Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Fyrhjulsdrift? "OG900"

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    88

    Fyrhjulsdrift? "OG900"

    Hejsan!

    Nu har jag hört aldeles för många gånder attt det borde gå att konvertera till fyrhjulsdrift jag har själv funderat lite på det och vist är det kanske det lätaste man kan göra men det borde ju gå! Så jag undrar bara om det är någon som har provat?

    Jo det är ju inte helt kass med framhjulsdrift men ändå! Tänkte prova på min gamla toyota celica om nu någon annan har gjort det! mvh //Nicke

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kalmar/Bergkvara
    Inlägg
    293
    sök Nicke!

    men ja det ska väl gå men ett jävla projekt!
    men det är väl inget problem bara ta hjälp av far din o prova på en gammal folkracebil eller nått


    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hjulsdrift

    M.V.H. Joel
    En bra dräng reder sig själv men ber gärna om råd

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    e de ignen som har hört något om nån bakjulsdriven 9-5 ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kalmar/Bergkvara
    Inlägg
    293
    sök Gascan!!!
    står i en annan tråd om de me det är GM som vill göra nästa generation av 9-5 bakhjulsdriven o sen ska den tillverkas i detriot vilket jag ser som ett offantligt snesteg för då försvinner snart Saab från sverige!!!
    En bra dräng reder sig själv men ber gärna om råd

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    en bakhjulsdriven 9-5a hade varit så oerhört klockrent.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kalmar/Bergkvara
    Inlägg
    293
    läste i en annan tråd du kanske inte menade en fabrikstilverkad! isåfall är det ända jag hört o sett bilder på i det slaget en og900 med BMW bakaxel o låda!
    En bra dräng reder sig själv men ber gärna om råd

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av IcemaN321
    läste i en annan tråd du kanske inte menade en fabrikstilverkad! isåfall är det ända jag hört o sett bilder på i det slaget en og900 med BMW bakaxel o låda!
    intressant! har du länken?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    226
    Det är inte farten som dödar utan det är det plötsliga stoppet!!!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    ja nu minns jag ditt bygge! det var ngt av de mest gjutna!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    jag scka leta .. hade hört de av en kompis kompis kompis ja ni vet hur de blir
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kalmar/Bergkvara
    Inlägg
    293
    hehe brukar vara så
    En bra dräng reder sig själv men ber gärna om råd

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    88
    Ja man får ju inte ha 4-hjuls drift i folkrace men jag tänkte prova i min toyota.... bara jag kan hitta en gamal saab låda... har mycket att göra på min 900 turbo också ju.... jag hadde tänkt använda saab lådan men bara lägga till en axel här :


    HAr inte provat att länka bilder förut så jag hoppas det blev rätt...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kalmar/Bergkvara
    Inlägg
    293
    kanske kan gå om man gör ett nytt lock o sen tar en lika dan axel o så som de som sitter på sidan borde inte det gå? låter intressant!!!
    En bra dräng reder sig själv men ber gärna om råd

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av Zviper
    Ja man får ju inte ha 4-hjuls drift i folkrace men jag tänkte prova i min toyota.... bara jag kan hitta en gamal saab låda... har mycket att göra på min 900 turbo också ju.... jag hadde tänkt använda saab lådan men bara lägga till en axel här :

    HAr inte provat att länka bilder förut så jag hoppas det blev rätt...
    Mmm, det här har diskutrats i den andra topic'en jag startade.. http://forum.saabturboclub.com/phpbb...1f8eaa142e1828
    Där kom vi fram till att de kommer bli jäkla jobbigt o få rätt utväxling på alltihopa samt att rotationsriktningarna måste stämma.. Sen måste difflocket bli otroligt starkt.. Sen ska du förstora avgaskanalen så du kan få upp kardanen o flytta om o göra en ny tunnel till avgassystemet..

    Sen utöver allt så e ju inte saablådorna i og 900'an kända för o klara något ju.. det räcker ju med framhjulsdrift o pyttelite mer effekt än orginal så knäcker du ganska lätt en låda Tänk då fyrhulsdrift på det sättet.. Sen måste du oxå ha en stel bakaxel för o kunna få igenom hela skiten genom en eventuell besikting..

    Själv var jag istället inne på o ta växellådorna från nån subarru eller från en sierra rx4x4.. Finns nämligen en adapterkåpa som passar saabs kortmotorer (från -94) så man får ihop motorn med fords växellåda.. Sen finns det ju en jäkla massa delar till att förstärka en sån låda oxå.. Hörde nånting om att lotus omega hade en växellåda som kunde passa oxå men den e la bara för fyrhjulsdrift? O priset på en sån låda lär la va ganska högt kan jag tänka..
    "Potential Victims will take one look in the mirrors and know, flat know, what is about to happen to them"
    - Autoweek vid lanseringen av Saab 900 Aero..
    Nu i garaget: Saab 900 turbo AirFlow-cab. -87, 900 Aero-replika -88 I8->T16, o lite annat skoj..

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bergkvara
    Inlägg
    88
    ja jag hittadde den andra tråden efter att jag skrivit denna.... jo jag vet men det finns ju ändå dom som preppar upp sina lådor och klarar 500hk... Och vad gäller att få utväxlingen att stämma ser jag i8nget problem i... Vad kan gå fel? man räknar ut vad man behöver för utväxling, letar upp en RWD bil med en sånn axel och skaffar en! Driver den åt fel håll? vänd på den... Hehe!! Besiktar du din bil i det skick du kör annars? //Nicke

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301

    Re: Fyrhjulsdrift? "OG900"

    Citat Ursprungligen postat av Zviper
    Hejsan!

    Nu har jag hört aldeles för många gånder attt det borde gå att konvertera till fyrhjulsdrift jag har själv funderat lite på det och vist är det kanske det lätaste man kan göra men det borde ju gå! Så jag undrar bara om det är någon som har provat?

    Jo det är ju inte helt kass med framhjulsdrift men ändå! Tänkte prova på min gamla toyota celica om nu någon annan har gjort det! mvh //Nicke
    Klart att allt går men hur mycket jobb. Håller på själv. Har du inte väldigt stor plånbok eller kontakt med någon mekanisk verkstad så glöm det.
    Ska försöka ta lite bilder om någon är intreserad.

    Provar att lägga upp en gammal bild




    Syns kanske inte hur jag löst det med växel lådan men man ser i alla fall bakvagnen. Detta är gamla bilder det har hänt mycket nu på slutet. Ska flytta och måste få den så att den går att rulla upp på släpet.
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av Zviper
    ja jag hittadde den andra tråden efter att jag skrivit denna.... jo jag vet men det finns ju ändå dom som preppar upp sina lådor och klarar 500hk... Och vad gäller att få utväxlingen att stämma ser jag i8nget problem i... Vad kan gå fel? man räknar ut vad man behöver för utväxling, letar upp en RWD bil med en sånn axel och skaffar en! Driver den åt fel håll? vänd på den... Hehe!! Besiktar du din bil i det skick du kör annars? //Nicke
    Det e nog inte riktigt lika lätt o bygga om till fyrhjulsdrift som du tror, tror jag.. Ja du, då ska du "bara" hitta en sånn axel med rätt utväxling o bara det kan nog vara en utmaning.. Dom som klarar 500hk med sina bilar har nog inte riktigt samma drevsats i växellådan du Med det e klart har man bara 30-40 000 i plånboken som man har lust o slänga på t ex en dogbox-låda så kan man kanske klara sej Du bör nog tänka på o förstärka difflocken ordentligt som sagt.. Sen har du bakaxelupphängningen lite jobb d me du..
    "Potential Victims will take one look in the mirrors and know, flat know, what is about to happen to them"
    - Autoweek vid lanseringen av Saab 900 Aero..
    Nu i garaget: Saab 900 turbo AirFlow-cab. -87, 900 Aero-replika -88 I8->T16, o lite annat skoj..

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    327

    4wd?

    Nu skall ni inte vara griniga.
    Jag har sett både Saab v4:a och Saab 99:or med fyrhjulsdrift.
    Allt byggt med Saabdelar.
    V4:an var det en kille från småland som hette Bengt Rosén som hade byggt och det fanns ett stort reportage om detta i Bilsport på 80-talet.
    Thure Karlsson från Umeå hade en Ski-Doo sponsad Saab 99:a med fyrhjulsdrift under samma period.
    Nån måste ha ritningar eller "knowhow" om hur dessa ombyggnader gjordes.
    Lövet
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301

    Re: 4wd?

    Citat Ursprungligen postat av Lövet
    Nu skall ni inte vara griniga.
    Jag är aldrig grinig
    Det är klart att det går. Jag har ju provat. Ska försöka ta lite bilder på min låda. Det jag har kvar är kardanen, den måste förlängas. Jag ska jobba lite på den i kväll. Det jag menade var att det är mycket mer jobb än man tror. Man måste nästan ha tillgång till en mekanisk verkstad samt en massa material. Ett Cad program är även det bra att ha om man inte är en hejare på att räkna (blir lite mått och vinklar att hålla rätt på).

    Byggde min "fördelningslåda" i 10 mm Aluplåt som sedan svettsades med en puls mig. En tigsvetts genererar mer värme och plåten slår dig. Problemet var att rikta in nya piniong axeln mot kronhjulet. Jag mätte in så nogrant som jag kunde sedan tillverkade jag en gurnka med en slipad spetts som jag monterade i nya lagerhuset och kunde rikta in den mot den andra piningaxelns dubbhål. Solklart va

    Sedan måste man ju ha något att fästa kardanaxeln i. Jag tog det sista drevet som sitter längst ut på original piniongaxel och svarvade bort kuggarna (blev bara splinsen kavar av drevet). Svarvade en ny bit med rätt mått mot kardan och pressade in splinsen och lödde med ett speciellt lod där man rödglöddgar biten först. Håller som satan, biten går sönder innan fogen ger sig. Svarvade sedan alla delar i mått. Det får ju inte kasta något.

    Växel föraren blev för kort, den blev jag tvungen att förlänga.

    Bakvagnen byggde jag av en OG 900 framvagn. Den övre spindelleden bytte jag mot en M16 Uniball så att jag kan justera vinkeln på hjulet. Nu går det att justera alla vinklar bak.

    Drivningen bak är från en 99 automat. Den har separat låda för diffen och har egna tätningar ((olika olja i låda och diff) Tack Dennie på EBB).
    Jag använde axeln mellan låda och diff som utgående axel. Dock är den ythärdad och måste svarvas om fullständigt för att passa. Kräver lite speciella svarvstål. Tänk på att man vänder rotationsriktningen på den bakre piniongaxeln med en sådan här konstruktion. I mitt fall var det bara att vända bakre lådan upp och ner. Nu kan jag använda SAABs original diffar och få samma utväxling både bak och fram.

    Jag har funderat på det där med mellandiff och har nog en bra lösning på det hela men tänker prova att köra utan först. Kommer nog att bryta lite i transmisionen men då jag inte har någon diffspärr fram eller bak ska det nog gå bra. Har talat med div. Audiåkre som kör med spärrad mellan diff och det verkar fungera ok. även på asfallt.

    Hållbarheten tror jag kan bli ganska ok då min bil inte kan väga mer än ca 900 kg och jag har en ganska "trög" turbo på nu så det ska nog hålla för en och annan Donut.

    Kan lägga ut lite bilder på bilen om någon vill se.
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    727
    Medlem#
    3309
    >>>per w

    lägg gärna in bilder
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

Liknande ämnen

  1. Snygga till jalusi, stöt, "gummi spoiler" m.m? (og900)
    Av Grotesk i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 10:13
  2. Blå og900 "Arctic"
    Av HenkeB i forum Projekt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 23:09
  3. Lufta koppling "bakvägen" og900 m 600nm-platta
    Av HFR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •