Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Conti PremiumContact2 och rullriktning (?)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424

    Conti PremiumContact2 och rullriktning (?)

    Vän av ordning och reda blir bara förvirrad när det inte sitter en ordentlig och rejäl pil som talar om för mig i vilken riktning däcket skall rulla, helst skall den vara knallröd och ännu hellre också blinka. Men på mina fina nya Continental PremiumContact2 finns det inga pilar vad JAG kan se (det säger visserligen inte att där inte finns pilar ändå..). Betyder detta att däcken inte har någon speciell rullriktning?

    Någon som också har dessa däck och kan stilla min oro och berätta för mig om det inte spelar någon roll vart jag sätter däcken?
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    159
    Jag kan väl slänga in att mina nya sommardäck, hankook 107 eller om dom hette evo inte heller hade något rotationsriktning angiven. Dock var mönstret likadant på båda sidor av däcket.
    Svårt att förklara men "slitsarna" var liksom spegelvända på andra sidan av däcket... Tror nog att dom kan rulla åt båda hållen typ, kommer inte på vad det heter men det kanske är så på dina med.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Kolla på däcksidan. Du hittar där en text där det står OUTSIDE och på andra sidan står det ev INSIDE.

    Däcken är inte rotationsbestämda, men de ska sitta åt ett speciellt håll. Outside utåt, med andra ord.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Jag såg att det stod OUTSIDE och INSIDE på däcken, men när jag ställde upp de fyra däcken så blev vinkeln på "slitsarna" i ytterkant olika på de båda sidorna. På vänster stod slitsarna med spetsen uppåt och på höger med spetsarna nedåt.. men det kanske är det som menas med "asymmetriskt" mönster?

    Så om jag har förstått det hela rätt spelar det ingen som helst roll hur jag sätter däcken så länge jag har OUTSIDE utåt? Vilket med andra ord blir svårt att misslyckas med..
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Conti SportContact2 har ingen rullningsriktning. Bara insida/utsida som du har sett.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    424
    Tack för svaren. Satte på dom nyss.. var ute och körde en sväng. Verkar vara riktigt trevliga däck.. bra fäste i kurvorna och bilen svänger faktiskt samtidigt som jag vrider på ratten till skillnad från med Hakka5:orna som dröjer en halvtimme innan bilen reagerar.
    9-5 Griffin 3.0 V6 1999

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Ljusår bättre än mina gamla Ventus K102 iaf.
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    lånar denna tråden lite.

    Även jag har inte någon pil som visar rullriktning på mina däck. Galaxie är märket men minns inte modell, de är regummerade. Betyder avsaknaden av pil alltid att det inte finns någon bestämd rullriktning? Outside grejen stämmer.

    Blev lite konfunderad då slitsarna pekar framåt på båda hjulen på vänster sida medan de pekar bakåt på båda på högersidan.

Liknande ämnen

  1. Välja däck - Nokian NRVi vs. Conti PremiumContact 2
    Av Marcus J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 09:15
  2. Däck - Conti eller Dunlop?
    Av champis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 03:22
  3. Conti SportContact2 - bra eller ....?
    Av KK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 12:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •