Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Har gift en beggad styrbox med maptun steg 3 probs!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg/Partille
    Inlägg
    70

    Har gift en beggad styrbox med maptun steg 3 probs!

    Hejsan!

    Har bytt styrbox till bilen med steg3 trim från maptun. Boxen är begangnad och fick gift in han i bilen idag. Har visserligen inte kört så mycket. Men när man väl pressat han lite så verkar det som han bara vill på 1:an och 2:an. Turbonålen går till mitten av det röda strecket nu på alla växlar iaf.. men verkar inte vilja dra ordenligt på 3,4,5:an ? Har jag kört för lite med boxen.. Har bara haft i han 3mil typ. Eller är boxen fuckad ?

    TACKSAM FÖR SVAR!
    Saab 9³ aero -02

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Förstår jag dig rätt, duu har monterat en steg 3 burk i en bil med std hårdvara?
    OM det är så, ja då har vi hittat felet...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg/Partille
    Inlägg
    70
    näe inte så lätt.. Jag har 3" downpipe med sportkatt och simons 2,5".. Kan det vara 2,5" som stryper ? har även sportluftfilter
    Saab 9³ aero -02

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Well, jag önskar att jag visste rätt svar med säkerhet, men gör så att du kollar upp vilken hårdvara som det är tänkt att den skall gå med. KANSKE det är så att det är lite trångt i röret? Kör lite till o se.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    141
    Är grundladd justeral/kontrollerat efter byte av rör??
    Såld 9-3 AERO 2005
    Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro 170hk 2008

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg/Partille
    Inlägg
    70
    ska tydligen vara 3" JT efter katt. men det systemet vill jag helst inte ha på bilen. Jag får köra han lite mer och se om det blir någon skillnad
    Saab 9³ aero -02

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg/Partille
    Inlägg
    70
    m_917

    förstår inte rikigt vad du menar ?
    Saab 9³ aero -02

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Kristianstad; Ordförande i Team TTR
    Inlägg
    483
    Citat Ursprungligen postat av BorgaN
    m_917

    förstår inte rikigt vad du menar ?
    Efter byte till 3" downpipe kan man får skenande grund laddtryck, har du kontrollerat så det inte skenar?
    SAAB 9000 Aero -94 Toyota Supra MKIV -94
    NOS - (Nitrous Oxide Systems) Nice Oil Smoke
    http://www.garaget.org/mypage/?user=10739

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Har du justerat GLT efter du bytte downpip till 3"?

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg/Partille
    Inlägg
    70
    När jag bytte downpipen gick den kanon med original boxen.. så något skenande ladtryck har jag inte el kanske rättare sagt hade jag inte... Bilen skjuter på kanon på 1 och 2:an sedan när man drar i restsrerande växlar går han som original helt plötsligt.. Hur justerar jag GLT ?
    Saab 9³ aero -02

  11. #11
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Well, jag önskar att jag visste rätt svar med säkerhet, men gör så att du kollar upp vilken hårdvara som det är tänkt att den skall gå med. KANSKE det är så att det är lite trångt i röret? Kör lite till o se.
    Är du säker så de inte är programvaran då kanske måntro.?! eftersom den gick med originalmjukvaran..?!
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Exakt vad vill du tillföra tråden med ditt otroligt skarpa och analytiska inlägg?
    KANSKE du skall PRÖVA att läsa det som står i mitt inlägg och OM du skulle råka ha nå't som kan bidra med nå't konstruktivt så kan du skriva nå't?

    Tror du på allvar att dina meningslösa inlägg på någotvis ger trådskaparen nå'n information som denne söker eller att det på något annat vis är särskilt smakfullt eller klyftigt?

    Nåväl, var i grundorsaken till felet ligger vet jag inte som jag skrev i mitt inlägg, svårt att läsa? Tändstift, Di-kassetter, avgas, eller vad vet jag?

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Well, jag önskar att jag visste rätt svar med säkerhet, men gör så att du kollar upp vilken hårdvara som det är tänkt att den skall gå med. KANSKE det är så att det är lite trångt i röret? Kör lite till o se.
    Är du säker så de inte är programvaran då kanske måntro.?! eftersom den gick med originalmjukvaran..?!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Ganska vanligt att JT-burkarna sätter igen. Kan få väldigt skumma resultat då.

    Mvh Stoffe

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg/Partille
    Inlägg
    70
    DrBoost:

    Vad är meningslöst ?

    Finns det något man ska justera efter byte av styrboxen ? Tex GLT ? i sådanna fall hur gör man det ?
    Saab 9³ aero -02

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av BorgaN
    DrBoost:

    Vad är meningslöst ?

    Finns det något man ska justera efter byte av styrboxen ? Tex GLT ? i sådanna fall hur gör man det ?
    Hej,

    Dr. Boost menade Roberts inlägg, som knappast tillförde tråden något.

    Vad som ev. kan/bör/skall justeras är omöjligt att svara på så länge man inte vet om den mjukvara du har fått tag på är anpassad till den hårdvara du har på bilen.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Dr. Boost menade Roberts inlägg, som knappast tillförde tråden något.

    Vad som ev. kan/bör/skall justeras är omöjligt att svara på så länge man inte vet om den mjukvara du har fått tag på är anpassad till den hårdvara du har på bilen.

    Mvh

    KK
    Roberts inlägg skulle väl läsas. "Är du 100% på att det är ett steg3 just till din bil. Detta eftersom den gick bra med orginalprogg".

    Nästa sak som Robert skulle kunna ha skrivit är ju just om vilket GLT leverantören av trimmet tycker man skall ha.

    Finns ju de inlägg av postjägare som säger ännu mindre

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg/Partille
    Inlägg
    70
    Ska ringa trimleverantören och kolla.. Trodde inte man behövde justera GLT när man chippat.. för trycket är mycket högre nu.

    Men tack för alla TIPS!
    Saab 9³ aero -02

  18. #18
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Exakt vad vill du tillföra tråden med ditt otroligt skarpa och analytiska inlägg?
    KANSKE du skall PRÖVA att läsa det som står i mitt inlägg och OM du skulle råka ha nå't som kan bidra med nå't konstruktivt så kan du skriva nå't?

    Tror du på allvar att dina meningslösa inlägg på någotvis ger trådskaparen nå'n information som denne söker eller att det på något annat vis är särskilt smakfullt eller klyftigt?

    Nåväl, var i grundorsaken till felet ligger vet jag inte som jag skrev i mitt inlägg, svårt att läsa? Tändstift, Di-kassetter, avgas, eller vad vet jag?

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Well, jag önskar att jag visste rätt svar med säkerhet, men gör så att du kollar upp vilken hårdvara som det är tänkt att den skall gå med. KANSKE det är så att det är lite trångt i röret? Kör lite till o se.
    Är du säker så de inte är programvaran då kanske måntro.?! eftersom den gick med originalmjukvaran..?!
    Andas in,,,,,,,, o andas ut... In,,,, o ut...

    Nåväl.. Hoppas du får fix på bilen Borgan.

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg/Partille
    Inlägg
    70
    Var ute med bilen igår och körde i 2 timmar och nu verkar bilen ha fattat att det sitter en trimbox i han. Går riktigt najz nu.. Är Helnöjd
    Saab 9³ aero -02

  20. #20
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Jag hade inte kört en meter förrän jag verifierat att bilen har den hårdvara som mjukvaran är anpassad för!
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. Svårmonterad styrbox Maptun steg 1 i 9000 -94
    Av eri223 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 18:31
  2. Maptun Steg 3 Vs BSR Steg 3. Vilket är bäst?
    Av BorgaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 23:39
  3. Köpa beggad chippad styrbox?
    Av cypher2000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 23:33
  4. maptun steg 3
    Av piii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 00:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •