Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Macken blandade diesel i bensinpumpen, min bil kroknade!

  1. #1

    Macken blandade diesel i bensinpumpen, min bil kroknade!

    Hej,

    Har en Saab 9-3, -00 185hk Coupe. Köpte den för 3-4 veckor sedan och var mycket mycket nöjd. Förra veckan på väg hem från jobbet utanför Falköping tankade jag en full tank av 98 Oktan på en lokal bensinmack (vill inte nämna namnet i nuläget).

    Började köra mot skövde och bilen gick "hyffsat" de första kilometrarna, och sedan började bilen gå j-vligt konstigt. Trög som en 60 hk motor, gaspådrag resulterade i "host host... Stöööön" fårn motorn och symptomen blev värre ju längre jag kom. Flertal underliga ljud framifrån, såvrt att öht separera allt, men det lät INTE bra. Körde i 60-70 på 90 väg, med lätt-lätt gasfot så gick det hyffsat fram till skövde. Svängde in hos Gustaf E och klockan var nu 17.50, verkstaden stängd, och gubben som var kvar trodde att det skulle gå bra att köra hem och komma tillbaks tidigt nästföljande morgon.

    Kommer 3 kilometer, efter vilket motorn ger ifrån sig lite oroväckande ljud, jag stannar och kan efter detta ej starta bilen. Vilket ledde till att en god vän fick bogsera mig tillbaka till Gustaf E, och skjutsa mig hem.

    Efter påsk så påbörjas service på bilen, utan nämnvörd framgång, då bilen ej startade var den svår att felsöka, vevaxelpositionsgivare byttes, och efter det gick den igång på startgas. Servicekillen misstänkte bränslet, frågade om jag tankat enbart E85 el.dyl. så jag hörde av mig till macken, frågade om dom haft problem med 98 oktan den 3/4:e, och fick till svar en avgrundljup suck på telefon. Uppenbarligen var jag inte den enda som drabbats, även om vi är ett fåtal som tankar 98.

    Vad som hänt är inte klarlagt, men misstanken var att det har kommit en större mängd diesel i tanken för 98, vilket lett till flera bilhaverier.

    Nu har min bil fått bytt bränslepump, tändstift, Olja, Oljefilter, vevaxelpositionsgivare, och startar åter, skall hämta den imorgon, macken har lovat att betala, och jag har innerliga förhoppningar om att motorn inte brinner upp inom de närmaste 2 veckorna.

    Hur kan detta hända? Finns det något jag bör vara observant på i det närmaste?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141

    Re: Macken blandade diesel i bensinpumpen, min bil kroknade!

    Det är ju inte första gången något sånt här händer?!

    Det är förjävligt rent ut sagt, jag tycker du borde trycka på att en motorrenovering behövs, sen utföra det på mackens bekostnad. Kul annars om man skulle ha kortat livslängden på motorn betydligt :/

    Det är bara spontana tankar utan faktabakgrund, mer än att jag vet att en bensinmotor inte går bra med diesel i tanken
    og900 T16 -88B

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Macken blandade diesel i bensinpumpen, min bil kroknade!

    Citat Ursprungligen postat av fog
    Det är ju inte första gången något sånt här händer?!

    Det är förjävligt rent ut sagt, jag tycker du borde trycka på att en motorrenovering behövs, sen utföra det på mackens bekostnad. Kul annars om man skulle ha kortat livslängden på motorn betydligt :/

    Det är bara spontana tankar utan faktabakgrund, mer än att jag vet att en bensinmotor inte går bra med diesel i tanken
    Motorn har nog inte tagit större skada av detta. Den lär ju inte ha spikat i första taget precis. Däremot kan det ju vara lite si och så med katalysatorns livslängd. Där får man väl kanske antingen byta direkt eller hålla öppet för framtida ersättning. Men jag vet faktiskt inte alls - det kanske inte är så farligt för katten, men jag skulle försöka utröna det innan man "stänger fallet".

    Hehe, tur att du inte skrev ut vilken mack i alla fall. Annars skulle de snart blivit besökta av 100 Saabägare som påstår sig ha rasad motor och vill har lite ersättning - alla har STCS-logga i vindrutan...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Hur mycket stryk motorn tar verkar vara olika från fall till fall. För ett tag sedan hade vi på jobbet en 9-5 aero med diesel i tanken, som körde ut från macken, ut på påfarten till E4an och kom 500 meter sen gick en kolv sönder.

    Den gången var det inte felblandat i mackens tank, utan kunden som tankat fel

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: Macken blandade diesel i bensinpumpen, min bil kroknade!

    Citat Ursprungligen postat av DrGluttonius
    Nu har min bil fått bytt bränslepump, tändstift, Olja, Oljefilter, vevaxelpositionsgivare, och startar åter, skall hämta den imorgon, macken har lovat att betala, och jag har innerliga förhoppningar om att motorn inte brinner upp inom de närmaste 2 veckorna.
    Om jag förstått det hela rätt så får man en otrolig sotning av diesel, så motorn bör rengöras invändigt. När det dessutom är en T7-motor, som läcker rejält ner i vevhuset så blir det än viktigare. Om man byter olja utan att tömma oljekylaren så står det 1.4L olja kvar, med tillhörande sot, definitivt inte bra ur slitagesynpunkt. I just det här fallet känns faktiskt en engine flush motiverad, men jag vet inte om det räcker.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Den gången var det inte felblandat i mackens tank, utan kunden som tankat fel
    Hur lyckas man med det? *nyfiken*

    Att tanka bensin i dieselbil kan jag förstå, det gjorde vi några gånger på mitt gamla jobb, men hur får man ner ett dieselmunstycke i en bensinpåfyllning?
    Dieselns munstycke är ju större än bensins.

  7. #7
    Jo jag skall ju hämta bilen tidigt imorgon, och på lunchen skall jag ta mig till macken där jag skall lämna in en faktura på rep + en full tank bensin, samt lämna in en dunk av det som tappades ut av verkstaden för analys.

    Vill nog diskutera hur de ställer sig om det uppkommer nya skador inom kort, och om en total motorrenovering behövs.



    F*n jag som var så glad över att ha en "ny" (för mig som haft en gammal 900i -86 med rosthål man kunde krypa in i bilen genom) bil, suttit i ett halvår och gnidit ihop stålar, samt läst på forumet här och "trimmat i drömmarna", men menthats life

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Citat Ursprungligen postat av mr Magic
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Den gången var det inte felblandat i mackens tank, utan kunden som tankat fel
    Hur lyckas man med det? *nyfiken*

    Att tanka bensin i dieselbil kan jag förstå, det gjorde vi några gånger på mitt gamla jobb, men hur får man ner ett dieselmunstycke i en bensinpåfyllning?
    Dieselns munstycke är ju större än bensins.
    Jag vet inte hur han lyckades, men det var vad kunden berättade i alla fall.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Var ju inte längesen liknande fall hamnade i pressen, var väl nån mack i Nyköping då tror jag. Ett gäng bilar fick Diesel istället för bensin.

    Men gött att ni kom på det och att macken inte slingrade sig! Täcker försäkring inte sånt annars?

    Katen skall du nog diskutera... Dom gillar inte oförbränt bränsle, misständning etc. Kan rejält korta livslängd. Har du otur står du på nästa besiktning och blir underkänd.

    Lycka till med kärran i alla fall!

    Macken skall nog vara glada om det bara tankat svensson-bilar och fått fel bränsle. Tänk att rulla dit en riktig superbil, Ferrari eller nåt för årets första sväng! Glad i hågen ner till macken och hälla i 50 liter diesel... Det blir dyrt!
    MEDLEM 7032.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Var ett helsikes liv i England för någon månad sen när det hade kommit en massa skit i bensinen på mååånga mackar runt om i England. Troligen var det sillicon eller något som hade råkat bli kvar efter någon rengöring av någon tank vilket resulterade i att _väldigt_ många bilar lade av och Tesco/Morrisons och vilka det nu var som hade sålt bensinen såg fram emot otroliga skadestånd. Det var bilde på TV från bilverkstäder där parkeringarna var fulla av trasiga bilar. Verkmästarna bönade och bad folk att inte komma med sina bilar för de kom inte in på parkeringen själva ens.

    Så, ja, det kan ju hända

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Hur mycket stryk motorn tar verkar vara olika från fall till fall. För ett tag sedan hade vi på jobbet en 9-5 aero med diesel i tanken, som körde ut från macken, ut på påfarten till E4an och kom 500 meter sen gick en kolv sönder.

    Den gången var det inte felblandat i mackens tank, utan kunden som tankat fel
    Samma här fast med en Opel.

  12. #12
    Fick ersättningen idag, Gustaf E tog 5400:- för byte av bensintank, pump, filter, olja, oljefilter, felsökning o.dyl. Lägg till 640:- för en full tank 98. Macken betalar allt detta.

    Nu hoppas jag slippa mer problem på grund utav detta, de kommer att kontakta mig när de har pratat med huvudkontoret huruvida någon ersättning förutom mina direkta kostnader kommer att utgå.

    Nu skulle jag kanske kunna stått på mig mer, var mest nöjd över att inte behöva bråka för att få rep ersatt.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    118
    detta gillas inte. jag som bor i en liten "lokal" förort till stora falköping vill fan inte drabbas av nåt sånt här.

    bäst du viskar vilken mack de var så man vet vad man ska bojjkotta.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Macken blandade diesel i bensinpumpen, min bil kroknade!

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Motorn har nog inte tagit större skada av detta. Den lär ju inte ha spikat i första taget precis....
    Tomtefar skriver inte mer här och tråden är gammal men nu när tråden är upp på förstasidan så kan man ju passa på och rätta till helt felaktiga påståenden som detta.

    Tankar man diesel i en bensinbil så spikar det sönder ifall det rör sig om en någorlunda ny motor men normal komp osv.

    Oktantal Bensin: 91 till 99
    Oktantal Diesel: 15 till 25

    Gissa vilket som självantänder tidigare av dom ovan. Cetantal som man använder för att ange hur bra ett bränsle antänder så ligger på runt 50 för diesel och runt 11 för bensin.

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  15. #15
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 363
    Medlem#
    6413
    Citat Ursprungligen postat av EM
    detta gillas inte. jag som bor i en liten "lokal" förort till stora falköping vill fan inte drabbas av nåt sånt här.

    bäst du viskar vilken mack de var så man vet vad man ska bojjkotta.
    Äsch det är väl snarare lastbilschaffisen som haft en dålig dag och inte själva macken?
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    118
    ok. bojjkottar alla macker då för säkerhets skull

Liknande ämnen

  1. Macken, bensin i etanolen
    Av dunderbamse i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-13, 15:10
  2. Ockerpriser på motorolja på macken
    Av SaabAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 15:29
  3. Det var diesel i bensinpumpen!! *ARGH*
    Av Manick i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2008-07-17, 16:16
  4. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 20:01
  5. Vatten i däckpumpen på macken
    Av monty i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 15:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •