Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Oljeläckage! (minst sagt!!)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262

    Oljeläckage! (minst sagt!!)

    Råkade ut för ett missöde igår. Under acceleration på fyran tyckte jag motorn hickade till något och samtidigt fick jag ett blått moln bakom mig. Skumt, tänkte det var bäst att kika på det så jag svängde av efter ett par hundra meter och öppnade dörren. Luktade fan, så jag kryper ner på alla fyra och ser hur det rinner en stadig ström med motorolja under bakre delen av motorn. En hel del rinner ner längst downpipen och över katten (), och så droppar och rinner det allmänt lite här och varifrån.

    Stänger av bilen, låter den stå några minuter och kollar oljenivån. Har gått åt ungefär en halvliter på ett par hundra meters körning. När motorn är avstängd så slutar det så småningom rinna. Testar starta motorn igen en liten stund och det börjar genast rinna olja från nånstans bak på motorn, ev mellan låda och motor. Låg och krälade på parkeringen i väntan på bogsering så det var svårt att se och jag har inte hunnit kika nåt mer på det. Men tänkte ändå höra lite om det är nån som har en suck om vad det skulle kunna vara?

    Jag har aldrig haft minsta läckage tidigare och sen händer detta helt plötsligt. Det känns som att det var lite tryck i oljan då det har skvätt olja lite här och var på bla vattenslang, tryckrör och bak på torpedväggen, men bara lite på höger sida motorn och främst bakom.

    Att det blev ett blått moln bakom mig kan ev komma av att oljan sköljde över katten. Motorn låter och känns annars bra, turbon likaså. En annan sak som jag la märke till; oljan var fräsch och ganska ljus innan, nu är den svart och skitig.

    Ska hissa bilen och kolla senare, men om det finns förslag redan nu så är jag tacksam.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  2. #2
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Jag är nästan säker att det är oljeröret som går från turbon till baksidan av motorblocket. Återkommer med bild.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  3. #3
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    486
    Här kommer bilderna.



    Och här är hur det kan se ut i verkligheten.



    Det är rätt svårt att komma åt banjoskruven bakom motorn, men det underlättar en hel del om man skuvar väck spjällhuset och ta bort insugsslangen.

    Bonusbild som visar hur katten såg ut.




    Lycka till

    Mvh
    David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    543
    Medlem#
    11576
    Kan även vara oljetrycksgivaren som har fått en rejäl läcka, det har jag varit med om.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Tack för tipsen. Jag hade dessvärre helt fel, var helt säker på att det var motorolja då den var väldigt mörk å skitig när den rann ner på backen, men den var väl bara full i skit som kommit med längs vägen.

    Dock så är motorn felfri (hoppas jag). Jag har däremot skjutit några kuggar i diffen = ventilerad växellåda. Tack ändå!
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

Liknande ämnen

  1. Billigt men bra elverk 2-2,5kW minst?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-15, 12:15
  2. Blårök och inget laddtryck. Har turbon sagt upp sig?
    Av nozzi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-10, 23:00
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-17, 11:33
  4. Service minst en gång per år???
    Av TURBO PUTTE i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2005-08-24, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •