Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Elproblem... strömbortfall

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    11

    Elproblem... strömbortfall

    Till och från så blir det nåt elfel.. ja vad ska man säga.. när man är ute & kör och ska använda blinkers...helljus el nåt annat så blinkar panelen+ auto lock lampan till och stereon startar om.... blir lika om man står på tomgång ett tag också... rycker liksom till på tomgång & strömbortfallet kommer...skumt... stereon slocknar även då när man stänger av bilen.. sen startar den igen... nån som har nån idé? men idag till exempel så har det funkar bra..


    jag har en 9000 CS2.3 -94
    9000 CS 2.3 -94

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    756
    humm det enda jag kan tänka mej är att när du använder så mycke förbrukar som du gör, så blir det mycke för generatorn och behöver hjälp av batteriet, finns det där då ett dåligt batteri som inte orkar hålla kvar mycke ström från generatorn så är det inte mycke att hurra för..

    Testa mät över batteriet med en multimeter i viloläge och se vad du har då har du under 11,9 ( tror jag man brukar säga ) eller om det sjunker hela tiden så säger jag bara att det är dags att byta batteri.


    Sen till nästa gång fixa en annan topic så får du fler svar..
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    11
    testade med ett annat batteri.. än så länge verkar det funka.... bara hoppas det berodde på det..
    9000 CS 2.3 -94

  4. #4

    Elproblem... strömbortfall

    Hej,

    Jag har ett liknande problem på min 9000 2,3 Ltt -94.

    Trodde först att det bara var radion som strulade, men sen har jag märkt att det även inträffar med flera delar.

    Bytte startkontakten, den som sitter i "botten" på tändlåset MEN ingen skillnad.

    Delar som ligger med direkt plus, tex c-lås och även elfläkten är påverkade.
    Min bil blir helt spänningslös och det inträffar bara när motorn är avstäng, dvs ingen generator laddar. Har tittat och kännt på pluskablar och jordkablar men inte hittat något. Ska mäta lite på kablarna från batteriet,både plus och jord sidan och samtidigt dra och vicka på kablarna för att se om det är glapp någon stans.

    När bilen är igång kan man känna att motorn "hostar" till men den stannar inte och bilen blir inte spänningslös. Som sagt, händer bara ibland.

    Har också varit inne på att testa med ett annat batteri, ska bli intressant och se ditt resultat.

    mvh

    Fredrik1426
    Med Sol I Sinnet Regnar Det Mindre : - )

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    11
    nu funkar allt som det ska... det var batteriet... som inte kunde hålla laddningen...hade inga start svårigheter.. det inträffade bara när man skulle slå på nåt elekriskt... så testa byt. nu funkar även bränslemätaren på färdatorn förr så började den alltid på 10.6 - 12.4 ungefär som den tappade minnet på nät vis... men nu med nytt batteri så visar den 0.94 blandad.. och man ser hur den minskar/ökar.
    9000 CS 2.3 -94

  6. #6

    Elproblem... strömbortfall

    Hej,

    Skönt att de löst sig.

    Då ska låna ett batteri och testa en vecka eller så.



    mvh

    Fredrik1426
    Med Sol I Sinnet Regnar Det Mindre : - )

Liknande ämnen

  1. [LÖST] NG9-3 -03 elproblem efter polvänt batteri
    Av Debbsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 20:03
  2. elproblem 9000
    Av fabbebock i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 09:48
  3. Elproblem
    Av napahlm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 09:01
  4. Elproblem
    Av NnR i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 10:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •