Sidan 11 av 24 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 480

Ämne: "Saab tiger om allvarliga motorfel" - DN m.fl.

  1. #201
    I ert utmärkta forum - som för övrigt har många likheter med vårt eget - så har ni tagit Saabs omdiskuterade motorproblem.
    Vi har själva tagit upp ämnet och om det finns några hos er som har haft, eller har, problem så tar vi tacksamt emot erfarenheterna.

    Följ länken för att hitta forumet:
    http://www.automotorsport.se/forum.asp

    också denna för att följa Saab-diskussionen:
    http://www.automotorsport.se/phpbb2/viewtopic.php?t=309
    Med vänlig hälsning,

    Pär Brandt
    auto motor & sport
    08-470 92 67

  2. #202
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    2 415
    Är det inte så att rekomendationerna för service är baserade på "normal" körning och att bara köra korta sträckor inte är normalt. Intervallerna är väl baserade på vad om är optimalt om bilen körs optimal och man är noggran med underhåll tex olja?


    En annan undring jag har är varför det är så svårt att läsa instruktionsboken? Jag har läst en hel del i vår. En ny bil blir ju väl rel problemfri om man sköter den enl instruktionerna.


    Hur många av de motor som rasar har körts konstant korta sträckor med för långt intervall mellan oljebyten och för låg halt olja pga nivån inte kontrollerats? Det tror jag är rätt många.
    Om du sparkar en tiger i baken, bör du vara beredd på att handskas med dess käftar

  3. #203
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Mrs Z
    Är det inte så att rekomendationerna för service är baserade på "normal" körning och att bara köra korta sträckor inte är normalt. Intervallerna är väl baserade på vad om är optimalt om bilen körs optimal och man är noggran med underhåll tex olja?


    En annan undring jag har är varför det är så svårt att läsa instruktionsboken? Jag har läst en hel del i vår. En ny bil blir ju väl rel problemfri om man sköter den enl instruktionerna.


    Hur många av de motor som rasar har körts konstant korta sträckor med för långt intervall mellan oljebyten och för låg halt olja pga nivån inte kontrollerats? Det tror jag är rätt många.
    Hej,

    Nu hamnar vi återigen in på det här med "konflikten" mellan service-/marknadsavdelning och tekniska avdelningen.

    Min gissning är att om ingenjörerna själva fick bestämma så skulle serviceintervall (i alla fall oljebyte) ordineras till var 1000:e mil. Men detta är liksom inte "acceptabelt" i dagens värld där biltillverkarna slåss om vem som har längs serviceintervall... Kunderna idag efterfrågar bilar som går 2-3000, ibland mer, mellan servicetillfällena. Det är tyvärr inte gott om bilägare som vi på det här forumet representerar, d v s som ser bilen som mer än ett transportmedel som skall fungera med minsta möjliga insats av tid, pengar och ansträngning. Det märks, både i den här typen av problem och i bemötandet från serviceverkstäder. De är inte rustade eller utbildade för att hantera kunder som faktiskt ställer högre krav än att få en stämpel i serviceboken och skriva på en kontokortsnota...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #204
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nora
    Inlägg
    90
    Medlem#
    2048
    Ägde vid ett svagt tillfälle i mitt liv en BMW 325...vid oljebyte i den såg oljan ut som en grå sörja av nåt slag. Trodde genast att det var något fel på motorn, topplockspackning eller något likanande, men icke. Vid kontakt med BMW så menade dom att oljan kan mista sin kvalitet vid korta körningar och många kallstarter o.s.v....tror jag hört det någona annanstans...
    Vi kör Saab på företaget och har inte haft några problem med nån...ett vevlager skar dock på en V70 efter 700mil, men ,men..Volvo har väl inga fabrikationsfel. Jag är inte alls bitter...
    Jag tänker fortsätta köra Saab ett bra tag till!!

  5. #205
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 742
    Va snälla ni är Hjälper ju mig att köpa snart en av dom bästa bilar på marknaden för kraftig underpris

    CD65R

  6. #206
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Håller med Presho. Snart kan jag byta rakt över till en 9-5 äääro.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  7. #207
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    145
    Citat Ursprungligen postat av Mrs Z
    En annan undring jag har är varför det är så svårt att läsa instruktionsboken? Jag har läst en hel del i vår. En ny bil blir ju väl rel problemfri om man sköter den enl instruktionerna.
    Tror tyvärr att du är ganska ensam om att läsa instruktionsboken. De flesta öppnar nog aldrig instruktionsboken. Skall man vara ärlig skall man väl inte behöva göra det. En produkt oavsett om det är en bil eller en kamera bör gå att använda och vara så användarvänligt konstruerad att du bara behöver öppna instruktionsboken i nödfall.

    Jag är övertygad om att de flesta av dagens ungdomar aldrig kommer att öppna en instruktionsbok, de tar det för givet att saken man köpt skall fungera och hur finner man ut genom att använda den. Behöver den nya batterier säger den till. Det är nog bara för tillverkarna att anpassa sig.

    I en bil som SAAB 9-5 där SID säger till om både det ena och det andra (det är enklare att se att vänster framdörr är öppen än att veta vilken körstil man har) är det förvånande att man inte har adaptiv serviceindikatior, vi pratar inte rymdteknik utan något tom finns i franska bilar.

    Någon som vet om de taxibilar som kör SAAB 9-5 byter olja var 1000:e mil. Eller hur de resonerar för de brukar veta problemen med olika bilar.
    9000 CSE 2,3T -98

  8. #208
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Anders G
    Någon som vet om de taxibilar som kör SAAB 9-5 byter olja var 1000:e mil. Eller hur de resonerar för de brukar veta problemen med olika bilar.
    95% av taxibilarna kör väl 2.2 TiD?

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #209
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    264
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Anders G
    Någon som vet om de taxibilar som kör SAAB 9-5 byter olja var 1000:e mil. Eller hur de resonerar för de brukar veta problemen med olika bilar.
    95% av taxibilarna kör väl 2.2 TiD?

    mvh

    KK
    Och övriga 5% 3.0 TiD

  10. #210
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    145
    Jag har sett minst en Aero..... och flera Volvo
    9000 CSE 2,3T -98

  11. #211
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 051
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av rikkman
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Vad skiljer (kortfattat) 9-3 med T5 från 9-3 med T7 som gör att T5-motorn inte är i riskzonen på samma sätt som T7? Är det frånvaron av tryckstötarna som T7 skapar på grund av dess snabba reglering eller är det något annat?
    Hej,

    Den primära skillnaden är att det är en s.k. "lågfriktionsmotor", d v s bl a kolvar och kolvringar är annorlunda i syfte att reducera den interna friktionen. Det gör att det släpps förbi mer gaser upp i vevhuset.

    Mvh

    KK
    hmm .... mycket i den här tråden har fokuserat på vevhusventilationen. Är det egentligen inte så att grundproblemet är SAAB´s "konststycke" med en lågfriktionsmotor som redan i nyskick läcker som ett såll? - alltså kolvar som släpper förbi heta gaser ner i vevhuset. Att hålla på och dribbla med olika lösningar av ventilationen åtgärdar ju egentligen inte det grundläggande konstruktionsfelet.
    Blir sannolikt ingen ny-gammal SAAB för min del ........
    En lågfriktions motor "läcker som ett såll" pga sin konstruktion. Det är inte kolvarna utan kolvringarna som släpper förbi gaser pga sin lösare spänning. Sen så ska vevhusventilationen skall ta hand om detta, vilket den inte har klarat till fullo. Så "konstruktionsfelet" ligger nog primärt hos VV.

  12. #212
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Va snälla ni är Hjälper ju mig att köpa snart en av dom bästa bilar på marknaden för kraftig underpris

    hehe..så kan man ju också se det..! jag får ta tillbaka att jag aldrig skulle köpa en 9-5 kanske...vi köper varsin Aero för 50kkr och fixar en "presho-lösning" på problemet

    MVH lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  13. #213
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Vet man egentligen var felet ligger? Såvitt jag läst mig till detta är det ju egentligen inte vevhusventilationen, utan att kolvarna/ringarna är för veka, vilket resulterar i för högt vevhustryck som får till följdfel att vevhusventen blir otillräcklig... Är det inte så?
    Att kolvringarna är svagare i en T7-motor är så som Saab ville att det skulle vara. Anledningen är att de vill minska bensinförbrukningen genom att minska friktionen inne i motorn, och att minska kolvringarnas friktion är en del av det arbetet. Som en konsekvens av detta belastas vevhusventilationen extra mycket, något som den inte visade sig klara.

    Vart felet finns är upp till var och en att bestämma.

    Är det rätt av Saab att försöka minska bensinförbrukningen? I så fall är det vevhusventilationen som inte klarar de ökade kraven.

    Skulle Saab i stället fortsätta att bygga överdimensionerade motorer som drar mer bensin? I så fall är vevhusventilationen helt ok, men bland annat kolvringarna är helt fel.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  14. #214
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 449
    göran>
    vari ligger skillnaden på opelmotorn till SS (som väl också är lågfriktionsmotor) och T7- motorn?
    har inte haft möjlighet att kika på uppbyggnaden på SS:en.
    löstes vv-problemet helt med ombyggnaden på 9-5:orna -04..?

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  15. #215
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 259
    Citat Ursprungligen postat av KK

    Hej,

    Nu hamnar vi återigen in på det här med "konflikten" mellan service-/marknadsavdelning och tekniska avdelningen.

    Min gissning är att om ingenjörerna själva fick bestämma så skulle serviceintervall (i alla fall oljebyte) ordineras till var 1000:e mil. Men detta är liksom inte "acceptabelt" i dagens värld där biltillverkarna slåss om vem som har längs serviceintervall... Kunderna idag efterfrågar bilar som går 2-3000, ibland mer, mellan servicetillfällena. Det är tyvärr inte gott om bilägare som vi på det här forumet representerar, d v s som ser bilen som mer än ett transportmedel som skall fungera med minsta möjliga insats av tid, pengar och ansträngning. Det märks, både i den här typen av problem och i bemötandet från serviceverkstäder. De är inte rustade eller utbildade för att hantera kunder som faktiskt ställer högre krav än att få en stämpel i serviceboken och skriva på en kontokortsnota...

    Mvh

    KK
    Word


    Och som sagt - många av dom ras som förekommit och kommer att komma beror till stor del på kundens okunskap. "Jag har ju servat bilen för 2000 mil sedan räcker inte det??" Jo antagligen om du tar för vana att titta på oljestickan när du tankar bilen och fyller på olja vid behov.

    Tror dessutom att det står på kvittot man får vid service att Saab rekommenderar att man byter olja var 1000 mil. Åtminstone står det på Promotors kvitton.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  16. #216
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Vet man egentligen var felet ligger? Såvitt jag läst mig till detta är det ju egentligen inte vevhusventilationen, utan att kolvarna/ringarna är för veka, vilket resulterar i för högt vevhustryck som får till följdfel att vevhusventen blir otillräcklig... Är det inte så?
    Att kolvringarna är svagare i en T7-motor är så som Saab ville att det skulle vara. Anledningen är att de vill minska bensinförbrukningen genom att minska friktionen inne i motorn, och att minska kolvringarnas friktion är en del av det arbetet. Som en konsekvens av detta belastas vevhusventilationen extra mycket, något som den inte visade sig klara.

    Vart felet finns är upp till var och en att bestämma.

    Är det rätt av Saab att försöka minska bensinförbrukningen? I så fall är det vevhusventilationen som inte klarar de ökade kraven.

    Skulle Saab i stället fortsätta att bygga överdimensionerade motorer som drar mer bensin? I så fall är vevhusventilationen helt ok, men bland annat kolvringarna är helt fel.
    Jag är med på hur du resonerar.

    Vill man dra det längre kanske det rentav är fel att sätta så hårda miljöklassningskrav att biltillverkarna tvingas göra halvhjärtade lösningar. Jag kan f.ö. inte säga att min bil (B205) drar mindre bensin än polarens B204. Däremot drar den en himskans massa mer olja... Såvitt jag hört är det väl ändå inte bara Saab som har probs med VV heller?

    -> Nån som hört nåt från Saab ännu?
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  17. #217
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    145
    Det skall till ganska stora bensinbesparingar för att tjäna in en liter orginal olja av bästa sorten.
    9000 CSE 2,3T -98

  18. #218
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    239
    Citat Ursprungligen postat av Robert@

    Självklart kan det åtgärdas.. Kostnad runt 16.000-20.000:- så har du en motor som står pall mot mycket..

    Inga probs..
    Jag vill gärna återkomma till ditt inlägg angående en mer "stabil fix" för problemställningen.
    @Robert - kan du på ett ungefär speca/i kronor räknat/ vad denna åtgärd innebär, fördelat på arbete resp material?

  19. #219
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Tänk vad mindre problem vi och Saab skulle haft om man inte tagit bort oljenivålampan som fanns på 9k..Den skulle ju ha hjälp till genom att tänds så fort det bara var 3.5L kvar..Skulle förmodligen få de flesta att fylla i en halvliter för att släcka den..
    Eller är jag helt ute å cyklar, ingen har ju nämt det vad jag vet så???

  20. #220
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Citat Ursprungligen postat av Anders G
    Det skall till ganska stora bensinbesparingar för att tjäna in en liter orginal olja av bästa sorten.
    Ja, jag menar blott... Vad är mest miljöovänligt?

    Därav vill jag ha smidda eller B2x4-kolvar i min! Då funkar nog VVn fullt tillräckligt...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. Motorfel "pacemaker" Vad kan det vara för fel?
    Av hasse1944 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 21:23
  2. Saab tiger om allvarligt motorfel!
    Av dannyz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-23, 01:14
  3. DN:Saab tiger om allvarliga motorfel
    Av Mikael S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •