Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Köpa 9000 T - Oljetryck?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285

    Köpa 9000 T - Oljetryck?

    Ska kika på en 9000 T -88 ihelgen, vill ha nått att leka med i sommar.

    Enligt ägaren lyser olje lampan lite då och då, han är inte kunnig själv och säger att nån gubbe med verkstad sagt att det troligtvis är Reduceringsventilen (kolven) vid oljepumpen.

    Så ligger det till, givetvis vill jag inte köpa en bil som inte går att starta / prova / köra, men att jag skulle ställa mig och byta denna ventil innan jag ens köpt bilen är ju inte heller på tal.

    Går det att kolla om det verkligen är ventilen eller kanske rentav bara givaren som glappar?
    Tänkte om det bara vore givaren så borde jag ju åtminstone kunna köra den utan problem innan köp och om den går bra så byta det som behövs.

    Ägaren har inte själv vågat köra den p.ga felet.

    Jag vill provköra bilen, kolla turbon / laddtryck och koppling + låda samt bromsar, resten spelar mer eller mindre roll för min del.

    Några tips? (Har haft 9000t förut så lite kan jag nog om den, frågar bara om era råd så jag inte betalar för nått som man är osäker på)

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Mitt råd till dig, baserat på vad du beskrivit, är köp inte!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Mitt råd till dig, baserat på vad du beskrivit, är köp inte!
    Kan bara tillägga att jag känner killen någorlunda och har gjort det i några år, tror inte han har av intresse att blåsa någon och jag vet att han inte är speciellt kunnig på vare sig motorer eller bilar.

    Men problemet är att jag vill provköra den (givetvis) men eftersom jag inte vet hur jag ska kolla om det är givaren eller reduceringsventilen så vågar jag inte

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    En motor som har ett "tveksamt" oljetryck köper man inte i första hand, oavsett förhållandet med säljaren eller dess kunskapsnivå.

    Är det reduceringsventilen som dummar sig så är det inte "NÄMNVÄRT" nyttigt för motorn, men med en jävla tur så kan den ha klarat sig.... ANNARS (mer vanligt) är det inte "roligt" att göra vid den motorn.... Du måste alltså vara utrustad med en god del tur för att motorn skall "bli ok" med en ny reduceringsventil.

    Oljetryckskontakten brukar pajja på så sätt att den inte varnar.

    Slutsats: Saknar man fackunskap och möjlighet att MÄTA oljetrycket med en manometer, AVSTÅ från köpet, såvida du inte får bilen OTROLIGT BILLIGT.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Var köpa reduceringsventil oljetryck till Saab?
    Av TeQuilla i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 10:21
  2. 9000 -92 b234 inge oljetryck
    Av klracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 23:12
  3. Problem med lågt oljetryck. 9000-95
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 21:06
  4. Oljetryck/Oljenivå instrument 9000-94 Ltt
    Av Fredrik1426 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 19:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •