Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Symtom vid eventuellt turboras?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    549

    Symtom vid eventuellt turboras?

    Ja oljerök e ju en självklarhet har jag iaf lärt mej och det har jag. Vet ännu inte om det är turbon som har gått då jag inte haft tid att kolla axeln ännu. Det som oroar mej lite e att hela bilen vibrerar när den står på tomgång men jag har fortfarande ladd men den e slö samt så viner turbon mer än vanligt. Ja det mesta verkar tyda mot ett turboras MEN det är vibrationerna som gör mej lite nervös över om det verkligen är den som har sagt upp.

    Alltså min fråga är egentligen om någon annan har haft erfarenheter om vibrationer vid turboras?

    Om inte vad kan annars såna symtom bero på?

    Det är inge oljud från toppen lr någe sånt heller.

    Bilen är en ng900 -96:a.

    Skulle vara bra och veta om någon haft liknande problem och vad felet då var.


    //Robin.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    19
    Känn efter glapp i impellern

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    549
    Hade tänkt å göra det men tänkte att jag skulle fråga innan jag gjorde det då det e ju lite småbökigt å känna efter då det ska vara så j***a trångt hehe. En fråga till som jag kom på nu. Om det är ett turbohaveri så borde det ju synas en del olja i slangen eller i turbon då den verkar trycka igenom en hel del olja eller har jag fel?. Kan man känna på axeln via avgassidan eller sitter axeln för långt in på avgassidan?


    //Robin.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Du kan ju alltid skruva bort snoken från insugsdelen. Har du lite otur har impellern börjat fräsa upp lite utrymme i kompressorhuset. Impellern är nog inte i toppskick om det nu är det problemet. Hade ett gammalt aggregat med de där symptomen. Skrämmande axialglapp men knappt något radiellt. Om man vill, kan man ju se det positivt..du får ju större kompressorhus

    En enklare variant är att skruva loss ett tryckrör vid intercoolern och se om du har samlat på dig onyttigt mycket olja där. Är väggarna täckta med olja har du dessutom taskig verkningsgrad och bör tvätta ur systemet. Annars har du vad jag kallar en INTE Cooler.. Man e sådär måttligt fyndig när man inte får sova om nätterna :P
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    549
    Citat Ursprungligen postat av Kiwi-OD
    En enklare variant är att skruva loss ett tryckrör vid intercoolern och se om du har samlat på dig onyttigt mycket olja där. Är väggarna täckta med olja har du dessutom taskig verkningsgrad och bör tvätta ur systemet. Annars har du vad jag kallar en INTE Cooler.. Man e sådär måttligt fyndig när man inte får sova om nätterna :P
    Njae vet inte om det är lättare då jag nu för tiden måste ta bort hela fronten för å komma åt den vägen hehe. Det som jag egentligen är mest intresserad av är om någon annan haft såna vibrationer som jag beskrev vid ett turboras.


    //Robin.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    230
    Det där med vibrationerna kan vara lite knökigt, men vinande ljud är sällan bra. Mitt aggregat lät lite som i kabinen när man startar med större flygplan. Sedan att jag visste att turbon var på väg är väl en sak. Sakta men säkert minskade laddtrycket och mer och mer olja kom ut i tryckrören.

    Kommer du inte ut kompressordelens utlopp någorlunda lätt så du kan se om det är någon olja där istället?
    Co-Founder SNOWIS Racing - Teori och praktik i fullständigt förvirrad symbios.

Liknande ämnen

  1. Eventuellt pris & spec på Aero X?
    Av -big kahuna- i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-01-25, 11:16
  2. SAAB 9-5 2.3t biopower eller Aero (båda eventuellt nya)
    Av Hakancar i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 21:58
  3. Vad tänka på vid eventuellt köp av denna bil? SKRÄP!!!!
    Av Ollila i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 01:50
  4. Antal frågor inför ett eventuellt Saab köp
    Av Jon80 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 12:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •