Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: 9000 Aero box i 9000 CSE 2.3T

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    9000 Aero box i 9000 CSE 2.3T

    Hej!

    Eftersom det blev nått fel förut och jag "skrev" 4-5inlägg på rad så skulle jag ta bort dom men råkade radera hela tråden.

    Hoppas du som jag skrev med ser den här tråden.
    För er andra som inte vet vad det här handlar om så är det så att jag har hittat en 9000 Aero styrbox och undrar nu om det går att sätta den i en 9000 CSE 2.3T 200hk.
    Boxen är från en 1994 och min 9000 är åxå en -94a



    Så man kan testa om man har VSS om man tar ur nyckeln larmar och försöker starta bilen?

    Jag som trodde det bara var att byta boxen, har nämligen läst att nån hade gjort så. Fungerar inte bilen eller är det bara en rekommendation att även byta till det andra agg?
    Vart finns det att köpa ett sådant? kan man köpa beg? pris?

    Till sist: Om man byter boxen och aggregatet så fungerar det sen? eller ska man byta nått mer?

    mvh
    Jimmie

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Det är mer som skiljer aggregaten åt än bara modellbeteckning/märke.

    Finns säkert de som kör med bara programmet, men samtidigt finns det många som fuskar med pystrim med....

    Programvara för hårdvara.

    Sen är det bara å åk! Det blir klart märkbar skillnad när agget är bytt och programvaran i.

    VSS: Larmdioden börjar dubbelblinka ca 30sek efter man tagit ur nyckeln.

    Då går det inte att starta utan att larma sen larma av, alternativt trycka på larma av med öppen dörr, eller tändning på.

    Agg kan man köpa beg, kolla pryltorget, dyker upp där titt som tätt.
    Runt 3-4000 får man räkna med.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Det är mer som skiljer aggregaten åt än bara modellbeteckning/märke.

    Finns säkert de som kör med bara programmet, men samtidigt finns det många som fuskar med pystrim med....

    Programvara för hårdvara.

    Sen är det bara å åk! Det blir klart märkbar skillnad när agget är bytt och programvaran i.

    VSS: Larmdioden börjar dubbelblinka ca 30sek efter man tagit ur nyckeln.

    Då går det inte att starta utan att larma sen larma av, alternativt trycka på larma av med öppen dörr, eller tändning på.

    Agg kan man köpa beg, kolla pryltorget, dyker upp där titt som tätt.
    Runt 3-4000 får man räkna med.
    Då tänkte jag fråga, kan motorn ta nån skada utav bara box byte? eller kan man byta boxen och köra med org. agg. tills man hittar en annan turbo? isf är det vanligt aero-aggregat?

    Jag har ju 200 hk org. hur mkt får man med enbart styrbox byte? hur mkt får man ytterliggare med en ny turbo?

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    VSS på prylar från 1994 låter osannolikt.

    Att sätta dit en box från en 9000 Aero på en 9000 2,3T går väl bra om man inledningsvis kan leva med ett lättare eventuellt svajeri, men nån vits att tala om är det ju inte? Om man inte fått boxen gratis vill säga. Då blir det plötsligt vits för man kan skicka iväg den ena mot en stegtread dito och behålla den andre för framtida behov. Kalasbra.

    Skillnader mellan 2,3-200 och 2,3-225 är klart överreklamerade och uppträder inom vissa varvtal, ömsom till fördel för den ene, ömsom till den andre. Poängen med den senare är att ett typiskt "steg 3" ger bättre resultat, tack vare hårdvaran.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    VSS på prylar från 1994 låter osannolikt.

    Att sätta dit en box från en 9000 Aero på en 9000 2,3T går väl bra om man inledningsvis kan leva med ett lättare eventuellt svajeri, men nån vits att tala om är det ju inte? Om man inte fått boxen gratis vill säga. Då blir det plötsligt vits för man kan skicka iväg den ena mot en stegtread dito och behålla den andre för framtida behov. Kalasbra.

    Skillnader mellan 2,3-200 och 2,3-225 är klart överreklamerade och uppträder inom vissa varvtal, ömsom till fördel för den ene, ömsom till den andre. Poängen med den senare är att ett typiskt "steg 3" ger bättre resultat, tack vare hårdvaran.

    /J

    Du tycker alltså inte att det är värt att byta till en aero-box?
    Om man får boxen gratis eller ej, vad har det med saken att göra?
    Hur stor skillnad blir det om man byter till en aero-box?

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Du tycker alltså inte att det är värt att byta till en aero-box?
    Absolut inte, det finns ingen poäng whatsoever, så länge originalboxen fungerar.

    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Om man får boxen gratis eller ej, vad har det med saken att göra?
    Jag menar bara att man skall inte betala pengar för en Aero-box i tron att ens bil plötsligt ska bli snabbare, för så är det inte.

    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Hur stor skillnad blir det om man byter till en aero-box?
    Jag vet själv inte exakt hur laddtrycksmatriser skiljer sig mellan 2,3-200 och 2,3-225, klart är att skillnaden i max begärt laddtryck är 0,8 bar, för trionicversionen i fråga. Och denna skillnad torde infinna sig vid högre varvtal, så att på en T25-bestyckad bil borde upplevelsen bakom ratten bli - plus minus noll.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Jag är nog benägen att INTE hålla med. Ett Aeroprogram ger högre laddtryck 1,08 bar som mest. Det är inte så mkt mer än 2,3T, men det ser man ju också på att vridet inte skiljer så jättemkt. Däremot skiljer nog laddtrycket mer uppe på höga varv. En Aero lönar sig alltid att dra till varvstoppet, medan 200-hästarn´ motvilligt varvas sista 500 varven.

    Vidare tror jag inte att det blir en massa konstigheter eller att det skulle vara "farligt" att köra Aeroprog med T25 fast det är mappat för 15T. Vi kan ju alla vara överens om att T25 räcker till för effekten (jämför steg 1 av valfri firma). Någon med bra maperfarenheter får i så fall förklara för mig varför programmet skulle bli helt bortkommen med den mindre turbon. Så himla avancerat är inte T5-styrningen.

    Vän av ordning kommer säkert svara med att, skulle T25 duga så skulle de inte ha en annan turbo i Aeron. Men dels vill man ju kanske ha ngn skillnad mer än mjukvara om man ska motivera det rejäla merpriset för sportmodellen, och dels så kan man med samma argument påstå att all form av trimning är idiotiskt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    De skulle säkert funka att sätta in en Aero box men du får inte ut samma register som med aero hårdvaran (td04 15T 6#).
    Sen är ju skilnaden bara på högre varv att aeron har högreladdtryck vid maxvarv.
    Skilnaden är som sagt försumbar då T25 turbon inte är den bästa turbon att trimma till och börja med!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    VSS kom med årsmodell -96 så där behöver du inte bekymra dig.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Okej, tack för alla svar.

    Om det är värt att köpa en box eller ej verkar vara en fråga som det inte finns nått svar på.

    Det verkar iaf vara ett bra pris på den, på blocket ligger dom runt 1000 kr. och uppåt.
    Men som sagt blir det ingen effektskillnad är det ju som att kasta pengarna i sjön

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Okej, tack för alla svar.

    Om det är värt att köpa en box eller ej verkar vara en fråga som det inte finns nått svar på.

    Det verkar iaf vara ett bra pris på den, på blocket ligger dom runt 1000 kr. och uppåt.
    Men som sagt blir det ingen effektskillnad är det ju som att kasta pengarna i sjön
    Du får garanterat en effektskillnad, frågan är dock om det inte ger mer hk per krona att åka till en trimfirma och få ett riktigt steg 1 program!

    Köp en box om du får tag på den för 1000.- och testa, det kanske passar dig utmärkt. När du väl vill ha mer hk så finns ju alltid trimfirmorna till hands
    ///Mackanized
    Tillbaka

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Du får garanterat en effektskillnad, frågan är dock om det inte ger mer hk per krona att åka till en trimfirma och få ett riktigt steg 1 program!

    Köp en box om du får tag på den för 1000.- och testa, det kanske passar dig utmärkt. När du väl vill ha mer hk så finns ju alltid trimfirmorna till hands
    Okej, tack för svaren, får se hur jag gör.

    Kom på en sak nu angående VSS:en Jag har ju en 94:a men motorn kommer från en 97:a hur är det med VVS:en då? Har jag startspärr eller ej?

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Är elektoniken från en -94 eller från -97?

    Är de från -97 har du VSS annars inte!
    När själva blocket är tillverkat är mindre viktigt.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Är elektoniken från en -94 eller från -97?

    Är de från -97 har du VSS annars inte!
    När själva blocket är tillverkat är mindre viktigt.

    MVH

    F
    Inte en aning faktist, kan man inte ta reda på om man har VSS eller ej?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Inte en aning faktist, kan man inte ta reda på om man har VSS eller ej?
    Läs vad Airflow skriver.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Har provat detta, inget att rekommendera.
    Steg 1 är MYCKET bättre än att ta en Aero-box.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Har provat detta, inget att rekommendera.
    Steg 1 är MYCKET bättre än att ta en Aero-box.
    Jo dte tror jag säkert, men det är ju priset som styr, blev det nån skillnad från vanlig till aero boxen då?

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Har provat detta, inget att rekommendera.
    Steg 1 är MYCKET bättre än att ta en Aero-box.
    Jo dte tror jag säkert, men det är ju priset som styr, blev det nån skillnad från vanlig till aero boxen då?
    Finns inget pris som kan styra att man byter från en box till T25 mot en Aero-box, bilen går sämre.
    Den laddade lite knepigt, fick växla ner flera ggr när jag hade detta.
    Men som tur är nu så är det många år sedan och många kusar däremellan.

    Steg 1 är mycket prisvärt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av Jimmu
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Har provat detta, inget att rekommendera.
    Steg 1 är MYCKET bättre än att ta en Aero-box.
    Jo dte tror jag säkert, men det är ju priset som styr, blev det nån skillnad från vanlig till aero boxen då?
    Finns inget pris som kan styra att man byter från en box till T25 mot en Aero-box, bilen går sämre.
    Den laddade lite knepigt, fick växla ner flera ggr när jag hade detta.
    Men som tur är nu så är det många år sedan och många kusar däremellan.

    Steg 1 är mycket prisvärt.
    Okej då vet jag.

  20. #20
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Jag är nog benägen att INTE hålla med. Ett Aeroprogram ger högre laddtryck 1,08 bar som mest. Det är inte så mkt mer än 2,3T, men det ser man ju också på att vridet inte skiljer så jättemkt. Däremot skiljer nog laddtrycket mer uppe på höga varv. En Aero lönar sig alltid att dra till varvstoppet, medan 200-hästarn´ motvilligt varvas sista 500 varven.
    Är ju precis vad jag menar. Alltså - med en Aero-box i en 2,3 med T25 kan man inte tillgodogöra sig det bättre flåset på högre varvtal = boxbyte poänglöst.

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passar 9000 Aero kjolarna på min Saab 9000 CS -92?
    Av Ekengoeswild i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 16:26
  2. Passar 9000 aero låda på 9000 2.0t?
    Av Xhail i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 12:58
  3. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 21:28
  4. 9000 Aero styrbox till 9000 2,3T, funkar det ?
    Av LHjelm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •