Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 2,1 liters T16, og900. Vad händer?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    2,1 liters T16, og900. Vad händer?

    Med tanke på en tråd på 900klubben.com så ställer jag följande fråga till er motorkillar här på STCS:

    Jag har en og900 T16 maskin, där kolvar, stakar etc är "original" med skillnaden att diametern på kolvarna är 93mm, dvs ordentligt med ÖD. Volymen bör landa nånstans på 2,1 liter.

    Hur kommer denna maskin bete sig? Jag vill påstå mer luft/bränsle per slag, mer effekt. Lägre turbotryck/bibehållen effekt också kanske då motståndet borde sjunka något och motorn sväljer mer luft?

    Tacksam för era seriösa teorier! Det börjar bli dags att bygga ihop maskin snart nämligen.
    MEDLEM 7032.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Är det öd kolvar eller 2.1 kolvar?

    Skall du gå upp i effekt så vill du inte gå upp i komp men skall du ha 2.3 eller korttopp så sänker de kompressionen om jag minns rätt.

    Formen på kolvtoppen påverkar oxå, har du kort på orginal och de du skall ha?

    mvh
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: 2,1 liters T16, og900. Vad händer?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Med tanke på en tråd på 900klubben.com så ställer jag följande fråga till er motorkillar här på STCS:

    Jag har en og900 T16 maskin, där kolvar, stakar etc är "original" med skillnaden att diametern på kolvarna är 93mm, dvs ordentligt med ÖD. Volymen bör landa nånstans på 2,1 liter.

    Hur kommer denna maskin bete sig? Jag vill påstå mer luft/bränsle per slag, mer effekt. Lägre turbotryck/bibehållen effekt också kanske då motståndet borde sjunka något och motorn sväljer mer luft?

    Tacksam för era seriösa teorier! Det börjar bli dags att bygga ihop maskin snart nämligen.
    Det blir ungefär noll i skillnad.

    Den lilla effektökningen är inte märkbar.

    Dessutom sägs det att B212 blocken är klenare eller har sämre kylning, hurvida det stämmer vet jag inte.

    Du ska absolut inte använda 2,1ans original kolvar, de kommer gå sönder fort.. Leta upp Ford kolvar, finns några som passar..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762

    Re: 2,1 liters T16, og900. Vad händer?

    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Dessutom sägs det att B212 blocken är klenare eller har sämre kylning
    Nja, sämre kylning stämmer pga att kylkanalerna är mindre pga att blocket är förstärkt i gjutningen.

    Men som sakt: var vaksam på om det är orginal b212 kolvar, även om dom skulle vara svarvade. Största ÖD på B202 är +1 mm altså 91 mm så sånna kolvar är det förhoppningsvis inte...

    Det gjordes 93mm kolvar till 9k (eller om det var 9-5...) till en specialare med 93 borr och 90 slag... detta var dock bara testgrejer.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Alltså blocket är original T16, 1986 års modell. Uppborrat. Kolvarna är INTE 2,1ans original utan nåt special som är urgröpt och enligt uppgift kompressionsanpassat. Så det bör inte vara några problem, men det är inte mina egna uppgifter utan säljarens.

    Jag anser att jag kanske borde få lite mer effekt pga av större bränsle/luftblandning. Större Area som trycker på kolven helt enkelt. Ok, ingen jätteskillnad men det är ändå 5% större motorvolym vi snackar.

    Till saken hör också att jag har kört motorn - men hade massa strul, bla så passar inte stakarna på den vevaxel jag fick med utan glappade i sidled vilket skapade missljud. Gjorde det enda självklara i det läget - ryckte sladden till Knacksensorn och fick fullt laddtryck och herrejösses vad det gick. "Pucko" tänker ni, men vad fasen, jag ville prova och motorn var ju ändå konstig. Inga problem i alla fall, men det gick inte så länge i detta skick, hade problem med plötsliga rökpuffar som jag inte vet vad dom kom ifrån. Kom mkt sällan dock....

    Att jag skapade tråden nu beror på att jag köpt ny vev, stakar och lite gott så att motorn kan byggas ihop igen! Därför är det kul med lite tankar om 2,1liters T16.
    Umgicks med tankar att sätta ett 2,1 16V emblem under det vanliga "900 Turbo" emblemet baktill, för att förvilla fienden så att säga.

    Kom gärna med mer tankar om hur man borde ställa in en sån här maskin, om det är nåt speciellt att tänka på, annat än fullt ladd hela vägen till solnedgången....
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Om kolvar är gjorda med lägre komp i tanke ser inte nåt problem i motorn. Jag kör själv b212 och utöver blocket är allt org. t16 (besiktning).
    Jag kör dock 2.2L i en 89:a med lh2.2 i vilket inte lambdareglerar så den går lite snålt vilket bekämpningen inte gillar.
    Annars är de bara o tuta o köra.
    Lycka till

    MvH Martin
    t8 "special"

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 09:55
  2. Laddtryck på original 2 liters 9-5.
    Av NisseB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-07, 00:09
  3. snabb fråga, 2,3 liters 900?
    Av saab99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 18:24
  4. 2,3 vev i 2,0 liters block!?
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-08, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •