Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: air bag börja lysa efter stols byte..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    74

    air bag börja lysa efter stols byte..

    Som rubriken lyder bytte till aero inredning. efter att det va klart så starta ja bilen, men air bag lyser nu. va kan det bero på?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Hade du tändningen på när någon av stolarna var ur bilen?
    Fredrik J

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Hade du tändningen på när någon av stolarna var ur bilen?
    Då blir det att släcka lampan med en Tech II

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Flyttar till Ljud och elektricitet eftersom detta knappast är motorrelaterat...

    Vad är det för årsmodell på bilen resp. inredningen?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 584
    Länk med nyttig(?) läsning.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... +abs+lampa

    Mvh
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    74
    oj förlåt. det är en 93-99 jo hade ju musik på sterion. det va ju skit får åka till saab o släcka den då.. tack för hjälpen.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Ett tips till nästa gång:

    Lossa batterikabeln och låt bilen stå i 10min innan du lossar kabelen till stolarna. Det är en air-bag i stolen och du vill inte att det skall studsa en massa ström när du rycker kontakten. Risk att den löser.

    Om du sen lossar kontakten och sätter tillbaks den inna du lägger på ström igen, kommer lampan inte tändas.
    Den tänds för att systemet känner av att motståndet i aribagen ändrats. Vilket naturligtvis inte händer om den är strömlös under hela operationen.
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Jag vet inte hur många gånger det har skrivits om det här nu på forumet. Så fort någon ska koppla loss någon del av airbagsystemet så kommer det någon med rådet att koppla loss batteriet.
    Batteriet skall förbli inkopplat och tändningen av när komponenter i airbagsystemet hanteras. När batterispänningen försvinner finns risk för att elektroniken blir instabil vilket i sig kan bli farligt. Hur vet du att just 10 minuter är tillräckligt för hela systemet att bli spänningslöst? Hur kan du vara säker på vad som händer när du kopplar på polen igen?
    Som sagt, tändningen skall vara OFF under hela proceduren. Detta är förövrigt den instruktion Saab själva beskriver i WIS vid utbyte av komponenter i airbagsystemet...
    Fredrik J

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag vet inte hur många gånger det har skrivits om det här nu på forumet. Så fort någon ska koppla loss någon del av airbagsystemet så kommer det någon med rådet att koppla loss batteriet.
    Batteriet skall förbli inkopplat och tändningen av när komponenter i airbagsystemet hanteras. När batterispänningen försvinner finns risk för att elektroniken blir instabil vilket i sig kan bli farligt. Hur vet du att just 10 minuter är tillräckligt för hela systemet att bli spänningslöst? Hur kan du vara säker på vad som händer när du kopplar på polen igen?
    Som sagt, tändningen skall vara OFF under hela proceduren. Detta är förövrigt den instruktion Saab själva beskriver i WIS vid utbyte av komponenter i airbagsystemet...
    10min är den info jag fått ifrån Saab, men det var några år sen. Kan ju ha ändrats sen dess.
    Vitsen med att om något händer när man kopplar på polen, är naturligtvis att man då är i motorrummet och inte i bilen, om kudden utlöser.
    Lampan tänds inte in du koppar ur och sen in bagen, när du har ström på bilen och tändningen avslagen?
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av KNAK
    Lampan tänds inte in du koppar ur och sen in bagen, när du har ström på bilen och tändningen avslagen?
    Nej. Vitsen med att låta batteripolen vara är att undvika att airbagsystemet blir instabilt.
    Batteriet inkopplat och tändningen i läge OFF så tänds inga lampor.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. ABS lampan börja lysa sporadiskt på min Saab 93, 01
    Av AtlasK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 13:06
  2. CE har börjat lysa efter avgassystem byte
    Av GaFFe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 14:41
  3. check engine lampan börja lysa
    Av jimmy/bmw i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 02:02
  4. ABS lampan börja lysa?? följt av skumt fel.
    Av ducati1000ss i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •