Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-5 Aero-03 Automatisk låsning bagagelucka - Ur Funktion

  1. #1

    9-5 Aero-03 Automatisk låsning bagagelucka - Ur Funktion

    Hej
    Helt plötsligt har den automatiska (och även den manuella låsningen) av bagageluckan slutat fungera. Jag kan helt enkelt inte låsa lucka alls! 5-56, låsning och upplåsning av de andra dörrarna har inte hjälpt. Fler som upplevt samma problem? Hur löste ni det - var det problem med någon solenoid eller dyligt?

    Ha det!

    Mvh Stefan

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105

    Re: 9-5 Aero-03 Automatisk låsning bagagelucka - Ur Funktion

    Citat Ursprungligen postat av s_svanberg
    Hej
    Helt plötsligt har den automatiska (och även den manuella låsningen) av bagageluckan slutat fungera. Jag kan helt enkelt inte låsa lucka alls! 5-56, låsning och upplåsning av de andra dörrarna har inte hjälpt. Fler som upplevt samma problem? Hur löste ni det - var det problem med någon solenoid eller dyligt?

    Ha det!

    Mvh Stefan
    Hej,

    Har haft samma problem/symtom som dig.

    Troligtvis är det kabeln till bakluckan som några kablar har gått av i, bla låsningen.
    Så kryp in i bakluckan genom kupén, därefter tag en skruvmejsel och stoppa in i bakluckelåset och öppna luckan.
    På vänstra sidan vid bagageluckan så går det en kabelränna, i den så är antaligen någon kabel av, kolla upp detta.

    Mvh
    Johan

    ps. Hittade detta: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=179987 ds.
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Hej Johan
    Stort tack för tipset - imorgon ska bilen in på mellanservice ok jag ska be mekanikern kika på problemet och peka i den riktning du föreslår! Det är sannolikt som du beskriver, problemet i mitt fall är att luckan är öppen, dvs bilen är aldrig helt låst - inte bra.

    Jag meddelar sen vad det var!

    Tack igen!

    MVh Stefan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    32
    Hejsan!

    Jag har precis samma problem med min nu, jag kan verken låsa eller öppna luckan, försöker jag med nyckel bak så kan jag bara vrida om nyckeln till öppna läge men de är tvärt omöjligt att vrida till låsa läge..Inte bra alls, för den luckan är öppen.

    Har kollat skäringen men den är hel..Hade de varit kabelbrott så borde ju den lösa ut.

    JAg har dessutom försökt att riva ner klädeln men plopparna som håller den går bara sönder så har jag har inte fått ner den...

    Vad sa dom att de var för fel på din lucka? Kanske är samma fel på min...

    Mvh

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 105
    Hej,

    Om det är kabelbrott behöver inte säkringen gå, en säkringsfunktion är att hindra att för mycket ström går igenom, är ena änden av kabeln fri så går det ingen ström=säkring ej löses ut.

    Klädselplopparna, använd Saabsmejsel som finns i bakluckan, på handtaget är det en lite knopp, tryck in den i mitten av "plopparna" så går de att lossa.

    Verifiera att kablarna är korrekta, du ser dessa när du öppnar bakluckan.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    32
    Oki, tackar! Ska kolla på de imorgon.

    Kan de vara så att basarna i skuffen kan ha gjort så att de har hänt något, för de vibrerar rätt duktigt där bak...Bara en tanke...

Liknande ämnen

  1. Automatisk låsning av dörrarna under färd
    Av JaguarV12 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-14, 18:33
  2. Automatisk låsning av dörrar vid körning
    Av Wicke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 22:57
  3. Automatisk nivåreglering ur funktion 9-5 Aero -02
    Av caliber_80 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-11, 17:53
  4. Avaktivera automatisk låsning av bakluckan?
    Av Primus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •