Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Laddar inte fullt efter vintern!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352

    Laddar inte fullt efter vintern!

    Jag tog ut min OG9-3 i går efter vinterns vila. Märkte dock att den inte laddar som den ska längre. Den är steg 3 trimmad och har tidigare laddat 1,4 bar.

    Nu i början så laddadde den max 0,6 bar. Efter en stunds körning laddar den nu 1 bar och detta på treans växel vid 5500 rpm.
    Men några 1,4 bar laddar den absolut inte. Kan det vara så att man måste adaptera programmet igen som man fick göra precis när den va nytrimmad. Dvs. några körningar på 5:ans växel.

    Tog bort APC säkringen och den laddar runt 0,45 GLT så där är det nog inget fel.

    Kan MV:n ha gett upp av att bara ha stått stilla? Känns ju inte som den borde det. Kan också tilläga att när jag ställde av bilen hade jag svajande laddtryck på mellan 1 - 1,5 bar. Misstänker att tryckklockan inte orkar med. Men kan det kanske vara något annat?

    Ska testa MV:n också. Hur gjorde man det, har läst att man ska kunna blåsa i någon av slangarna men inte i dom andra. (eller något sånt)

    Mvh Tommy
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Laddar inte fullt efter vintern!

    Citat Ursprungligen postat av TommyI
    J

    Ska testa MV:n också. Hur gjorde man det, har läst att man ska kunna blåsa i någon av slangarna men inte i dom andra. (eller något sånt)
    Blåsmetoden är en väldans osäker metod men kan döma ut en ventil som är HELT kass.
    I ditt fall OM det skulle vara MV:n låter det som den är "halvkass" och då kan det vara svårt att bedöma via blåstestet.
    En bättre metod är att byta till en ventil som man vet är helt 100 ok.

    Mer om blås o frust i ventiler här:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... gnetventil

    MVH Jonas

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    37
    Magnetventilen kan börja kärva om den har stått ett tag.

    Jag sprutade in 5/56 i min ventil på min 9000 och efter ett tag fungerade den som den skulle.
    Jag vet inte om det är rätt att göra så eller om man kan skada ventilen om man gör så.

    Kanske någon annan vet?

    //Magnus
    Saab 9/5 aero -01 med nordic steg 2
    Nu även dieselsnorkel

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Jag provade att ta loss Mv och spruta i lite 3-36. Men problemet kvarstår. Det går att blåsa i alla hålen. Blåser man i mittersta så kommer luften ut igen ur ett annat..

    Kan det vara så enkelt att man har fått kondens i tanken och att bensinen påverkar på något sätt!
    Ska prova en flaska k-sprit imorgon.

    Ska hämta en ny Mv imorgon efter Elmia och får väl prova den.
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Problemet löst med en ny MV!
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    74
    ja har samma problem med min og 93-99 (154hk) den har nyligen varit inne på nordic för steg 2. i början höll den laddet ganska bra, men nu så går den upp till 1,3-1,4 i nån sekund. sen ner ganska snabbt till 1bar ibland 0.8. dom trodde det kunde va wg som va kass.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    finspång
    Inlägg
    216
    Jag sprutade in lite WD40 i MV på min ng900 har funkat kalas sen dess...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    74
    ok men vart sitter den i motorrummet då? o är det bara att sprutta in lite 5-56?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    352
    Citat Ursprungligen postat av jockeb
    ok men vart sitter den i motorrummet då? o är det bara att sprutta in lite 5-56?
    Värt att prova iaf, den sitter bakom höger strålkastare. En liten svart ventil med tre slangar som går till den och en kabel.
    Saablös just nu! Men kunskapen sitter i.

Liknande ämnen

  1. Varför laddar den inte fullt
    Av elof_von_gos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 03:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •