjort en hjulinställning, det skadar inte att göra det ändå!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Köpte styrleder på saab... jag gav 652kr för två, det skillde inte mycket mellan original & mekonomen iallafall!

    Sen måste även saab göra en hjulinställning om man ska va helt 100 på att det är rätt! Hade jag varit du så hade jag bytt själv & sen gjort en hjulinställning, det skadar inte att göra det ändå!
    Jo det är klart kanske är lika bra att byta själv sen göra hjulinställning hur mycket brukar en hjulinställning gå på? byta själva leden verkar ju inte vara svårt så det kanske är lika bra att byta själv sedan lämna in den på hjulinställning för det borde ju som sagt inte skada på en bil som är 8år.

    Får fråga brorsan hur han vill göra då det är hans bil.

    Hur kommer det sig att speedparts kan vara så mycket billigare än SAAB/Mekonomen? sämre grejer eller? är det dom andra som har ett jäkla påslag på grejerna?
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  8. #8
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Jag gav c:a 700kr för en hjulinställning, men det varierar rätt mycket i pris!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Jag gav c:a 700kr för en hjulinställning, men det varierar rätt mycket i pris!
    Ok då får det bli att byta själv och sen lämna in på hjulinställning.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Nu har jag fått styrleden måste säga att speedparts är grymmt snabba på leveranser beställde igår vid 11 tiden på förmiddagen och idag 10,08 så låg den på utlämningsstället.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  11. #11
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    Nu har jag fått styrleden
    Ett tips, ser att du skrev styrleden... alltså bara en!?!?! Byt bägge när du ändå håller på, ska du dessutom göra en hjulinställning så är det ju dumt om den andra börjar glappa snart, då måste du göra om den igen!

Liknande ämnen

  1. FAQ: Byte av yttre styrled Saab 9-5
    Av Manick i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 18:44
  2. Sthlm: Hjälp med byte av styrled/styrstag
    Av Galdr i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-23, 13:53
  3. Byte av framskivor och yttre styrled, hur ska man gå tillväg
    Av Yamaha i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 10:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •