Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: ng900 dricker kylarvätska

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578

    ng900 dricker kylarvätska

    Skriver å en väns vägnar.

    Ng900 2.0t etanolkonverterad av stor leverantör. 16 000 mil på mätaren.

    Bilen dricker ungefär 1 liter kylarvätska på knappa 100 mil. Har själv varit med och letat läckor, och eventuella spår efter läckage.
    Ser inga avlagringar vid slangar, toppen är efterdragen efter konstens alla regler, värmepaketet läcker inte så vitt vi kan se.. Det luktar bara kylarvätska i expansionskärlet. Har haft bilen på lyft, kan inte se nånting underifrån heller.
    Tilläggas bör väl att oljepåfyllning är regelbundet. Har inga intervall, men tror han fyllt ungefär 2 liter på 3-4 månader.
    Bilen är skonad från stads- och korta sträckor. Minst 2 mil per start, den blir alltså ordentligt varm varje gång.

    Mitt huve säger toppen, kan det vara den trots att det inte finns några synliga spår av det?
    Några andra tips eller tankar?

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    65
    Min 900ng har också börjat bete sig konstigt. Får väldigt ofta upp "fyll på kylarvätska" på SIDen. har provtryck skiten men den är (relativt) tät.
    ///Elgen
    (SAAB 900t SE ng, nordic steg tre)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bjärred
    Inlägg
    324
    Samma här.. drygt att behöva fylla på hela tiden

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    855
    Toppackningen......
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Citat Ursprungligen postat av ab_aero
    Toppackningen......
    Misstänkt, luktar det dessutom avgaser/bränsle i expansionkärlet så tyder det allt mer på detta felet.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Citat Ursprungligen postat av ab_aero
    Toppackningen......
    Misstänkt, luktar det dessutom avgaser/bränsle i expansionkärlet så tyder det allt mer på detta felet.
    Misstänker som sagt det jag också toppen. Får efterdra en gång till, o se om det vill sig bättrar sig.
    Skrev i första inlägget att det icke luktar nåt annat än kylvätska i expansionskärlet, därav min tveksamhet.
    Men finns det inga andra misstankar så får han asa sig till verkstad.

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  7. #7
    Min dricker också extremt med kylarvätska.. får kanske fylla på 1-2 gånger per vecka. Men har inte heller sett något läckage och ser inga oljerester där man fyller på vatten, extremt jobbigt.. Är det bara toppackningen som är det tänkbara då?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Citat Ursprungligen postat av ab_aero
    Toppackningen......
    Misstänkt, luktar det dessutom avgaser/bränsle i expansionkärlet så tyder det allt mer på detta felet.
    Misstänker som sagt det jag också toppen. Får efterdra en gång till, o se om det vill sig bättrar sig.
    Skrev i första inlägget att det icke luktar nåt annat än kylvätska i expansionskärlet, därav min tveksamhet.
    Men finns det inga andra misstankar så får han asa sig till verkstad.

    Mvh
    Oj, ursäkta det missade jag att du skrev men om det inte finns någon vatten i oljan eller läcker frånb någon annanstans. Så är ju topplockspackningen huvudmisstänkt.
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Hehe menade inte att låta dryg
    Oljan är kollad, glömde ta med det innan, så de är väl egentligen bara toppen kvar att misstänka.
    Tack för er hjälp!
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Höllviken
    Inlägg
    62
    Hade en ng 900 SET innan och efter jag kört den ca 20000 mil så började den "förbruka" kylarvätska utan något synligt läckage. Visserligen var det inga större mängder, men jag fick fylla på 0,5l efter ca 6 mån (=1500 mil). Det tog ett tag att hitta men det visade sig att vattenpumpen läckte lite genom ett skvallerhål som mynnar ut mot motorblocket. Detta läckaget syntes inte eftersom blocketsvärme förångade vätskan omedelbart som den läckte ut.

    Kan väl säg att jag har bytt vattenpumpen på min 9-5 Aero av samma anledning men efter 11000 mil.

    Mvh
    MM

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Där har vi nåt som inte är kollat, perfekt, får udnersöka så fort vi har möjlighet.
    Hans slukar iuförsig lite mer, men ändå värt en titt.

    mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Å min har slutat dra kylarvätska sen jag hittat ett läckage på en packning från vattenreturen från turbon....



    Det blev inte blött under bilen, men det berodde på att blocket förångade allt vatten och att det inte läckte när systemet inte var under tryck.


    Efter att jag åtgärdat det så har den till synes helt slutat dricka kylvatten.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Å min har slutat dra kylarvätska sen jag hittat ett läckage på en packning från vattenreturen från turbon....



    Det blev inte blött under bilen, men det berodde på att blocket förångade allt vatten och att det inte läckte när systemet inte var under tryck.


    Efter att jag åtgärdat det så har den till synes helt slutat dricka kylvatten.
    Har samma problem med min att den dricker kylvätska... drack den mycket för dej Kongo??
    Drack den hela tiden lr bara när du gasade hårdare?

    //Jonasss
    -Over and out-

    SAAB 900 "VIGGEN"

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158
    I med lite ingefära i systemet...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    min dricker oxå men bara under hård belastning och då anar jag att det blir så varmt att den punktkokar och på sina ställen typ toppen eller turbon typ och då vill jag mena att den ångas bort för jag ser inga läckor.... men ibland kan han ha tryck ur sig lite ur expansionlocket men då har jag åkt extremt hårt och länge

    och då kör jag med 82 graders termostat samt water wetter..... när jag hade 88gradern sköt ur sig vatten som bara fan.....
    och 74gradern funka kalas hade aldrig några problem men jag tyckte att den kanske gick lite kallt och ville inte slita mer på motorn än vad jag rdan gör...
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Jonasss
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Å min har slutat dra kylarvätska sen jag hittat ett läckage på en packning från vattenreturen från turbon....



    Det blev inte blött under bilen, men det berodde på att blocket förångade allt vatten och att det inte läckte när systemet inte var under tryck.


    Efter att jag åtgärdat det så har den till synes helt slutat dricka kylvatten.
    Har samma problem med min att den dricker kylvätska... drack den mycket för dej Kongo??
    Drack den hela tiden lr bara när du gasade hårdare?

    //Jonasss
    Njä. Den drog inte så farligt mycket tycker jag. Fick fylla på från det att Sidden varnade upp till "cold" sträcket en gång i månaden kanske. Alltså lite drygt hälften på en 50cl colaflaska typ. Så särskillt mycket var det inte.

    I och med att min drack så lite så är det svårt att säga om den drack mer då jag gasade mer i och med att jag hann göra det några gånder under den perioden det tog för den att läcka de där centilitrarna, men kanske att det gick åt lite mer om jag gasade mer. Lite osäker.

    Har efter mitt förra inlägg hunnit byta termostat och en kylarslang. Kylarslangen var sliten som attan, sprucken och jävlig, så det KAN ha varit så att den läckt lite där också.

    Men har inte behövt fylla på någonting alls efter packningsbytet till vattenreturern, och nu då med slangen och termostaten.

    Verkar vara helt tätt nu, och har hunnit gasa en hel del gånger efter det. Så för min del så verkade problemet till 90% bestå i den lilla tätningsbrickan på vattenreturen och kanske 10% i den dåliga kylarslangen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    hade tidigare nått smygläckage någonstans på min ng900, plingade till med några 100 mils mellanrum om kylvätska.

    Tog tillslut en halv flaska kylartätning och tryckte i, sen dess har det inte plingar mer, det är 4000 mil sedan jag gjorde detta och har funkat fint.

    Kan ju vara en lösning om man verkligen inte hittar något läckage.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    173
    Var får man tag på 82 graders termostat?
    Vad är orginal på?
    Lätt att byta själv?
    Saab 900 -97 talladega NORDIC
    http://www.garaget.org/?car=92524

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Malung
    Inlägg
    467
    vill bara säga att det var min toppackning den gick nån vecka senare och jag varken såg läckor eller hade vatten i oljan. men det fick den sen
    Saab 9000 cse numera 2,3 konv och nira tuned
    http://www.garaget.org/sleepy

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    392
    Medlem#
    3901
    Citat Ursprungligen postat av JoXon
    Var får man tag på 82 graders termostat?
    Vad är orginal på?
    Lätt att byta själv?
    Finns på Saab skulle jag tro. Sitter på 9000. Jag köpte min på Mekonomen. Där har dom även WaterWetter .
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

Liknande ämnen

  1. 9-3 SC 2,8t V6 -08 dricker kylarvätska.
    Av MysCarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 10:27
  2. Saab 9-3 1.8t MY06 Dricker kylarvätska
    Av Micke4000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 14:00
  3. Byta kylarvätska på en ng900 något att tänka på?
    Av Ekan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 08:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •