Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Nya vinterdäck, Hakka 5 eller Hankook?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    140

    Nya vinterdäck, Hakka 5 eller Hankook?

    Jag håller på att måla stan med mina vinterdäck, kassa vinterdäck så lika bra att "förbruka" dem ordentligt

    Blir som sagt var nya och jag tänkte passa på att köpa nu när det är rea på förra säsongens överblivna däck.

    Har erbj. på en uppsättning Nokian Hakka 5 225/45 17" monterat och klart för 8k, en del under var jag hittat på Internet så det känns ok. Det är ju bra däck.

    Men det som ställer till det för mig är att en bror till en jag känner har 225/45 17" dubb Hankook vecka 27 05 som tydligen är fina. Har suttit på en smälld bil och varit knappt använda, och sedan legat sedan dess.

    Han vill ha 2000 för dessa, tillkommer gissningsvis 800-1000 att få dem monterade.

    Vad tror ni, Hankook sommar ok, det är ju inte så ruggigt stor skillnad på varmgrader, men Hankook vinterdäck i sverige? Hur fungerar det tro? Någon som har?

    Däck från v 27 '05 borde väl vara rätt ok ändå? 2k ok pris eller tycker ni att det är dyrt? Nya kostar 4600 på gummihuset + frakt och montering.

    De 5000 kr upp till Hakka kunde ju användas på ex. en takvinge men samtidigt så är det ju skönt med bra vinterfäste.

    *beslutsångest*

    Några erfarenheter av Hankook dubbdäck?

  2. #2
    Jag hade nog valt mina 235/45-17 Pirelli Carving dubb, som jag köpte vintern 06 och som bara rullat några mil på en A6 quattro.

    Helt kanon däck att köra med, grymt sköna, känns som att köra med vanliga sommardäck trots att greppet är fantastiskt på vinterväglag också.

    /Henrik

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    140
    Egentligen är eventuella alternativ ointressanta, det handlar snarare om bra nya förra säsongens vinterdäck där 8k mot beggade knappt använda Hankook från v 27 '05 2k är ju ändå inga pengar, men man lär ju få vad man betalar för, inte minst när det handlar om vinterdäck.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941
    Fördom eller ej, men Hankook låter inget vidare som vinterdäck. Speciellt inte om man har haft detta märke som sommardäck. Men ibland kan man ju bli överbevisad & förvånad. Jag hade i.v.f. valt det säkra Finska alternativet med säkerheten som första tanke.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    208
    Har nya hankook I*Pike på min Aero, funkar kanonbra. Ser knappt använda ut trotts massor av mil nu i vinter. Har dimension 17" 225x45.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    587
    Hej,

    jag har inte gjort en parallell jämförelse med dessa två däck. Men jag har använt Hakka 4 senaste vintrarna och 5:an borde vara lika bra (eller bättre). Hakka 4 är de klart bästa vinterdäckendäcken jag ägt (och jag har faktiskt haft ett par varianter av Gislaved). Helt klart nöjd med Nokian, bl.a. yttrar detta sig genom kvaliteten; har faktiskt använt samma uppsättning i tre vintrar och däcksverkstan tycker de ser,och jag citerar "däcken är skitfina". Förvånansvärt lite dubbförlust och slitage i höjd.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    140
    Har aldrig haft något problem med slitage av vinterdäcken, man kör ju lite försiktigare på vintern och här uppe så är det vintervägar för det mesta. Att gummit hårdnar är ett betydligt mer akut problem än att man nöter upp däcken rent dubb eller - än mer osannolikt - mönstermässigt.

    Jag är inte direkt bortskämd vad gäller vinterdäck, det har alltid varit hyfsade men gamla vinterdäck till mina olika tidigare bilar, men för ett par säsonger sedan så köpte jag en uppsättning nordfrost och blev överraskad hur mycket bättre fäste det var än mina tidigare vinterdäck, inklusive de jag köpt sprittans nya men valt billigaste tänkbara alternativ.

    Helt klart skönt att ha bra däck. Dubbarna sitter visst kvar på dessa till 100%, obefintligt slitage men gummit lär ha hårdnat, frågan är hur mycket. Våra kära nordiska premiumdäck har ju en förmåga att hålla sig mjuka rätt länge, i varje fall mina gamla nordfrost, men frågan är hur snabbt dessa Hankook hårdnar i jämförelse med gislaved/noikan. Skitsvårt att avgöra bara av att kika på däcken tycker jag

    Aceman67: har du en uppfattning om det?

    Sedan är det ju bara 2000 kr, inte mycket pengar och inget "livskontrakt" funkar förstås att köra på en eller ett par säsonger och byta sedan om det inte fungerar bra. 6000 kr till annat "godis" i så fall och nog kan man alltid hitta något annat att lägga pengarna på!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    50
    Hade nog valt Hankook, fast det beror förstås på hur och hur mycket du kör...det är rätt stor prisskillnad.
    Jag kör på Hakka 4 och det är det bästa däck jag någonsin haft, slår lätt Nord frost i mitt tycke...MEN jag har nog aldrig heller haft så högjudda vinterdäck som Hakkadäcken...men greppet är kalas och dubbarna sitter som berget.
    Köpta mina beggade(205/55-16)efter att ha gått på en Aero 1 säsong...och det saknades inte en dubb i däcken!
    Fast att lägga 8 lax på vinterdäck tycker JAG låter mycket.
    9-5 2.3 -99 aut med Uhrkraft steg 2

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    587
    Citat Ursprungligen postat av Per08
    Hade nog valt Hankook, fast det beror förstås på hur och hur mycket du kör...det är rätt stor prisskillnad.
    Jag kör på Hakka 4 och det är det bästa däck jag någonsin haft, slår lätt Nord frost i mitt tycke...MEN jag har nog aldrig heller haft så högjudda vinterdäck som Hakkadäcken...men greppet är kalas och dubbarna sitter som berget.
    Köpta mina beggade(205/55-16)efter att ha gått på en Aero 1 säsong...och det saknades inte en dubb i däcken!
    Fast att lägga 8 lax på vinterdäck tycker JAG låter mycket.
    Vi har därmed samma syn och erfarenhet av Hakka 4. Och jag håller med dig angående kostnaden, 8000 SEK är mycket pengar.
    Dock mina Hakka 4 kostade ännu mer än 2000 / däck; var i Göteborg och passerade utanför Sahlgrenska då det small till i bilen. Visade sig att höger framdäck hade gått ner i en krater (det var mörkt och kommunen varnade inte för hålighet). Göteborgs stad pungade (mindre glatt) ut 2700 SEK för nytt Hakka 4 som det kostade hos den däckshandlare jag var tvungen att uppsöka.

    Och som trådskaparen är inne på- säkerheten tummar man inte på. Känns som Hakka är avsett för svensk vinter.

  10. #10
    Hej,
    Jag har Hankook dubbdäck på min 9-5 2004. Jag har kört två vintrar med dessa och de har känts ok med helt ok slitning av mönster. Det som har varit mindre bra för att inte säga rent uselt är dubben. Jag har inte många dubb kvar i något däck och jag är definitivt inte någon raceputte med tung högerfot. Jag överdriver inte när jag säger att det är mindre än 10 dubb kvar i varja däck. Jag skulle aldrig köpa en sådan uppsättning igen utan jag skulle satsa på Hakka. Enda anledningen till att jag har Hankook-däck är att de följde med bilen när jag köpte den. Nästa vinter står jag där med gott om mönster men utan dubb = måste köpa nya däck.

    Mvh
    Peter

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    140
    Beslutet är taget Det blir Hakka!

    Kollade med en däcksnubbe här och han tyckte det var vansinnigt dyrt med Hakka i den dimensionen så Hankook fungerar, men blir tydligen snorhala när det blir "för" kallt.

    Här uppe i norr blir det ju rejält kallt så Hakka blir det.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Sthlm/Kungsängen
    Inlägg
    470
    Köpte nya vinterdäck till 9-3'an i höstas och det vart Hakka 5'na. inte ångrat mig en sekund! greppet är suer på is och modd, sen om dom är tysta eller inte vet jag inte riktigt eftersom jag alltid har kört på hakka däck, var iaf lite tystare än hakka 4'na.
    Förlorade ett enda dubb undervintern och körde inte specielt lugnt heller för den delen.
    *Tummen upp*
    The Only Subtitute For Cubic Inches Is Technology.
    // 9³ Aero -02
    #6962

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    208
    Aceman67: har du en uppfattning om det?
    Nej jag har inte det, första vintern med dessa. Funkar bra på snö och is och alla dubb kvar än i däcken, trotts en hel del asfalt och halvhård körning. Hade hakka på min 900 men det var 15" 185:or så det är svårt att jämföra.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Vinterdäck köper jag endast Hakka. De är i en klass för sig. Däremot tycker jag inte prispåslaget för 5:orna jämfört med 4:orna är motiverat. Men nästa år när 5:orna inte är nyhet längre kanske de inte blir så mkt dyrare.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    140
    2k styck känns inte så farligt för 225/45-17, Hakka 2 fanns också men de tog de 1750 kr/st monterat & klart och då känns ju 5:orna prisvärda! Ordinarie pris sa de var 3200 per däck vilket kändes smått vansinnigt dock.

    Ett annat alternativ jag fick var Continental Vinter Viking 2, samma pengar som Hakka 5 (2000 kr/st monterat & klart)

    Har dock bestämt mig för Hakka 5 (för ögonblicket) p.g.a. att jag inte hittat någon jag känner som har provat Continental-däcken.

Liknande ämnen

  1. Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat
    Av greger_s i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 21:11
  2. Nya vinterdäck till syrran, Hankook W409?
    Av Johnken i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 22:50
  3. Hankook k104 eller k107?
    Av noben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 22:16
  4. Vinterdäck, dubb eller dubbfritt.
    Av RZ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 09:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •