Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: bränleförbrukning 9000 aero -96 (automat)

  1. #1
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 058

    bränleförbrukning 9000 aero -96 (automat)

    Hej!
    vad anser nin är en normal förbrukning på denna bil?
    vid denna körning : E4 totalt 40mil sammanhängande, marchat mellan 90 - 120 mest hela tiden, på farthållar, några omkörningar med "pellebott"

    sommardäck på.

    kan ju avslöja att den drog PRICK en liter, körde 41,3 mil, fick i 41,33liter...

    jag tycker det är alldeles förmycke iaf

    det ja vill komma fram till är : är det något fel på min bil???
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Inge fel på din den inte, ganska nomalt. Automaten är som den är.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    När jag var med föräldrarna och kollade på en 9000 -98 225 hk för några år sedan körde jag en provkörningssträcka. Sedan hade bilaffären en identisk bil fast med automat (-98 200 hk aut). Testade den också. Den drog enligt färddatorn runt 2 dl mer/mil på samma sträcka (0,65/0,85), samma hastighet, samma dag. Till försvar kan man säga att den bara gått ca 1 mil innan nollställningen, och då är inte oljan i lådan uppvärmd, men lock up:en gick i iaf. - så sannolikt borde det sjunka en aning på långkörning. Testade också med 3 pers i båda 100-150 km/h. På 3:an med manuella blev det 6 blankt. Automataren behövde på kickdown 9 sekunder!

    Intresset för automaten var lite svalt innan, och blev iskallt efter provkörning, trots att jag dregglade länge över dess fabriksmonterade bensinvärmare för motor och kupé. Jäklar vad fint det hade varit mer 5.000 watt värmare!
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jag tycker nästan det låter lite mycket för den typen av körning. På motorväg ligger den ju på lockup mesta tiden och då blir skillnaden mot en manuell inte så stor.

    Min automat ligger på strax över litern i blandad körning och går ner till runt 0,9 vid långkörning. Men det är ju ändå inte så stora skillnader så det kan säkert bero på en massa faktorer.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    tycker de låter som rätt normal förbrukning, dels är de en stor saab som drar mycket i vanliga fall, sen automat drar ju på lite mer.

    Hade en 900 automat innan och har en manuell nu, va ca 1 dl/mil i skillnad, 900an låg på ungefär samma som för dig på långkörning.
    Min manuella drar ca 0,85-0,9(enligt sid) i 130 med farthållare på motorvägen.
    på 90 väg kan man i extrema fall komma runt 0,7 per mil med farthållare och utan omkörningar.
    Jag undrar jag hur de som får förbrukningar på under 0,7 på stora motorer och tunga bilar mäter, motorbroms i nedförsbacke?

    Men 1l/mil med en stor tung bil med automat får väl seas som ganska normalt, frågan är om du får någon större skillnad med en manuell i den hastigheten.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Jag undrar jag hur de som får förbrukningar på under 0,7 på stora motorer och tunga bilar mäter, motorbroms i nedförsbacke?
    Vore det inte så långt till Värnamo så skulle jag kunna visa hur man lätt kör under 0,7 med en Saab. Och då används så klart verkligen inte motorbroms i nedförsbacke, eftersom det höjer förbrukningen på det hela taget (även om den då för stunden inte drar ngn bensin alls).
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. 9000 aero automat
    Av Tias i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 21:38
  2. Prisfråga 9000 Aero Automat
    Av -Konrad- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 21:05
  3. 9000 aero automat!
    Av 93aero i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 22:46
  4. 9000 Aero -97 med automat, men...
    Av poh99 i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 19:58
  5. automat i 9000 aero??
    Av wirre25 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •