Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9000CDE -90 med 2,3 Turbo motorn .. ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199

    Saab 9000CDE -90 med 2,3 Turbo motorn .. ?

    Tjena!

    Är helt ny här på forumet och inom Saab med. Haft ett par Volvo'n och andra turbo bilar men har nu kommit in på Saab spåret lite..

    Har hittat en riktigt fräsch 9000cde -90 med 2,3t motorn i och undrar om det är ett bra köp? Är det någon skillnad i övrigt mellan turbo o icke turbo bilarna?

    Bilen finns nere i Göteborg (bor i Stockholm) och jag ska ner i helgen efter Elmia och titta på den.. Någon som har en åsikt ? :]

    Mvh Markus

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stora Levene
    Inlägg
    566
    Medlem#
    5497
    får väll hälsa dig välkommen hit

    släng in lite mer info på bilen, och lite bilder och pris, så är det lättare att se om det är ett bra köp.

    för övrigt tycker jag 2.3t maskinen är kanon, och CDE med.

    har tidigare haft en 9000 CD -90 som var 2.3i och blev 2.0T

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Tackar :]

    Har bilder men får nte riktigt tilldet med uppladdningen :/

    Den är riktigt fin och karossmässigt helt rostfri, lite speciell ljusblå/silver aktig färg :] Självklart är den i behov av sänkning och toning av rutorna som med alla andra bilar

    Från början var det en 9000CDE, typ: I16 CC48B-E (vad det står för vet jag ej) Års mod. 1990. Numera sitter det 2,3 liters turbomaskinen i. (vet ej från vilken års mod eller om det är någon skillnad?)

    Bilen har rullat 14000 mil, motorn 6000 enligt nuvarande ägaren, motorn ska även vara bytt på autoriserad verkstad. Den har stått stilla i tre år (pga vissa förhållanden jag kanske inte borde gå in på här) men startar och rular finfint..

    Lite kvar att fixa med el'en dock, småsaker.. Hehe som iofs ofta blir stora i slutet:S

    Sist men inte minst, han vill bara bli av med den för 10 tkr ??

    Mvh Markus

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 388
    Citat Ursprungligen postat av Macke_sk
    Sist men inte minst, han vill bara bli av med den för 10 tkr ??
    KÖP!

    Man måste naturligtvis ta reda på exakt vad för motor som satts in, gissningsvis är det en som motsvarar originaluppsättningen och då är det ju inga problem, och om det verkligen är en "rostfri" 9000 från dessa årsmodeller är det ju en raritet.

    Jag som minst sagt är insnöad på CD-karossen kan fortfarande sakna charmen från min gamla 88:a. Senare års Trionic-bilar är alldeles för sofistikerade...

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Jo asso innan han som äger bilen råkade ut för sin olycka så hade han gjort en hel del, dels tagit bort all rost o lackat osv.. Så den delen är klockren..

    Vad gäller motorn vet jag bara att det är 2,3t och ska la va 200 hk orginal o nu är det 240 om det säger dig något?

    Blir nog till o köpa :] Har bara haft bra känslor inför den här bilen,..

    Åker till Elmia över lördagen me polaren, ska tävla lite billjud, sen blir det gbg o bilköp förhoppningsvis på söndan :]

  6. #6
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    396
    Medlem#
    7309
    Dom tidiga 2,3 motorerna hadde fel härdning på balansaxeldreven så kolla om det är bytt eller bortplockad kedja kolla även om den är reggbesiktad med den motorn kan bli problem på bilprovningen, men jag tycker att det bara är att slå till
    P/S är lite nyfiken lägg upp hur det går här.
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 553
    Jaha den där ljusblå. Ser ju vettig ut (förutom bakspoilern som jag hade kapat med motorsågen ifall det var min), om man bara tycker att automat är okej så är det nog ett bra köp.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Okay! Ne den är inte riktigt helt klar var gäller besiktningen. Men det borde inte va så mycke problem, har pratat med bilprovningen och GE motors.

    Automaten står man väl ut med några veckor, likaså med effekten.. :P Sen lär det sluta med samma saker som det gjort med alla tidigare bilar.. Kan inte hålla mig från att skruva skruva skruva (A)

    Tack för era svar, känns ju som ett helt okey köp nu iaf

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 589
    ohh en till fin bil i sthlm området
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Hehe aa får hoppas de :] Lär va ute o synas iaf, hålle på med en annan bil som vi tävlar en del me :]

    Rätt kul med polarna, dem kör ALDRIG mot Saab eller Volvo, man vet aldrig vad folk stoppat i

Liknande ämnen

  1. Ang motorn i Saab 900 Turbo 2.0 96-98!
    Av dannec5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 15:10
  2. montering av MV på saab 9000cde 2,3LTT -96
    Av arnego36 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 23:10
  3. Bultcirkel/inpressning saab 9000cde 1995
    Av Nemesis_saab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-18, 23:02
  4. Skillnader på ng900 turbo motorn mot 93 turbo motorn.
    Av Johmar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 17:49
  5. Slö Saab 9000cde -91
    Av Deluxe- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •