Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Bilen brände mitt ATX-nätagg, varför?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    39

    Bilen brände mitt ATX-nätagg, varför?

    Ja idag skulle jag slutligen koppla in det sista på min bildator. Drog in fyrkvadratskabel direkt från batteriet och kopplade ihop med mitt 12V ATX-nätagg på datorn. Det gnistrar till och sen tar det eld.

    Jag mätte spänningen både före och efter så vad tusan kan ha gått fel? Tidigare har jag testat genom en fyrpinskontakt på min stationära dator och då har allting fungerat perfekt. Spänningen är precis samma på dem som det är på bilets batteri, så vad kan egentligen skilja? Finns det någon som har en teori om vad som gick snett?

    Och ja, jag är medveten om att det var förbaskat dumt att inte säkra av det.
    9³ Aero -01 Maptun Steg 3
    9³ Aero -01 Original

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Bryggaragatan, gula kåken
    Inlägg
    147

    Re: Bilen brände mitt ATX-nätagg, varför?

    Citat Ursprungligen postat av Estremo
    Ja idag skulle jag slutligen koppla in det sista på min bildator. Drog in fyrkvadratskabel direkt från batteriet och kopplade ihop med mitt 12V ATX-nätagg på datorn. Det gnistrar till och sen tar det eld.

    Jag mätte spänningen både före och efter så vad tusan kan ha gått fel? Tidigare har jag testat genom en fyrpinskontakt på min stationära dator och då har allting fungerat perfekt. Spänningen är precis samma på dem som det är på bilets batteri, så vad kan egentligen skilja? Finns det någon som har en teori om vad som gick snett?

    Och ja, jag är medveten om att det var förbaskat dumt att inte säkra av det.
    körde du ett helt vanligt ATX agg i bilen... ?? har för mig att fler har problem med både xbox och vanliga ATX agg i bilarna.. ska finnas nån liten adapter för att köra på det viset.... ta kontakt med www.console.se snacka med Micke Nilsson.. .. han kan hjälpa dig med det.. hälsa från mig :P
    Saab 9-5 2,3t -04 - Proscott Performance
    Saab 9-5 2.0t -05 - Proscott Performance
    Audi A3 1.8t 99 - TQ

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 818
    Medlem#
    10069
    Har du någon jord ?

    Är inte så insatt i det här, tänkte bara strömmer måste ta vägen någonstans
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    39
    Det var som sagt ett ATX-nätagg för 12v som jag körde på, just för att användas i bilen.

    Jag kopplade från plus på nätagget till plus på batteriet och likadant med minus. Blir inte klok på det här...
    9³ Aero -01 Maptun Steg 3
    9³ Aero -01 Original

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Bryggaragatan, gula kåken
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av Estremo
    Det var som sagt ett ATX-nätagg för 12v som jag körde på, just för att användas i bilen.

    Jag kopplade från plus på nätagget till plus på batteriet och likadant med minus. Blir inte klok på det här...

    aha ok... vad var det för märke på agget... ? spec?
    Saab 9-5 2,3t -04 - Proscott Performance
    Saab 9-5 2.0t -05 - Proscott Performance
    Audi A3 1.8t 99 - TQ

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    39
    http://www.mini-box.com/PW-200M-DC-DC-p ... ategory=13
    Ett sådant var det. Väldigt litet och smidigt så det lutar mot att jag beställer ett nytt, men de hade inga hemma för tillfället och dessutom tar det ju ett tag innan man får det. Dock är det ju ingen mening att försöka med ett nytt innan jag vet vad felet är.
    9³ Aero -01 Maptun Steg 3
    9³ Aero -01 Original

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Kopplade du jord direkt på batteriets minuspol?
    Varför? Normalt ska man undvika det och koppla på en bra jordpunkt i kaross eller chassie.
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Det ska inte spela någon roll var du jordar det.

    Däremot är jag mycket skeptisk till att ha det agget i en bil. Det står 12V input men är inte specat, vad jag såg i manualen iallafall, vilket inspänningsområde som är tillåtet (max/min). Tittar man lite mer i manualen så ser man att 12V-utgången bara är markerad som switchad utan någon regleronoggrannhet, vilket får mig att tro att den inte regleras alls utan går rakt igenom. Jag skulle inte vilja skicka runt 14V in i mina hårddiskar och annat 12V-matat.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Det ska inte spela någon roll var du jordar det.

    Däremot är jag mycket skeptisk till att ha det agget i en bil. Det står 12V input men är inte specat, vad jag såg i manualen iallafall, vilket inspänningsområde som är tillåtet (max/min). Tittar man lite mer i manualen så ser man att 12V-utgången bara är markerad som switchad utan någon regleronoggrannhet, vilket får mig att tro att den inte regleras alls utan går rakt igenom. Jag skulle inte vilja skicka runt 14V in i mina hårddiskar och annat 12V-matat.
    Jag tror att du kan vara något på spåret, men alla ATX-nätaggregat har väl denna reglering genom funktionen PS_ON# (grön + svart kabel på ett vanligt ATX-nätagg)? Och om det nu var detta som var felet, borde det inte vara resten av komponenterna som tog stryk istället?
    9³ Aero -01 Maptun Steg 3
    9³ Aero -01 Original

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Vet inte vad du menar med PS_ON. Eller rättare sagt så förstår jag inte vad det skulle ha med saken att göra. Det är ingen reglering utan kan väl snarare vara det dom kalllar switchad i det här fallet. Alltså inte "switchad" som i en switchad nätdel, utan helt enkelt attt den bryts av till/från.

    Sedan kan man ju helt riktigt tycka att det borde varit dom andra grejorna som tagit stryk. Dock kan det vara så att om du matar på med massa ström vid 14V utan säkring till enheter som begränsar strax över 12V, så kan du få du en strömrusning genom nätagget som antagligen tar kål på det.

    Jag skulle absolut letat upp ett riktigt nätagg som är specat för bilbruk. Troligen kommer jag även att göra detta så småningom då även jag har funderingar på bil-PC.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Hur är det egentligen med likström/växelström i bilen?

    Tar du ström direkt från batteriet borde du ju ha likström, men vad händer när du startar motorn? Generatorn borde väl generera växelström? Finns det någon likriktare mellan generatorn och batteriet?

    Agget du visade länk till är iaf gjort för att få likström i sig...

    Jag vet inte hur det funkar, men du skulle nog kunna få rätt intressanta fenomen om du stoppar in växelström i utrustning avsedd för likström...

    //U
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    39
    Att det skulle ha kunnat bli någon form av strömrusning håller jag med om att det kan vara en rimlig orsak. Fast var kommer det här med 14V från? Som ni märker är inte el mitt starka ämne men jag försöker lära mig, så upplys mig gärna.

    Och det är kanske helt riktigt att nätagget inte är lämpligt till en bil. Jag fick med det till skärmen och tyckte att det verkade perfekt till mina behov, men jag kanske misstog mig. Jag ska börja leta efter något mer lämpligt och tar gärna emot tips om vad man ska köpa.

    Angående likström och växelström så var det inget jag ägnat en tanke åt alls. Jag hade aldrig igång bilen men om det är så som du säger låter det ju som ännu en anledning till att skaffa ett mer lämpligt nätagg.

    Edit: Angående min fråga om 14V. "12V input tolerance = 11V - 14V, 11-16V can be achieved with a simple trace cut ..." Det var det du syftade på?
    9³ Aero -01 Maptun Steg 3
    9³ Aero -01 Original

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Estremo
    Att det skulle ha kunnat bli någon form av strömrusning håller jag med om att det kan vara en rimlig orsak. Fast var kommer det här med 14V från? Som ni märker är inte el mitt starka ämne men jag försöker lära mig, så upplys mig gärna.
    Är ingen expert själv, men ungefär så här då:

    Ett bilbatteri håller ca 12-13 volt uppladdat.

    När du startar bilen så laddar generatorn batteriet, och för att uppnå detta så skickar generatorn på mer än 12 volt till batteriet (och följdaktligen resten av bilen också). Vanligtvis ligger denna spänningen någonstans mellan 13.8 och 14.2 volt. En laddningsregulator begränsar volttalet till omkring 14 volt, men ju mer du belastar bilens elnät (exempelvis knäpper på alla strömförbrukande prylar i bilen) ju sämre orkar generatorn hålla laddningen och volttalet sjunker...

    Bilens alla elprylar är anpassade för att klara sina uppgifter med ett ganska stort spann vad gällande volttal.

    Normalt så kan spänningen variera någonstans mellan 9-15 Volt.... (kanske extremfall åt båda håll men ändå).

    Sätter man in prylar som är känslig för att ha ett exakt volttal så kanske de inte fungerar eller i värsta fall går sönder. Nu verkar ju ditt nätagg inte vara så känslig just, så om det har med saken att göra eller inte kan man ju fundera på.



    Dock är det alltid likström (DC) i bilens elsystem. Exakt hur det är gjort för att likrikta strömmen från generatorn vet jag inte, men klart är att det inte borde vara orsaken för att ditt nätagg brann upp..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    En PW200 är billig av en anledning. Rent skräp. Att den sedan klarar reglera 200W är falsk marknadsföring. 160W på 12V linan paserar rakt igenom oreglerad. Endast 60W klarar själva PSU'n av att leverera, och detta på 5V linan.

    Skaffa en M1-ATX eller liknande istället. Den har en utomordetlig startup/shutdown controller också.

    Edit: Var glad att det var PW200 som brann först! Denna pryl är inte tänkt att användas i en bil, iallafall inte utan reglerad matning.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  15. #15
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Ja, det var min uppfattning också. Att den skulle reglera 200W var ju inte riktigt sant!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    674
    Lite nördig humor om PW200 från Carnetix, som för övrigt tillverkar fina DC-DC agg.

    http://www.carnetix.com/GoodHumor/good_humor.htm
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    39
    Haha, jo jag börjar förstå att det tydligen inte var ett särskilt bra nätagg. Jag ska se mig om efter vad det ska bli istället, men jag måste erkänna att jag blir lite avskräckt av priserna. Gav en struntsumma för en helt ny skärm och nätagg av en kille här på forumet så det var egentligen tänkt att bli ett budgetbygge.

    I värsta fall får det bli att lägga in en laptop istället. Vill dock inte offra min snabbaste så då blir det verkligen en slö dator. Fördelen är ju dock att det är betydligen lättare att koppla in en sådan och dessutom billigt att bara köpa en biladapter.
    9³ Aero -01 Maptun Steg 3
    9³ Aero -01 Original

  18. #18
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Lite nördig humor om PW200 från Carnetix, som för övrigt tillverkar fina DC-DC agg.

    http://www.carnetix.com/GoodHumor/good_humor.htm
    Den var ju lysande!!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    123
    Skulle det inte kunna funka med en växelriktare och ett vanligt nätagg från en dator?
    Hur skulle nätagget reagera på fyrkantig/trappstegs-sinusvåg?

  20. #20
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Har du någon jord ?

    Är inte så insatt i det här, tänkte bara strömmer måste ta vägen någonstans
    Strömmen går ingenstans utan en sluten krets. Dessutom är det elektronerna som rör sig från minus till plus och således är det inget som ens försöker vandra förän jord är ansluten.

Liknande ämnen

  1. Varför går mitt hjullager hela tiden?
    Av calle_p40 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 20:49
  2. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 08:47
  3. Vem har stulit mitt laddtryck, och varför?
    Av steelth i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 22:33
  4. Varför funkar inte mitt org. styrdon?
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •