Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur veta hur långt intercooler räcker?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    Hur veta hur långt intercooler räcker?

    Jag har ju en intercooler som Magnus 2074 gjorde åt mig för några år sen med ett Pace cellpaket med dimensionen 550x190x86mm. Kan man räkna på hur långt det kan tänkas räcka i effektväg?

    Som ni ser är ju inte intercoolern så värst hög men kraftigt mycket djupare än original




    Funderar på om den här klarar sig till 400hk eller om jag måste gå på nån högre variant, typ universal Kina IC?
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Hur veta hur långt intercooler räcker?

    Citat Ursprungligen postat av Turbovin
    Jag har ju en intercooler som Magnus 2074 gjorde åt mig för några år sen med ett Pace cellpaket med dimensionen 550x190x86mm. Kan man räkna på hur långt det kan tänkas räcka i effektväg?

    Som ni ser är ju inte intercoolern så värst hög men kraftigt mycket djupare än original




    Funderar på om den här klarar sig till 400hk eller om jag måste gå på nån högre variant, typ universal Kina IC?
    Nog tror jag att den hänger med en bra bit med tanke på tjockleken. Får den förresten plats utan att kapa i krockbalken ?

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    Re: Hur veta hur långt intercooler räcker?

    Citat Ursprungligen postat av negative

    Nog tror jag att den hänger med en bra bit med tanke på tjockleken. Får den förresten plats utan att kapa i krockbalken ?
    Nepp, lite slägga och filande krävdes
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 032
    Likadan IC som jag har liggandes här på rummet nu...

    Ska bli trevligt att få den ditsatt..

    Tror nog att den lätt klarar 350... utan problem.. med tanke på dess tjocklek..

    kanske 400 också, dock inget jag vågar chansa på..
    Ш E L i П - 9-3 2.0t

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Går ju egentligen inte att sätta en siffra på vad en IC klarar. Det beror ju om man begär att motorn ska ha stabila hästar i högsommarvärme eller om det räcker att den klarar 15-20 grader.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Allt beror ju på vad man har för övrig motorkonf.

    Jag har kört med allt från stessad 15T#5 B205R till 18T#6 på B235R och jag tycker mig att den klarar av att kyla riktigt fint. Nu sitter jag vid helt för maskin för att kolla loggar på detta men har för mig att det såg fint ut även mitt på sommaren. Nu kör ju jag Viggenfront vilket har betydligt bättre kylegenskaper än övriga modeller. Vet att tex Znyper som också åker med denna variant har mycket sämre kylegenskaper jämfört med mig även fast vi åkte på samma koncept i övrigt.

    Det som jag dock skulle välja att göra ifall jag skulle peta ur 400hk ur maskinen är att välja att centrera den framför hålet i fronten och även fundera på att modifiera fronten likt Frändberg och Magnus Aero har gjort via I-customs.

    Har du inga mätningar på tempen på din nuvarande konfiguration?

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Nja bara detta http://www.garaget.org/show_ext.php?car ... age=288147

    Men jag minns inte var den givarn satt nånstans. Tror jag fick 40 grader nånting sommarn 2004 när jag testade via OBD2 men då var det en stressad T25 med original avgassystem iofs.

    Har Viggenfront på bilen men kommer antagligen lämna iväg den till Improx Customs för förstorning av gapet.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 133
    Hur högt stiger insug temp på tryck sida beror på
    compressor verknigsgrad, ladd, flöde och IC verknigsgrad. Dessa parameter är inte lika med annolunda HW evän om hk är den samma och därför tycker jag att det är menilöst att speksa en IC till en viss hk värde.
    De enda sättet att ta reda på är att gå ut och mäta tempen och sedan drag slutsatsen om den funkar eller ej.
    Javist är det möjligt att köra med en snål IC med mycket moss, men tiden innan temperatur stiger ur staken är kort. Om man kör inte långa repor blir det narturligtvis inte problem heller.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

Liknande ämnen

  1. Hur långt räcker ett Gt28bb agg
    Av Robbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 21:43
  2. Hur långt räcker spridarna???
    Av JoCkMoCk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2005-11-01, 17:17
  3. Hur långt räcker org. bränsleledningar?
    Av stefffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 20:28
  4. Hur långt räcker AS-3 steget?
    Av Lightning Aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 18:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •