Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: ABS-problem 9000 till och från

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81

    ABS-problem 9000 till och från

    Hej på er och Glad Påsk!
    Jag har sökt på forumet men inte hittat exakt det jag är ute efter. Så här är mitt problem i alla fall:

    Så länge jag kan minnas under de 5 år jag har ägt bilen händer detta när jag vrider på tändningen: ABS-lampan tänds och så flimrar den till några gånger och sedan slocknar den, samtidigt som det klickar till någonstans. Vet ej om det är fullt normalt men det har liksom inte varit några problem så jag antog det, rätta mig om jag har fel.

    Sedan några månader tillbaka vill dock inte lampan slockna alltid och det karakteristiska klicket uteblir, det har med tiden blivit mer frekvent att lampan fortsätter lysa efter varje försök.

    Jag har kollat säkringar och reläanslutningar i den lilla boxen bredvid oljebehållare och de ser fräscha ut.
    Jag har kollat det tiopoliga kontaktdonet på ABS-styrenheten bakom batteriet och det ser också fräscht ut.

    Vad kan det vara för fel?
    Kan någon skicka en länk till elschema eller någon käck felsökningsinstruktion?
    Jag har ett elschema för -97 men det ser inte ut att vara samma som för -95 utifrån antalet stift på kontaktdonet på styrenheten.
    Jag har inte TCS.

    mvh Anders
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  2. #2
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132
    Återigen... FAQ is the shit!
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=77910

    Där finns det info om felsökning på ABS.
    Skulle tro att det även på din bil är nåt sorts krångel med nån av sensorerna. brukar liksom va standard-fel...

    Ang. elschema så har jag för Mark IV som stämmer på min 9000 -92a här:
    http://hem.bredband.net/prodigal_son/sa ... ark_iv.jpg
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Tack för informationen!

    Jag hittar dock ingen diagnoskontakt i närheten av någon av styrboxarna i mottorrummen, var sitter den på en -95:a?
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Anders1975
    var sitter den på en -95:a?
    Finns ingen. Vill du läsa ut felkoder får du åka till Saab. Du har för ny bil.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Hehe, där ser man!

    Betyder det att det finns någon multifelsökningskontakt som kräver anslutning av specialutrustning eller kan man inte läsa ut ABS-koder alls på min årsmodell -95?

    Kan det vara så att ABS-styrenheten fortfarande går att plocka felkoder ur på det gamla sättet bara man ansluter sig på rätt sätt eller är gränssnittet ändrat?

    Är en analysutrustning dyr? Kan man bygga en själv?
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Farsan hjälpte mig med ett riktigt fulknep för att felsöka ABS-bromsarna. Han tog min bil, med lysande ABS-lampa, och åkte med den till SAAB. Där gick han in i försäljningshallen och tittade på en ny bil och pratade med en säljare och sa att han ville provköra och om de under tiden kunde värdera inbytesbilen. Inga problem sa säljaren så farsan lånade en demobil och åkte hem och läste tidningen. När han kom tillbaka så hade de testat min bil och de gick in till säljaren för att göra en offert.

    Det var ju lite att fixa på inbytesbilen sa säljaren, det är ju... och så är det .... och så är givaren vänster fram till ABS-bromsarna trasig. Farsan sa att han skulle fundera på affären och så gick han in i butiken och köpte den felande givare som jag sedan bytte.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    81
    Kan man fuska lite och koppla in signalen från en "frisk" givare till två ingångar på styrenheten? Eller får boxen fnatt då?

    För ifall man gör så att man låter en givare mata två ingångar så innebär ju det att man kopplar ihop två par av boxens ingångar, dvs båda baksensorernas jordstift på boxen kopplas samman samt båda baksensorernas signalstift på boxen kopplas samman.
    Kan boxen ta skada av att två (förmodligen högohmiga) ingångar kopplas samman? Någon som är haj på elektronik eller som känner till denna boxens konstruktion som kan ge ett svar?
    9-5 Kombi -07 2,3t BioPower

Liknande ämnen

  1. 9000 2.3 turbo-96, problem med missljud från motorn
    Av isak söd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-30, 15:28
  2. Flytta över avgassytem från CDE till CSE , Problem?
    Av Turbo_Danne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 03:45
  3. problem med bytet från lättryck till fulltryckare
    Av Stubborn_As_Hell i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 10:41
  4. Acc från 900 till 9-3. Problem!
    Av TommyI i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 13:35
  5. Något problem att gå från 3" till original
    Av Sato i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 10:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •