Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Knarrande fjädrar fram vid sväng OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227

    Knarrande fjädrar fram vid sväng OG9-3

    Detta tror jag har varit på tapeten någon gång förut men jag har inte sett någon ge någon slutgiltig förklaring till det. Bilen är en og9-3.

    När jag vrider på ratten knarrar det i fjädrarna, både vänster och höger fram. Om jag har bilen hissad, håller handen på fjädern samtidigt som jag svänger på hjulen så känner jag hur det liksom släpper ibland och knarrar till, som att fjädern spänns och sedan släpper. Ljudet fanns inte där under vintern och det verkar försvinna även fuktiga dagar nu på våren. Är det varmt och torrt knarrar det som sjutton. I övrigt känns styrningen helt bra.

    Det verkar vara upptill det händer. Det sitter väl något lager där som ska följa med?

    Bilen är sänkt med H&R. Kan de ha missat något när de monterade fjädrarna, tex dragit något med fel moment så att det låser lagret eller liknande?

    Finns det något man kan prova utan att ta bort fjäderbenet?

    Kan man byta lager utan att ta bort fjädern från benet?
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    prova å byt övre fjäderbenslagring
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Bilen var sänkt när jag köpte den och jag vet inte exakt hur fjäderanordningen ser ut. Kan man byta lagret utan att ta bort fjädern från benet så att säga? Har oftast ingen bra mekplats och det blir besvärligt om det fattas saker när man tex står i en GDS-hall...
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-22 klockan 20:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Nej det går inte, du måste ha ut allt, lossa muttern till drivaxeln, bromsok, spindelled, styrled, lossa sladden till abs givare i motorutrymmet och muttrarna till fjäderbenet i motorutrymmet. Sen delar man på fjäder å allt och sen sätter man dit det nya fjäderbenslagret.

    Mvh
    Kristian
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Ok, då får jag ta det när jag har bättre möjligheter att skruva.

    Dock är jag liite tveksam till att det kan vara lagren. Jag har läst om ett flertal här på forumet som fått knarr precis efter sänkning. Varför skulle lagren ge sig precis då för så många?
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Okej. men vad skulle knarra om det inte är lagret, då ska ju fjädern inte kunna röra på sig, sen skrev du ju att fjädern knäpper när du rattar och då går ju lagret trögt enligt min mening i alla fall, annars sitter fjädrarna fel.

    Mvh
    Kristian
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Ja du har nog helt rätt Phasio.

    Kan man göra fel när man sätter ihop det så att lagret kläms ihop och inte kan röra sig? Elller är fjäderkraften den enda belastningen på lagret? Är sänkfjädrarna (i mitt fall H&R) hårdare än originalfjädrarna, så att det kanske kan medföra att lagret går för trögt?
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Nja jag tror inte det är så mycket man kan göra fel igentligen kommer inte ihåg nu så här på rak arm hur det ser ut, men eventuellt så kan de vara möjligt att vända på lagringen har en svag aning men om det är nån annan som vet kan han skriva de. ja det ska vara den enda belastningen men samtidigt håller ju flädern uppe bilen också. Kan inte så mycket om det här med fjädrar men eventuellt är den hårdare men jag tror inte det ska medföra att det går trögare för lagret.

    Mvh
    Kristian
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-22 klockan 20:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av tyrann
    Ok, då får jag ta det när jag har bättre möjligheter att skruva.

    Dock är jag liite tveksam till att det kan vara lagren. Jag har läst om ett flertal här på forumet som fått knarr precis efter sänkning. Varför skulle lagren ge sig precis då för så många?
    Prova att hissa upp bilen och försöka vrida fjädern till rätta det räcker att den har vridit sig 1 mm att det ska börja klonka när man svänger...
    Kör: Saab 93 SS Aero -03-- BSR steg 1

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Finns det en stoppklack i övre änden också som fjädern ska ligga mot?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-22 klockan 20:09. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Ja det ska finnas stopp på båda sidor
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Fint. Det vore ju trevligt om det är så enkelt.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Ryckte och slet i fjädrarna lite när jag var och tvättade bilen förut men det blev inte bättre. Det är garanterat i övre delen det låter iaf. Det kändes som att det var lagren som kärvade där uppe om man höll handen högst upp och vred på hjulen, så det får nog bli att byta dom vid tillfälle.

    Jag har ett vinande ljud de första 2-300 metrarna vid kallstart också och jag försöker nog fixa båda sakerna samtidigt.
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Järfälla/Degerfors
    Inlägg
    227
    Nu har jag äntligen fixat det och lite annat och det berodde på att fjäderbenslagringarna var slut. På ena sidan regnade det kulor. Jag tror dom var ditsatta åt fel håll dessutom...

    Sååååå tyst och skönt när jag svänger nu!
    Saab 9-3 -01 SE 2.0TS

Liknande ämnen

  1. Knarrande ljud fjäderben fram OG9-5
    Av dittrich i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-05-05, 22:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •