Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: OG9-5 Inkoppling av backspegel med kompass

  1. #1

    OG9-5 Inkoppling av backspegel med kompass

    Hej DU lycklige med backspegel med auto avbländning och kompass

    Tutorial: backspegel med auto avbländning och kompass



    Några frågor som jag hade när jag precis fått min backspegel.

    -Vad ska gå till vad i de 5 kablarna i backspegeln?

    inlägg av: HeRmAN

    Detta borde hjälpa. (har läst i WIS)
    RD(Röd) 5 - plus till H10-1 pos 5 (Röd/vit mitt i)
    GN(Grön) 4 - backstyrning till H80-1 pos 79(Grön)
    BK(Svart) 3 - Jord till H10-1 pos 8(svart)
    BU(Blå) 2 - Ej ansluten
    GY(Grå) 1 - Ej ansluten

    H80-1 finns på golvet vid Vä A-stolpe (grönt lock)
    och på pin 79 finns backsignalen på 4D och 5D, Aut eller Manuell.
    Hur man skall komma åt den vete f-n för det är trångt....
    H10-1 finns i takpanelen och är grå
    H10-8 finns också där men är svart.

    Backstyrning är när du lägger i backen så klarnar glaset när du skall backa.

    -Funkar den?
    Jag testade då att koppla in den till ett 12V strömaggregat och kopplade den röda till (+) och den svarta till (-) och då hoppade den igång men Nord,Syd visade inte rätt men den avbländade och så.

    -Passar den utan modifiering?
    Japp den passade helt utan modifieringar.

    -Vad är de tre knapparna till för?
    Nu i efterhand så har jag fått reda på att det är till för att koppla in tex en garageöppnare men hur man gör vet jag inte än.

    -Vad behöver jag för kablar framdragna?
    Eftersom jag hade taklucka så hade jag framdraget (+) från tändningen vilket annars blir lite knepigt i en tutorial så säger dom att man kan ta (+) från makeup spegeln men min stängde inte av sig på tändningen. Sedan så drog jag den kabeln för back signalen i taket och det var inte heller svårt.


    Då så börjar vi. Denna tutorial har jag satt ihop från några andra enligt mig otillräckliga tutorials eftersom de inte behandlar Kompass delen.

    Steg 1: Demontering av Takkonsol

    Ta bort det vita lampglaset och skruva bort torx skruven som sitter där. Ta sedan bort Takkonsolen lite enkelt och lätt. Skruva sedan bort de andra 4 torx skruvarna totalt 5 st.

    Steg 2: Nedtagning av Takkonsol

    Skruva ner den befintliga backspegeln sedan så utgick jag från HeRmAN bilder och text:

    Man bör koppla in sig på röd/vit vid kontaktdonet eller på röd/vita mellan brytarna enligt pilen på bilden, dvs. före brytaren till spoten.
    Den svarta kabeln som är markerad kan man ta till svarta på spegeln.
    Jag har även markerat de 5 skruvarna som håller panelen i taket då 2 av den är dolda. Men kopplar man in sig enligt instruktionen på 5 & 8 slipper man skruva bort denna och bända i innertaket. Valet är ditt.



    Om du sedan vill koppla in backstyrningen så hittar du signal för det bl.a. nere under mattan vid vänstersidan, se huvhandtaget på bilden.
    Den sitter mellan en röd och en brun kabel men det syns i vilket hörn den sitter. Denna gröna skall kopplas ihop med den gröna i nya spegeln så lite pyssel att trä kabel blir det. Man kan ju trycka på knappen på spegeln också när man skall backa så slipper man dra kabel.... valet är ditt igen.



    Steg 3: Inkoppling

    Men jag kopplade min (Röda +) till min Takluck motorn där man har spänning när tändningen är på. och min (Svarta -) till jord på Takluckans jord.

    Men som sagt då bör man ju ha en Taklucka!

    Innan du drar backstyrningskabeln så demontera solskyddet och vänster A-stolpskydd.
    Sedan så drog jag kabeln till backstyrningen från backspegeln uppe i taket ner genom vänster A-stolpe och in genom Instrumentpanelen och ner till den gröna dosan som HeRmAN visar en bild på men inkoppling har inte skett eftersom jag är lite osäker där för hos mig finns det 2 gröna som kommer ut.

    Steg 4: Montering
    Montering sker i omvänd ordning.


    Tips:
    För kalibrering manuelt eller med Zoner så håll in knappen Auto i ca: 20-30 sek.

    För att installera en garageöppnare så finns det i nuläget ingen som kan förklara hur man gör men man kan hålla in en av knapparna i ca:20 sek så börjar den att blinka. Sen veta attans vad man skall göra

    Andra Tutorials om backspeglar:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... backspegel

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... el&start=0

    OBS:
    Detta är bara en tutorial så jag ansvarar inte för något och du gör allt på egen risk

    Tid: ca 1,5 timmar tog det med lödning mm.
    Svårighetsgrad: medel bara att ta det lungt

    Problem som återstår och som läggs till här när dom är lösta:
    -Vilken Zon ska man kalibrera efter 1-15 finns det?
    -Hur ställer man in en av knapparna till sin garageöppnare?
    Saab 9-5 2,3t -98 Midnight Blue
    Kör aldrig om en röd Saab 9-5 upprepade gånger!!

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Tutorial: Saab 9-5 Inkoppling av backspegel med kompass

    Citat Ursprungligen postat av master2.se
    Problem som återstår och som läggs till här när dom är lösta:
    -Vilken Zon ska man kalibrera efter 1-15 finns det?
    Volvo har en liknande backspegel för svenska marknaden, därför kan man kalibrera kompassen efter de zoner som anges i Volvos instruktionsböcker. Här finns instruktionsbok för XC90 -08. Kolla på sidan 61.
    http://www.volvocars.com/SiteCollect..._SV_TP9465.pdf
    Där anges nästan hela Sverige ligga inom zon 7 förutom västkusten och västra Sverige upp t.o.m. Värmland som hamnar i zon 8.
    Det bör fungera ok att använda zon 7 i hela Sverige, prova själv och se om det fungerar tillfredsställande.

    Ps. Kanske dags att göra en FAQ av detta nu? Ds.
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Tutorial: Saab 9-5 Inkoppling av backspegel med kompass

    Jaha, det verkar som att de där knapparna är värdelösa i Europa.
    Såvitt jag kan få fram så kallas systemet "Homelink" och opererar på frekvenser upp till 418MHz i vissa utvalda fall, de flesta ligger på 315MHz eller däromkring. I Europa däremot har vi valt frekvensen 433,92MHz eller nånstans runt 800MHz. Alltså kan inte knapparna i backspegeln lära sig de fjärrkontroller som vi har i Europa. Lite tramsigt också eftersom portarna jag ville öppna är Chamberlain MotorLift 2000, amerikansktillverkade. Åh, denna ironi

    Är det någon som lyckats använda de här knapparna till nått?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Bilderna är ju borta, någon som kan förklara vart jag ska koppla in kablarna, har en 9-5 2004 med manuell spegel, men fick hem en med kompass igår ifrån ebay! Tack på förhand, gärna med bilder! Mvh AUllberg

Liknande ämnen

  1. OBS! Tips ang. backspegel med kompass!
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-05-30, 16:46
  2. Backspegel med kompass
    Av tur-ture i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-08-09, 23:16
  3. SAAB 9-5: Backspegel med kompass och fjärr
    Av SAAB9-5AeroHirsch i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-08-18, 20:03
  4. Var köpa Backspegel med kompass?
    Av Blodpudding i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-05, 00:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •