Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: laddtryck på saab 9-5

  1. #1

    laddtryck på saab 9-5

    hej alla glada.
    jag är ny här på forumet hoppas att tråden ligger rätt

    jag undrar bara jag har precis chippat min 9-5 2,3t -00 med nordic steg 2.
    och undrar bara om man har 0,8bar i laddtryck, undrar igentligen vad har man orginal. jag hoppas att min förstår mig
    Saab 9-5 2,3t Nordic Steg 2

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Tråden ligger rätt o vi förstår. Så långt allt väl!
    Enklast o effektivast o mest rätt torde väl dock vara att du vänder dig dit dina pengar gått för att få rätt valuta? Dina misstankar om att det är lite dåligt ös i maskinen är sannolikt korrekta.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Tråden ligger rätt o vi förstår. Så långt allt väl!
    Enklast o effektivast o mest rätt torde väl dock vara att du vänder dig dit dina pengar gått för att få rätt valuta? Dina misstankar om att det är lite dåligt ös i maskinen är sannolikt korrekta.
    Har han sådana misstankar?

    Så fattade inte jag frågan. Men man läser ju vad man vill.

    Frågan var hur mkt en 9-5 i originalskick laddar, och det borde väl du kunna svara på?

    OM det nu är så att bilen inte går som den skall tycker jag att du kontaktar Nordic ( Alt.skickar ett pm till Sasse på forumet ) så får
    du blixtsnabb hjälp.


    Mvh
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Tråden ligger rätt o vi förstår. Så långt allt väl!
    Enklast o effektivast o mest rätt torde väl dock vara att du vänder dig dit dina pengar gått för att få rätt valuta? Dina misstankar om att det är lite dåligt ös i maskinen är sannolikt korrekta.
    Ja, för det kan aldrig vara fel på hårdvaran på en trimmad saab?

    Problem på en original Saab= hårdvara eller månförmörkelse eller likande
    Problem på en trimmad saab= Alltid mjukvaran som är skit
    DrBoost logik i sitt essé

    För att svara på tubro-zips fråga som tydligen var för svår att svara på så ligger det på 0,6-0,7bar org

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    HA HA HA HA, innehållet i hans frågeställning gjorde att jag tolkade det som att han misstänkte att den går dåligt. Vad tror du med tanke på att han anger att den laddar 0.8 bar ? Tro du att den går som den skall ? Knappast va ?

    Till trådskaparen, du får ursäkta oviktiga kommentarer som inte på något vis bidrager med något som helst vettigt på mitt tidigare svar och mitt bemötade av dem.

    Frågan på hur mycket laddtryck bilen har i originalutförande är inte så enkel att svara på som man kanske kan förledas att tro. Därför svarade jag inte på den delen av frågan.
    Men, gör nu ett litet försök....
    Motorstyrsystemet anpassar laddtrycket efter rådande omständigheter, så det kan variera lite "både hit o dit". Principiellt så t.ex. sjunker laddtrycket om det är kallt ute. Din bil har ett "normalt" laddtryck på nå't i stil med 0.5-0.6 bar, ibland är det normalt med lite mer.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Sasse, nu är väl du mer än lovligt dum i ditt svar?
    (Vilket fall som helst så har ditt inlägg bidragit med att två personer fick delar av sin lunch på skjortan när jag visade ditt svar i lunchrummet, de skrattade okontrollerat.)

    Men, du kan väl försöka att FÖRKLARA var någonstans i mitt första svar som jag pekade på att frågeställaren köpt fel produkt? Jag tycker att du kan försöka att förklara ditt synnerligen omogna och oinformativa inlägg i största allmänhet!
    Du kan ju LÄSA vad jag skrev i mitt svar!

    Ägaren har köpt ett steg 2 hos er, är det då så knepigt om han vänder sig till just er om bilen strular? För om den laddar 0.8 bar så är den ju uppenbarligen inte OK?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Håller med Dr. Boost.
    Om trådskaparen vänder sig till Nordic bör väl Nordic också kunna kontrollera om felet ligger hos mjuk- eller hårdvaran?
    F.ö. finner jag ingen antydan i Dr. Boosts svar om att felkällan står att finna i mjukvaran, enbart en uppmaning om att vända sig till Nordic för kontroll.
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Frågan på hur mycket laddtryck bilen har i originalutförande är inte så enkel att svara på som man kanske kan förledas att tro. Därför svarade jag inte på den delen av frågan.
    Men, gör nu ett litet försök....
    Jodå, det är jättelätt, och du gjorde sedan ett försök som lyckades . Jag tycker det överdrivs ngt grymt när alla ska vara lite förståsigpåig när det kommer till T7 och laddtryck. Jag påstår nu inte alls att du inte har koll, för det vet jag ju att du har. Men jag säger nu generellt, och där kanske inte du heller slipper undan. För det är så här, att man möter folk som "lärt sig" om T7 och laddtryck att laddtrycket är närmast betydelselöst och ett system som trollar fram effekt med knäna. "Jo, serö´ ena dagen kan den ladda 0,5 bar och nästa 1,5 och ger exakt samma effekt". Men man kan visst tala om laddtryck, ja hela laddkurvan om man vill, som ett ungefärligt resultat av de andra parametrarna.

    Det är egentligen inget hokuspokus. En T5-motor med fast laddkurva, den vet alla som kört att när det är varmt så kan den ha lite sämre prestanda, bl a för att luftmassan minskar pga allmänna gaslagen. Så om man ökar laddet får man in samma luftmassa och då går bilen nästan lika bra som när det är kallt. Eftersom värme kan ge en till negativ påverkan på effekten än mindre luftmassa, nämligen spiktoleransen sjunker, så måste man backa tändningen och/eller öka bränsle, vilket får till följd att verkningsgraden minskar så effekten på given luftmassa sjunker. Då får man kompensera det med ännu lite högre ladd. Endå pratar vi om enstaka tiondels bar i normalväder. Är det inte så här det ligger till med T7 - rätta mig om jag har fel.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    tack så mycket alla.

    jag hade inte en tanke på att det skulle vara problem. men det blev nog så . Om jag har förstått det rätt så skall den ladda runt 1bar. jag tror inte det är fel på "chippet" det är kan lika gärna var fel på någon komponent eller inget fel alls.


    det gör inget DrBoost att du antydde och trodde jag skrev nog frågan lite klantet.

    faktum är att jag inte tyckte att det var så stor skillnad med eller uta chippet visserligen har jag inte bytat avgaset än men men

    jag är tacksam för svar jag har kollat by-pass ventilen och vacumklockan på turbon.
    Saab 9-5 2,3t Nordic Steg 2

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Frågan på hur mycket laddtryck bilen har i originalutförande är inte så enkel att svara på som man kanske kan förledas att tro. Därför svarade jag inte på den delen av frågan.
    Men, gör nu ett litet försök....
    Jodå, det är jättelätt, och du gjorde sedan ett försök som lyckades . Jag tycker det överdrivs ngt grymt när alla ska vara lite förståsigpåig när det kommer till T7 och laddtryck. Jag påstår nu inte alls att du inte har koll, för det vet jag ju att du har. Men jag säger nu generellt, och där kanske inte du heller slipper undan. För det är så här, att man möter folk som "lärt sig" om T7 och laddtryck att laddtrycket är närmast betydelselöst och ett system som trollar fram effekt med knäna. "Jo, serö´ ena dagen kan den ladda 0,5 bar och nästa 1,5 och ger exakt samma effekt". Men man kan visst tala om laddtryck, ja hela laddkurvan om man vill, som ett ungefärligt resultat av de andra parametrarna.

    Det är egentligen inget hokuspokus. En T5-motor med fast laddkurva, den vet alla som kört att när det är varmt så kan den ha lite sämre prestanda, bl a för att luftmassan minskar pga allmänna gaslagen. Så om man ökar laddet får man in samma luftmassa och då går bilen nästan lika bra som när det är kallt. Eftersom värme kan ge en till negativ påverkan på effekten än mindre luftmassa, nämligen spiktoleransen sjunker, så måste man backa tändningen och/eller öka bränsle, vilket får till följd att verkningsgraden minskar så effekten på given luftmassa sjunker. Då får man kompensera det med ännu lite högre ladd. Endå pratar vi om enstaka tiondels bar i normalväder. Är det inte så här det ligger till med T7 - rätta mig om jag har fel.
    tack för detta tomtefar
    jag kollade runt på jobbet lite, stämmer det att man inte kan kolla laddtrycket på min bil utan tech2 det låter konstigt tycker jag
    Saab 9-5 2,3t Nordic Steg 2

  11. #11
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Boost blir alltid lite vrång när det pratas "modifierad mjukvara"

    Såg i en annan tråd angående begagnade trimmboxar

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Njaoe, en burk med manipulerad mjukvara blir inte sämre med tiden, så långt korrekt.
    MEN, innehåller ter sig kanske sämre jämför med för företagets senaste uppdateringar?
    OM man "för skojs skull" skulle jämföra ett T7 pgm från några icke namngivna källor som petades ihop för M/01 så är det skapliga skillnader mellan det o de som nu saluförs...
    Eftersom de insett ett o annat under tiden, o givetvis kopierat nyare originalmjukvaror.

    Rent generellt:
    Hur gäller leverantörens vilkor för uppdatering av gammalt skräp till nytt....
    I synnerhet för styrdon som bytt ägare.
    Det betyder ju att Saab också lärt sig en hel del under resans lopp. Månne var orginalmjukvarorna riktigt risiga när vi pratar 00-01. Inte lustigt att det rasar en och annan orginalbil alltså

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Boost blir alltid lite vrång när det pratas "modifierad mjukvara"

    Såg i en annan tråd angående begagnade trimmboxar

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Njaoe, en burk med manipulerad mjukvara blir inte sämre med tiden, så långt korrekt.
    MEN, innehåller ter sig kanske sämre jämför med för företagets senaste uppdateringar?
    OM man "för skojs skull" skulle jämföra ett T7 pgm från några icke namngivna källor som petades ihop för M/01 så är det skapliga skillnader mellan det o de som nu saluförs...
    Eftersom de insett ett o annat under tiden, o givetvis kopierat nyare originalmjukvaror.

    Rent generellt:
    Hur gäller leverantörens vilkor för uppdatering av gammalt skräp till nytt....
    I synnerhet för styrdon som bytt ägare.
    Det betyder ju att Saab också lärt sig en hel del under resans lopp. Månne var orginalmjukvarorna riktigt risiga när vi pratar 00-01. Inte lustigt att det rasar en och annan orginalbil alltså

    /Fred
    Detta är inget beg. chipp
    Saab 9-5 2,3t Nordic Steg 2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    32
    Tjena,

    Min 9-5:a 2.3t laddade 0,4-0,5 helt original, bara så du vet
    -- Saab 9-5 2.3 Tuuurbo --

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Dakwin
    Tjena,

    Min 9-5:a 2.3t laddade 0,4-0,5 helt original, bara så du vet
    ok tack

    GLT ligger runt 0,4
    Saab 9-5 2,3t Nordic Steg 2

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av turbo-zip
    tack för detta tomtefar
    jag kollade runt på jobbet lite, stämmer det att man inte kan kolla laddtrycket på min bil utan tech2 det låter konstigt tycker jag
    Det är sant att mätaren i bilen som kallas för turboTRYCKSmätare egentligen inte mäter tryck utan vilken luftmassa den anser passera. Men självklart kan man alltid koppla in en manometer som på traditionellt mekaniskt sätt mäter trycket i insugsröret. Så skaffar du en turbotrycksmätare med tillhörande anslutning på vilken trimfirma som helst eller Biltema, så kan du ju ha koll på trycket om du vill det.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 057
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Sasse, nu är väl du mer än lovligt dum i ditt svar?
    (Vilket fall som helst så har ditt inlägg bidragit med att två personer fick delar av sin lunch på skjortan när jag visade ditt svar i lunchrummet, de skrattade okontrollerat.)

    Men, du kan väl försöka att FÖRKLARA var någonstans i mitt första svar som jag pekade på att frågeställaren köpt fel produkt? Jag tycker att du kan försöka att förklara ditt synnerligen omogna och oinformativa inlägg i största allmänhet!
    Du kan ju LÄSA vad jag skrev i mitt svar!

    Ägaren har köpt ett steg 2 hos er, är det då så knepigt om han vänder sig till just er om bilen strular? För om den laddar 0.8 bar så är den ju uppenbarligen inte OK?
    Kul att man kan roa folk.
    Ditt första svar var klart som källvatten

    Det jag kan förtydliga var att jag menade att du inte brukar säga att det är fel på mjukvaran med nordic trimmade bilar utan trimamd e bilar i allmänhet.

    I övrigt står jag fullständigt för min uppfattning om dina inlägg i liknade trådar.

    /Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    560
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Boost blir alltid lite vrång när det pratas "modifierad mjukvara"

    Såg i en annan tråd angående begagnade trimmboxar

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Njaoe, en burk med manipulerad mjukvara blir inte sämre med tiden, så långt korrekt.
    MEN, innehåller ter sig kanske sämre jämför med för företagets senaste uppdateringar?
    OM man "för skojs skull" skulle jämföra ett T7 pgm från några icke namngivna källor som petades ihop för M/01 så är det skapliga skillnader mellan det o de som nu saluförs...
    Eftersom de insett ett o annat under tiden, o givetvis kopierat nyare originalmjukvaror.

    Rent generellt:
    Hur gäller leverantörens vilkor för uppdatering av gammalt skräp till nytt....
    I synnerhet för styrdon som bytt ägare.
    Det betyder ju att Saab också lärt sig en hel del under resans lopp. Månne var orginalmjukvarorna riktigt risiga när vi pratar 00-01. Inte lustigt att det rasar en och annan orginalbil alltså

    /Fred
    Nja nu är det ju inte så att Saab uppdaterar parametrar som är effekt relaterade så som bränsle,tädning,luftmasse matriser mm är ju snarare så att man infört nyare funktioner så som momentbegräsning vid kall motor samt massa diagnos saker mm.Men å andra sidan så ligger ju liksom inte problemet med motorena i mjukvaran heller.Är väll mest en massa olyckliga omständigheter som Saab haft oturen med.Är ju lite skillnad på hur en motor rasar allt är ju inte oilsludge relaterat men detta får ju oftast skulden ändå.

  18. #18
    vad tycker ni jag skall göra för att få upp laddet. vi gärna att det funkar som det sa till knutan
    Saab 9-5 2,3t Nordic Steg 2

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    126
    På min steg 1 (ej Nordic) 9-5:a har laddtrycket oftast peakat kring 1,4 i mellanregistret för att på högre varv (kring 5600-5700) hamna kring 0,8-0,9. Detta är dock en 2,0:a.

    Mvh
    Jag är inte alltid snäll, jag är inte alltid glad men jag är alltid jag
    FÖRVÄXLA INTE MIN SNÄLLHET MED DUMHET!!

  20. #20
    ok då kan jag konstatera att det är något som är fel hhmmmmmm men vad
    Saab 9-5 2,3t Nordic Steg 2

Liknande ämnen

  1. laddtryck saab 9-5
    Av vossie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-14, 17:06
  2. Laddtryck Saab 9-5 00a
    Av Eddie9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 18:35
  3. [LÖST] Normalt laddtryck original OG9-5 2,0t
    Av dennis_e34 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 22:08
  4. saab 9-3 ltt laddtryck
    Av prets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-22, 23:58
  5. Saab 9-5 laddtryck
    Av master2.se i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 16:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •