Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bytt topplockspackning, nu går den ojämnt!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    24

    Bytt topplockspackning, nu går den ojämnt!

    Hej bytte topplocks packning på min 9-3 2.0t och nu går den ojämnt på tomgång hackar och nästan dör. Är det jag som har lyckats få på kamkedjan fel eller vad kan det vara??

    Ps: jag har följt verkstadshandboken.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 939

    Re: Bytt topplockspackning, nu går den ojämnt!

    Skriver du en BRA rubrik så kan du ge dig sjutton på att någon kommer att läsa ditt inlägg. "PANIK!" är ingen bra eye catcher - se till att skriva vad det handlar om istället så underlättar du för andra att hitta vad de söker efter, likväl som du faktiskt snabbt får svar av de som bläddrar igenom forumet och vet vad svaret är.

    Jag har ändrat rubriken åt dig nu - men tänk på det här fortsättningsvis. Läs gärna igenom forumets regler för andra tips och råd.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    24

    Re: Bytt topplockspackning, nu går den ojämnt!

    Citat Ursprungligen postat av root
    Jag har ändrat rubriken åt dig nu - men tänk på det här fortsättningsvis.
    Flåt ska inte hända igen

    Här kommer lite bilder som kanske hjälper

    Vevaxel


    Avgas sida


    Insugs sida

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    verkar som om avgaskammen släpar någon kugge efter insuget. Kugga fram avgas en kugg och se till att kedjan är ordentligt sträckt mellan avgasdrevet och drevet på vevaxeln.

    Börja med att "nolla veven", häng därefter på kedjan på avgaskammens drev. Se till att märkena på kam och överfall ligger rätt. I detta moment är det VIKTIGT att du sträcker upp kedjan helt tajt mellan vevaxeldrev och avgaskamdrev. När du väl fått på kedjan på avgaskammen och märkena överenstämmer gå över till insugsdrevet. Börja med att måtta in så att märkningen ligger i rätt läge. Märkningen ska ligga väldigt nära hur avgaskammens märkning ligger relativt överfallet. Spänn upp kedjan mellan kammarna utan att du rubbar veven. Har du tur träffar du på rätt kugg direkt och kan skruva in kedjesträckaren. Dra runt vevaxeln för hand 2 varv och kolla än en gång att märkningarna överensstämmer.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    24
    finns det något smidigt sätt att göra det här? för när man har ställt in alla hjul perfekt och ska dra runt motorn så spänns ju kedjan och vevaxeln hamnar fel

Liknande ämnen

  1. 9-5-99 går ojämnt
    Av pitejohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-19, 01:37
  2. 9-3:a svårstartad och går ojämnt.
    Av Eman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-18, 21:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •