Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kamremsbyte med 6000 mils intervaller? 9-5 Griffin

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Kamremsbyte med 6000 mils intervaller? 9-5 Griffin

    Gjorde service på vår Griffin och det var dags för kamremsbyte igen!?!? Bilen har gått 17000 mil, är inte 6000 mil lite väl tätt?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Flyttar till Finans, verkstäder och försäkringar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Bättre än när jag var å tittade på en Griffin på SAAB i Kristianstad (som stått där i 2 år!):

    Jag: Är det bara miltal på kamremsbytena på den där?
    Säljaren: Nänä, det är ingen kamrem på den där vettu, SAAB har kedja.
    Jag: Nä, det sitter en Opel-motor i den där, det är rem.
    Säljaren: Mnjae, nä, ja, jo, vänta ska jag fråga min kollega...
    Säljare till kollega: Du, är det kamrem på den där Griffinen?
    Kollega: Ööhh, err, ja, kanske?
    Säljare ringer verkstaden: Jaha, mhm, mmm, ok.
    Säljare: Nä sörru, det är baaara milintervall..
    Jag: Hmmm

    (köpte inte )

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    OnTopic:

    Kollade i en servicebok till en 9000 -97 och där var det byte var 6000e mil på V6an enligt den boken.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    6000 mil känns j-vligt tätt!!! Nåja, vi lämnade ju bara in bilen så det blev en liten överraskning! Alltid är det nått!

    Varför så tätt egentligen?

    Kan ju bara säga att dom är tämligen blåsta inne i Kristianstad på Saab, sämre säljare får man leta efter. Men killen hade ju krängt kläder innan han fick en vision om att han skulle bli bilförsäljare. Jag förväntar mig att säljaren vet mer än mig som kund, men så är fallet väldigt sällan tyvärr.

    Enligt en säljare i Kristianstad så sålde dom en 9-5 SC Aero som skulle vara fullutrustad. Den saknade rätt mycket utrustning såsom xenon m.m. Säljaren svar blev "Ja men, sånt är ju överkurs.". Känns ju seriöst.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    jag lovar att det är billigare att byta rem varje 6000 mil än att repa motorn efter haveri..................
    Vissa motorer äter ju remmar och vissa inte. V6an har ju en ganska biffig rem med relativt stora rullar så visst 6000 mil låter lite.
    Har man en bil man ska ha kvar så kan man ju byta hela paketet med rullar och allting en gång och sen nästa gång bara remmen.
    I Calibran är det ganska enkelt att byta rem men det kanske är trängre i Saaben?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jag lovar att det är billigare att byta rem varje 6000 mil än att repa motorn efter haveri..................
    Vissa motorer äter ju remmar och vissa inte. V6an har ju en ganska biffig rem med relativt stora rullar så visst 6000 mil låter lite.
    Har man en bil man ska ha kvar så kan man ju byta hela paketet med rullar och allting en gång och sen nästa gång bara remmen.
    I Calibran är det ganska enkelt att byta rem men det kanske är trängre i Saaben?
    Jag bara jämförde mot vår Lexus där man byter var 11000:e mil.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Bättre för tidigt än för sent.... Sen är det lönsamt att kolla upp aktuella intervall på Saab också, dom minskas nämligen ofta av tillverkaren jmf med vad som står i boken.

    Tex BMW fick gå ut hårt för några år sedan på en modell och minska kamremsbytena ordentligt. Enkel orsak: Ett antal remmar gick av innan intervallet var slut. Även VW har minskat intervallet på några bilar historiskt vet jag. Har själv stått med rem-haveri på en GolfGTi och det vart jättejättedyrt.

    Kedjorna är mkt bättre, för dom går ju aldrig av.... Eller hur var det nu med T7 etc.....
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Även Opel har haft dessa minskningar i bytesintervaller på kamrem efter haverier.

    Och ja, kamkedja är mycket bättre!! Den håller mycket längre och när den är på väg att ge sig så märks det på både sträckare och ljud. Sedan kan det givetvis finnas enstaka där detta missats och man fått haveri ändå. Totalt sett är det ändå mycket bättre än rem där du inte har någon som helst aning om att den är på väg att ge upp.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Om jag inte minns fel så var det Opel som sänkte bytesintervallet från 12000 mil till 6000 mil utan att meddela andra än de som servade sin bil hos en aukt. Opelverkstad, togs upp på Plus om jag inte missminner mig.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  11. #11
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    433
    Ford, som jag körde innan, hade också bytesintervall på 6000 mil.
    Kostade runt 3000:- att byta remmen vill jag minnas.

    //Thomas
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

Liknande ämnen

  1. Service intervaller -04
    Av Daniel 900ng i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 23:46
  2. Ang service intervaller.
    Av bananmanen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 21:51
  3. Service intervaller?
    Av DillinetZki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •