Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Skillnad på att montera aluminiumfälg jämfört med plåtfälg, Åtdragningsmoment?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Skillnad på att montera aluminiumfälg jämfört med plåtfälg, Åtdragningsmoment?

    Hej!

    Är dags nu att montera på sommarpuckarna som sitter på 16" aero aluminiumfälg.
    Vet att detta kanske uppfattas som en löjlig fråga för många men tar ändå chansen att fråga.

    Jag har aldrig haft ett par aluminiumfälgar och inte heller min far. När farsan bytte däck igår var grannen ute och bytte samtidigt och pratade då om att när man satte på aluminiumfälgar fick man inte dra åt lika hårt som med plåtfälgar eftersom det är en mjukare metall och att man helst skulle använda en momentnyckel.

    Så jag frågar nu, är detta sant och isåfall hur mycket skall man dra åt, eller bör man ha en momentnyckel och isåfall vilken?

    mvh /Johan

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Man bör använda momentnyckel oavsett om det är plåt eller aluminium. Detta för att få ett förband med rätt fördelad kraft.

    Någonstans mellan 100Nm - 120Nm brukar vara rekomendationen.

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Vill minnas att det står 110Nm i instruktionsboken.

    Sedan kör du en 20-30 mil och efterdrar igen med 110 Nm. Detta för att en alufälg sätter sig på plats.

    En plåtfälg dras ofta (tyvärr) så den sviktar mot navet. Det gör det svårt att byta hjul om di får punktering utefter vägen.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Undrar jag om däckfirmorna drar bultarna med momentnyckel?

    I stort sett alla bilar levereras ju idag med lättmetallfälgar. Trots det tror jag inte att däckfirmorna ändrat sitt beteende när det gäller att dra fast bultarna, eller?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    okey, tackar för svaren. Får titta i instruktionsboken vad det står och försöka skaffa mig en sån nyckel. Men om jag inte har en nyckel utan kör med vanligt fälgkors, kanske svårt att definiera men man skall alltså inte dra åt för full kraft?

    Har svårt att tänka mig att majoriteten av bilägarna använder momentnyckel. Så borde ju funka med traditionellt fälgkors, svårt att veta hur mycket man ska dra bara.

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Min gummigubbe använder alltid momentnyckel på alu.

    110 Nm är 11kg på 1 meter hävstäng, eller 5,5 kg på 0,5 meter

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Att däckverkstäderna oftast inte drar med momentnyckel är ju för att du i sådana fall knappast kommer att göra som aerofred säger, efterdra skruvarna efter några mil.

    Istället drar de åt allt dom orkar för att de inte ska få någon stämning på sig och dålig (förödande) PR när någon skiter i att efterdra några bultar och sedan tappar framhjulen och frontar in i en timmerbil i 120km/h....



    Frågan är väl lite grann hur mycket pettimeter man är...

    Nästan allting ska ju dras med momentnyckel, från tändstift, till di-kassetter, till hjulbultar och torxskruvarna till handskfacket.


    Själv brukar jag köra på känn.. Både vad gäller tändstift, och hjulbultar..

    Nu sist drog jag åt för löst, för då skruvade mina skruvar upp sig på vänstra framhjulet. Sån tur var märkte jag det och drog åt de innan de lossnade helt, men det var lite obehagligt..

    En som jag känner som jobbat på däckverkstad sa att just eftersom alufälgar sätter sig lite grann efter ett tag ska de dras HÅRDARE än plåtfälgar.

    Jag har då aldrig lyckats dra åt så hårt att jag förstört någon metall i alla fall. Det klart. Dra åt allt va fasen man orkar med en hävarm på 2 meter på fälgkorset är nog inte så fiffigt. Men med handkraft och fälgkors är jag mycket tveksam till att man ska orka dra åt så hårt att man förstör någonting..



    Dra åt så det känns bra helt enkelt.

    Brukar dra åt så att jag känner att "nu sitter det", och sedan drar jag åt liiiite till.. Brukar funka.

    Men gör som ni vill. Talar bara om som jag gör, och det har då funkat hittills på mina alufälgar. (4 olika alufälgar och har haft körkort/bil i 7 år nu).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    110 Nm är 11kg på 1 meter hävstäng, eller 5,5 kg på 0,5 meter

    /F
    Enligt samma logik skulle det då bli 1,1kg på 0,1m hävstång

    11kg*1m =~110Nm
    22*0,5m =~110Nm
    5,5kg*0,5m =~27,5Nm

    Alltså halverar du hävstången får du dubblera vikten för att få samma moment.

    /Kenneth

    PS. Fått något svar på säkerhetsbältes-fjäderlängden ännu?
    "Utan tvivel är man inte klok"

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Sorry

    Kopplade bort hjärnan

    Länge sedan man gick på teknis.

    Morbror fick ur hela fjädern till en Pega 504. Den är lång, mycket längre än man tror. Har du möjlighet att kolla eller

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758

    Re: Skillnad på att montera aluminiumfälg jämfört med plåtfä

    Citat Ursprungligen postat av Lillsven
    Så jag frågar nu, är detta sant och isåfall hur mycket skall man dra åt, eller bör man ha en momentnyckel och isåfall vilken?
    Det absolut viktigaste är att ta en stålborste och borsta bort smuts från navet innan du monterar lättmetallfälgen. Aluminiumfälgen fjädrar nästan ingenting till skillnad från stålfälgen, så om det ligger smuts emellan när du drar åt så kommer trycket på skruvarna att försvinna när smutsen vibrerar bort med resultat att inget längre hindrar skruvarna från att skruva upp sig. Det är även därför som det inte är fel att känna så att bultarna fortfarande är sitter ordentligt lite då och då.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    110 Nm är 11kg på 1 meter hävstäng, eller 5,5 kg på 0,5 meter

    /F
    Enligt samma logik skulle det då bli 1,1kg på 0,1m hävstång

    11kg*1m =~110Nm
    22*0,5m =~110Nm
    5,5kg*0,5m =~27,5Nm

    Alltså halverar du hävstången får du dubblera vikten för att få samma moment.

    /Kenneth

    PS. Fått något svar på säkerhetsbältes-fjäderlängden ännu?
    tänkte väll att det va fel , för att bära 11kg blir ju lättare på en 0,5m än på 2 meter stång?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458
    okey tack ska ni ha. Ska nog testa att köra med fälgkors och försöka dra åt hårt men inte för hårt, och att efterdra bultarna är ju en självklarhet

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    715
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Att däckverkstäderna oftast inte drar med momentnyckel är ju för att du i sådana fall knappast kommer att göra som aerofred säger, efterdra skruvarna efter några mil.

    Istället drar de åt allt dom orkar för att de inte ska få någon stämning på sig och dålig (förödande) PR när någon skiter i att efterdra några bultar och sedan tappar framhjulen och frontar in i en timmerbil i 120km/h....


    Japp. Det är därför jag aldrig drar med moment på jobbet. Gjorde det i början men så en dag så kom en kund in och sa att bultarna inte var åtdragna sedan det så drar jag alltid med muttermaskin och vanlig hylsa.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    Citat Ursprungligen postat av Hulken
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Att däckverkstäderna oftast inte drar med momentnyckel är ju för att du i sådana fall knappast kommer att göra som aerofred säger, efterdra skruvarna efter några mil.

    Istället drar de åt allt dom orkar för att de inte ska få någon stämning på sig och dålig (förödande) PR när någon skiter i att efterdra några bultar och sedan tappar framhjulen och frontar in i en timmerbil i 120km/h....


    Japp. Det är därför jag aldrig drar med moment på jobbet. Gjorde det i början men så en dag så kom en kund in och sa att bultarna inte var åtdragna sedan det så drar jag alltid med muttermaskin och vanlig hylsa.
    Bara att hänvisa den kunden till att ALLA bultar drages med moment så att när bilen rullade där ifrån så var allt ok, men fråga oxå kunden om han efterdragit sina hjul efter anvisad körsträcka ......

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Citat Ursprungligen postat av Hulken
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Att däckverkstäderna oftast inte drar med momentnyckel är ju för att du i sådana fall knappast kommer att göra som aerofred säger, efterdra skruvarna efter några mil.

    Istället drar de åt allt dom orkar för att de inte ska få någon stämning på sig och dålig (förödande) PR när någon skiter i att efterdra några bultar och sedan tappar framhjulen och frontar in i en timmerbil i 120km/h....


    Japp. Det är därför jag aldrig drar med moment på jobbet. Gjorde det i början men så en dag så kom en kund in och sa att bultarna inte var åtdragna sedan det så drar jag alltid med muttermaskin och vanlig hylsa.
    Bara att hänvisa den kunden till att ALLA bultar drages med moment så att när bilen rullade där ifrån så var allt ok, men fråga oxå kunden om han efterdragit sina hjul efter anvisad körsträcka ......

    Henrik
    Finns de nått jävligare än när man står med 2 avbrutna fälgkors och ett enmeters järnrör och alla 5 bultarna sitter precis lika bra som innan.
    Att verkstan drar åt hårt är ju en sak, men frågan är om hur jävla hårt de bör dras för att de ska hålla hela tiden, kopparpasta elelr dyl använder de ju inte heller.
    Samma fenomen med oljepluggen, undra hur många oljetråg en"normal" verkstad haft sönder?, min verkstad drog iaf den med mutterknackaren, lagom roligt när man skulle byta olja själv.

    men får väl se de så där med, de slapp byta kopparpackningen och någon risk att den ska trilla bort och all olja rinna ut bör ju ses ganska liten, större risk att tråget spricker och oljan rinner ut.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg / Vallby / Skåne
    Inlägg
    1 356
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Citat Ursprungligen postat av Hulken
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Att däckverkstäderna oftast inte drar med momentnyckel är ju för att du i sådana fall knappast kommer att göra som aerofred säger, efterdra skruvarna efter några mil.

    Istället drar de åt allt dom orkar för att de inte ska få någon stämning på sig och dålig (förödande) PR när någon skiter i att efterdra några bultar och sedan tappar framhjulen och frontar in i en timmerbil i 120km/h....


    Japp. Det är därför jag aldrig drar med moment på jobbet. Gjorde det i början men så en dag så kom en kund in och sa att bultarna inte var åtdragna sedan det så drar jag alltid med muttermaskin och vanlig hylsa.
    Bara att hänvisa den kunden till att ALLA bultar drages med moment så att när bilen rullade där ifrån så var allt ok, men fråga oxå kunden om han efterdragit sina hjul efter anvisad körsträcka ......

    Henrik
    Finns de nått jävligare än när man står med 2 avbrutna fälgkors och ett enmeters järnrör och alla 5 bultarna sitter precis lika bra som innan.
    Att verkstan drar åt hårt är ju en sak, men frågan är om hur jävla hårt de bör dras för att de ska hålla hela tiden, kopparpasta elelr dyl använder de ju inte heller.
    Samma fenomen med oljepluggen, undra hur många oljetråg en"normal" verkstad haft sönder?, min verkstad drog iaf den med mutterknackaren, lagom roligt när man skulle byta olja själv.

    men får väl se de så där med, de slapp byta kopparpackningen och någon risk att den ska trilla bort och all olja rinna ut bör ju ses ganska liten, större risk att tråget spricker och oljan rinner ut.
    AJABAJA att närma sig hjulnaven med detta klet. Rent o torrt eller möljligtvis lite keramiskt fett ska det vara

    Henrik
    *BMW 530D LCI-07*
    *9000 2,3T M5 Classic-1998*
    *BMW M3 CSL-2003*

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    262
    Jag har dragit sönder gängorna i två av fem bulthål i ett nav en gång (fälgkors). Jag undrar vad det navet var gjort i för material. :P

    Jag brukar dra bultarna med fälgkors och lagom med handkraft. Sitter på knä och drar ganska hårt, men inte överjävligt. Bara så de sitter ordentligt.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Samma fenomen med oljepluggen, undra hur många oljetråg en"normal" verkstad haft sönder?, min verkstad drog iaf den med mutterknackaren, lagom roligt när man skulle byta olja själv..
    DET däremot är ju kanske inte så otroligt nödvändigt eller fiffigt gjort...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Henrik-2236
    Citat Ursprungligen postat av Hulken
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Att däckverkstäderna oftast inte drar med momentnyckel är ju för att du i sådana fall knappast kommer att göra som aerofred säger, efterdra skruvarna efter några mil.

    Istället drar de åt allt dom orkar för att de inte ska få någon stämning på sig och dålig (förödande) PR när någon skiter i att efterdra några bultar och sedan tappar framhjulen och frontar in i en timmerbil i 120km/h....


    Japp. Det är därför jag aldrig drar med moment på jobbet. Gjorde det i början men så en dag så kom en kund in och sa att bultarna inte var åtdragna sedan det så drar jag alltid med muttermaskin och vanlig hylsa.
    Bara att hänvisa den kunden till att ALLA bultar drages med moment så att när bilen rullade där ifrån så var allt ok, men fråga oxå kunden om han efterdragit sina hjul efter anvisad körsträcka ......

    Henrik
    Finns de nått jävligare än när man står med 2 avbrutna fälgkors och ett enmeters järnrör och alla 5 bultarna sitter precis lika bra som innan.
    Att verkstan drar åt hårt är ju en sak, men frågan är om hur jävla hårt de bör dras för att de ska hålla hela tiden, kopparpasta elelr dyl använder de ju inte heller.
    Samma fenomen med oljepluggen, undra hur många oljetråg en"normal" verkstad haft sönder?, min verkstad drog iaf den med mutterknackaren, lagom roligt när man skulle byta olja själv.

    men får väl se de så där med, de slapp byta kopparpackningen och någon risk att den ska trilla bort och all olja rinna ut bör ju ses ganska liten, större risk att tråget spricker och oljan rinner ut.
    den tiden jag jobbade på verkstad så drog vi även oljepluggen med momentnyckel(om man kom åt)mutterknackare är ju vansinne!!
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Kongo

    AJABAJA att närma sig hjulnaven med detta klet. Rent o torrt eller möljligtvis lite keramiskt fett ska det vara

    Henrik
    Kan du motivera varför?

    På faderns bil så hade förra ägaren lagt kopparpasta mellan lättmetallfälgen och navet. jag skulle byta till sommardäck åt farsan och jag fick sparka på fälgen så bilen nästan hoppade i sidled för att få lös fälgarna. Kan det va nått sånt?
    Det va just efter Bosse the bildoktor rekomenderat kopparpasta till allt på tv. Hatar kopparpasta efter det. Använder själv liten klick olja på hjulbultarna men det är allt.

Liknande ämnen

  1. Original 15" Aluminiumfälg OG9-5 MY02
    Av SAAB96-V4 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-03-15, 14:02
  2. 17" dubbdäck på aluminiumfälg
    Av fredde1 i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-02-14, 09:01
  3. Skillnad BTR på B235R jämfört med andra?
    Av Mr Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-11-26, 18:35
  4. Org. aluminiumfälg på vintern?
    Av aik i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-05-23, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •