Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjälp med relä

  1. #1

    Hjälp med relä

    Hej!

    Har lite strul med min ACC. Den har slutat kyla, inga fel visas när jag kör kalibreringen. Kollat säkringarna och de ser helt okej ut. Har läst lite på forumet och sett att det är en hel del som kan krångla. Dock sett vid ett par tillfällen att relät till ACC kan strula och tänkte testa och se om det är relät som är paj. Nu glömmer man fort men har för mig att när man förut körde kalibrering kunde man höra när ACC drog igång, typ knäppte till och kylan började spruta i slutet av kalibreringen, nu blir det inte så. Ser också att varvtalet ökar när jag slår till AUTO istället för EKONO när bilen står på tomgång så något tar kraft ser jag. Kanske även ska nämna att det är en 9000 92:a som felet gäller. Då det bara är en extrabil som jag inte tänkt lägga ner speciellt mycket pengar på.

    Men nu frågan. Läste ett inlägg där han (laplander) kortslöt stift 30 och 87b(kompressor) samt 87(fläkt) och fick då fram att hans relä var paj. Hur gör man för att kortsluta? Sätter man typ en skruvmejsel i de olika hålen där stift 30-87b och 87 sitter eller ska man dra kabel mellan hålen så det blir kontakt mellan hålen? Dvs jag drar ur relät och kopplar förbi det. Hur fungerar det? Som ni märker är jag inte så haj på reläer...


    PS någon som vet om relät sitter under handskfacket eller i motorrummet i en 9000 92:a? Tror den sitter i motorrummet framför batteriet,(under locket) men har precis börjat felsöka så inte kommit så långt men blir ju lättare att felsöka om inte annat om jag hittar vart relät sitter....

    Tack på förhand

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Har snarlika problem med min 9000 2.3i - 92.
    Väntar med spänning att den här tråden ska få sin lösning !
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Då jag inte fått något svar så testade jag helt enkelt. Visade sig vara två fel dock ingen total lösning. Relät i motorrummet var till motorfläkten och den visade sig vara paj. Så bytte ut det relät mot ett billigt biltemarelä och nu funkar fläkten. Iofs behöver motorn blir riktigt varm för att fläkten ska gå igång men den går igång.

    Bakom handskfacket hittade jag också ett relä och den var till AC:n. Den vet jag dock inte om den funkar eller inte för AC:n börjar inte kyla när jag kopplar förbi relät.

    För att koppla förbi relät drar jag en kabel mellan stift 30 och 87b och 87. Dock händer nada då. Mätte aldrig om jag hade någon ström på stiften, får ta och göra det nästa gång jag får tid att titta till bilen.

    Såg att man kunde lägga ström direkt på kompressorn på något sätt och se om den hoppar igång. Antar att man drar en sladd från + på batteriet till någonstans på kompressorn för att se om den hoppar igång. Men vart? Någon som vet? Gärna med bild då det är lättare att förstå.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    På kompressorn sitter en brytare, på min i alla fall, den ska väl bryta vid varmgång .... från den går en blå kabel bort mot magnetkopplingen. På den blå kabeln finns en skarvhylsa - sära på den och anslut + från batteriet på den blåa stumpen som försvinner in bakom magnetkopplingen. Du ska nu kunna höra ett ljudligt klick - det är magnetkopplingen som drar om allt är Ok. Passa även på att mäta brytarens resistans när du ändå är där och mixtrar. Det ska leda fullt ut R= 0 ohm - gör den inte det har du något knas. Sedan bör du tänka på att inte köra kompressorn någon lägre stund med + fixen från batteriet - har du dåligt med gas/smörjolja i systemet lär kompressorn strax haverera.

    Ska själv bort med handsfacket men vilka skruvar håller "lådan" ? Måste man bort med säkringspanelen eller kommer man åt reläerna ändå?
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  5. #5
    Tack för infon!

    På min bil sitter handskfacket med 6 skruvar har jag för mig. Två i nederkant och övriga högst upp när du öppnad facket. Sedan sitter själva säkringshållaren med två skruvar, tar man bort dem så kommer man åt reläerna genom att dra ut säkringshållaren. De sitter på ovan/bakom säkringarna så att säga.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737

    Re: Hjälp med relä

    Citat Ursprungligen postat av Boddington
    Ser också att varvtalet ökar när jag slår till AUTO istället för EKONO när bilen står på tomgång så något tar kraft ser jag.
    Det är motorstyret som höjer tomgången, det gör den vare sig ACC'n funkar eller inte.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. Hjälp att identifiera relä (9000 2.3T -96)
    Av tomryu84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-12, 11:09
  2. OBS OBS Flipperspel i relä saab 9000 SNABB HJÄLP!!
    Av von-aron i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 16:38
  3. Relä????????????????????????
    Av Junior30 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-10, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •