Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Strul med förarsidans fönsterhiss, tips tas tacksamt emot

  1. #1

    Strul med förarsidans fönsterhiss, tips tas tacksamt emot

    Har en 9-3 SS 04:a 1,8t vector med comfortlåsning så jag har auto upp/ned på fönsterhissarna fram.

    På förarsidan har hissen fått spel senaste tiden. Då jag hissar upp den vänder den ner igen ochstannar cirka 10-15 cm ner. Stannar alltså inte i översta läget. För att få rutan i stängt läge får jag köra liten liten bit i taget annars vänder den ner. Såg en annan tråd där det stod ett tips om kalibrering men jag får det inte att fungera. Har iofs inte testat att koppla bort minuspolen på batteriet än...

    Någon som vet hur jag kan fixa ?

    Alternativ 2 är att jag sätter mig i helgen och monterar ner dörrsidan, lite sugen på det för att se hur det ser ut ... Någon som kan ge mig en beskrivning hur jag demonterar dörrsidan på ett korrekt vis , har inte lust att klanta till det :-)

    kanon om någon har lite tips.[/b]

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    198

    Re: Strul med förarsidans fönsterhiss, tips tas tacksamt emo

    Citat Ursprungligen postat av larpa
    Har en 9-3 SS 04:a 1,8t vector med comfortlåsning så jag har auto upp/ned på fönsterhissarna fram.

    På förarsidan har hissen fått spel senaste tiden. Då jag hissar upp den vänder den ner igen ochstannar cirka 10-15 cm ner. Stannar alltså inte i översta läget. För att få rutan i stängt läge får jag köra liten liten bit i taget annars vänder den ner. Såg en annan tråd där det stod ett tips om kalibrering men jag får det inte att fungera. Har iofs inte testat att koppla bort minuspolen på batteriet än...

    Någon som vet hur jag kan fixa ?

    Alternativ 2 är att jag sätter mig i helgen och monterar ner dörrsidan, lite sugen på det för att se hur det ser ut ... Någon som kan ge mig en beskrivning hur jag demonterar dörrsidan på ett korrekt vis , har inte lust att klanta till det :-)

    kanon om någon har lite tips.[/b]
    Hur du demonterar dörrsidan vet jag inte men det simptomet du beskriver låter som att rutan går trögt i gummit runtomkring eller tar i nånstans då aktiveras klämmskyddet.. Dvs. datorn tror att när det gör trögare att man klämmer nått och då stoppar den och sänker rutan en bit....


    mvh//zeki
    Kör: Saab 93 SS Aero -03-- BSR steg 1

  3. #3
    ok, jag har känslan av att den får för sig att något är i kläm när den slår i översta läget, alltså den fattar inte att den är i topp (helt stängd) när det tar stopp. Klämskyddet behöver ju på nåt vis justeras så det inser skillnaden mellan att något är i kläm på vägen upp och att rutan tar i för att den är helt stängd ...

    på vägen upp kan jag få den att aktivera klämskyddet genom att hålla emot lite , då stannar den och vänder. Känns som kalibreringssak men eftersom jag inte kan kalibrera den då rutan inte stannar i översta läget (kalibrering sker genom att hissa ner upp ner upp och hålla i knappen tydligen) sitter jag lite taskigt till ....

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Strul med förarsidans fönsterhiss, tips tas tacksamt emo

    Citat Ursprungligen postat av larpa
    Har en 9-3 SS 04:a 1,8t vector med comfortlåsning så jag har auto upp/ned på fönsterhissarna fram.

    På förarsidan har hissen fått spel senaste tiden. Då jag hissar upp den vänder den ner igen ochstannar cirka 10-15 cm ner. Stannar alltså inte i översta läget. För att få rutan i stängt läge får jag köra liten liten bit i taget annars vänder den ner. Såg en annan tråd där det stod ett tips om kalibrering men jag får det inte att fungera. Har iofs inte testat att koppla bort minuspolen på batteriet än...
    Låter ju dock precis som klämskydded som går in.. Säkert att du gjort rätt när du försökt att kalibrera?

    Citat Ursprungligen postat av larpa

    Alternativ 2 är att jag sätter mig i helgen och monterar ner dörrsidan, lite sugen på det för att se hur det ser ut ... Någon som kan ge mig en beskrivning hur jag demonterar dörrsidan på ett korrekt vis , har inte lust att klanta till det :-)

    kanon om någon har lite tips.[/b]

    Om inte jag minns aldeles tokigt så sitter det två skruvar bakom dörrhandtaget. Handtaget är tvådelat, och ytterdelen går att sära på. Det kan dock sitta som fasen, så man måste ta i ganska mycket, och försiktigt trycka in någonting (typ en mejsel) mellan innerdelen och ytterdelen på handtaget. Sedan sitter två torx-skruvar insänkt i handtaget.

    Sen tror jag att resten av dörrsidan bara sitter i plastpluttar runt dörren.

    När du väl har lyckats slita bort dörrsidan, och förhoppningsvis utan att ha förstört allt för mycket plast, så sitter det några kontaktstycken på baksidan. Bara att koppla bort dom. En av kontaktstyckena är som en bygel du ska fälla upp, och resten tror jag är vanliga plastspärrar du ska trycka in.

    Sedan går en wire till öppningshandtaget som du kan haka ur, sen är dörrsidan lös..

    Akta sladdarna till dörrhögtalaren bara.

    Är nog ganska vettigt också om ni är två som gör det, för det kan vara rätt bängligt att både hålla i dörrsidan och dra ur kontakterna själv.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Re: Strul med förarsidans fönsterhiss, tips tas tacksamt emo

    Citat Ursprungligen postat av larpa
    Har en 9-3 SS 04:a 1,8t vector med comfortlåsning så jag har auto upp/ned på fönsterhissarna fram.

    På förarsidan har hissen fått spel senaste tiden. Då jag hissar upp den vänder den ner igen ochstannar cirka 10-15 cm ner. Stannar alltså inte i översta läget. För att få rutan i stängt läge får jag köra liten liten bit i taget annars vänder den ner. Såg en annan tråd där det stod ett tips om kalibrering men jag får det inte att fungera. Har iofs inte testat att koppla bort minuspolen på batteriet än...

    Någon som vet hur jag kan fixa ?

    Alternativ 2 är att jag sätter mig i helgen och monterar ner dörrsidan, lite sugen på det för att se hur det ser ut ... Någon som kan ge mig en beskrivning hur jag demonterar dörrsidan på ett korrekt vis , har inte lust att klanta till det :-)

    kanon om någon har lite tips.[/b]
    Hej!

    Det är mycket riktigt klämskyddet som har fått spader, jag har själv råkat ut för det 2 ggr.

    Första gången var på bilsemester i Marseille och då åkte jag in till en Saabåterförsäljare där. Han tog bort kontakten i dörrstolpen och satte tillbaks körde rutan upp och ned ett antal ggr, plötsligt funkade det.

    Förra veckan hände det igen och jag åkte då till SAAB och trodde de skulle göra något liknande, jag tordes inte själv eftersom jag har tummen mitt i handen. Men ack så enkelt var det inte i Sverige. De tog in bilen och kalibrerade om klämskyddet, kostnad 600:-.

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    prova att göra bilen strömlös en minut och sen lär du in klämskyddet genom att köra ner och upp rutan 2 ggr. så funkar det nog bra igen. funkade i alla fall att göra så på en 9-3 SC på jobbet.

    Mvh
    Kristian
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  7. #7

    Strålande !

    Tack för svaren och tipsen. Jag kopplade ur konakten i dörrstolpen idag, satte tillbaks den och körde kalibrering av rutan (ner, upp 2ggr)
    Fungerade skitbra !!!!

    Tack för hjälpen !!!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    bra att du fick det till att funka
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32

    Re: Strul med förarsidans fönsterhiss, tips tas tacksamt emot

    Jag har fått samma fenomen på min bil idag. Är dock novis och undrar om någon har lust att skriva utförligt hur jag gör för att åtgärda detta. Hittar inte i tråden. T ex, "koppla ur kontakten i dörrstolpen" ?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502

    Re: Strul med förarsidans fönsterhiss, tips tas tacksamt emot

    Citat Ursprungligen postat av Drem
    Jag har fått samma fenomen på min bil idag. Är dock novis och undrar om någon har lust att skriva utförligt hur jag gör för att åtgärda detta. Hittar inte i tråden. T ex, "koppla ur kontakten i dörrstolpen" ?
    Det absolut enklaste du kan göra är att koppla loss valfri pool på batteriet i 30 sek och koppla på poolen igen. Då har du gjort bilen strömlös. Efter det måste du kalibrera klämskyddet vilket innebär att du måste bearbeta varje fönster var för sig med elhissen. Hissa ned ett fönster i botten vänta 2 sek, hissa upp fönstret i topp vänta 2 sek håll i hissknappen hela tiden, gör om samma procedur en gång till. När fönstret går i topp andra gången och du fortfarande håller inne hissknappen så hör du ett pip, då är klämskyddet kalibrerat och auto upp fungerar igen.

    P.S. Utöver detta måste du ställa in klockan och datum också. D.S.

    Mvh

    Thomas
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32

    Re: Strul med förarsidans fönsterhiss, tips tas tacksamt emot

    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Citat Ursprungligen postat av Drem
    Jag har fått samma fenomen på min bil idag. Är dock novis och undrar om någon har lust att skriva utförligt hur jag gör för att åtgärda detta. Hittar inte i tråden. T ex, "koppla ur kontakten i dörrstolpen" ?
    Det absolut enklaste du kan göra är att koppla loss valfri pool på batteriet i 30 sek och koppla på poolen igen. Då har du gjort bilen strömlös. Efter det måste du kalibrera klämskyddet vilket innebär att du måste bearbeta varje fönster var för sig med elhissen. Hissa ned ett fönster i botten vänta 2 sek, hissa upp fönstret i topp vänta 2 sek håll i hissknappen hela tiden, gör om samma procedur en gång till. När fönstret går i topp andra gången och du fortfarande håller inne hissknappen så hör du ett pip, då är klämskyddet kalibrerat och auto upp fungerar igen.

    P.S. Utöver detta måste du ställa in klockan och datum också. D.S.

    Mvh

    Thomas
    Tack !

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Förardörrens fönster har halkat snett OG9-5
    Av callepetterson i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 22:38
  2. Tips för projekt mottages tacksamt
    Av wayoutwest i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-30, 12:47
  3. LÖST AKUT bråttom tips mottages tacksamt startproblem 9000
    Av mekar-micke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-22, 12:59
  4. Strul med höger fönsterhiss 9-3 SS 04
    Av Adde_69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-23, 18:14
  5. Tips på prisvärt batteri till 9-5 mottages tacksamt :)
    Av pontuz999 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •