Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 3" avgassystem med inriktning på ljudet

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    260

    3" avgassystem med inriktning på ljudet

    Jag har kört med mitt 3" JT system med dubbla stora ljuddämpare i 2 år och bilen är väldigt tyst och lugn. Så tyst att jag blev lite nyfiken på att plocka bort 1 dämpare.

    Sagt och gjort, bort med den bakre dämparen, pga enkelheten, och byta ut mot rakt rör. Resultatet blev väl sådär får jag erkänna - det ryter på rätt skapligt, väldigt upphetsande ljud vid fullgas och ganska lagom lågt och tyst vid jämn fart. Egentligen känns det inte som att ljudvolymen är sådär jättehög, men mitt största problem är att jag får skumma resonanser och ljud som påminner om 18-åringar med 740. Mest på tomgång och även lite på låga varv.

    Lite konstigt är också att jag märker väldigt stor skillnad på ljudet när motorn är varm eller kall. Startar jag den kall på morgonen så mullrar den med ett dovt och klart ljud. Men när motorn blivit varm och jag ställer den på tomgång så får jag en känsla av fiskebåt av ljudet. Jag har kvar det dova ljudet men samtidigt finns det nån resonans eller nåt litet eko som låter lite svagt typ "blu-blu-blu-blu". Hörs mest om man står strax bakom bilen.

    Jag antar visserligen att det inte är optimalt att ha typ 1,5 meter tomma rör sista biten, så jag funderar på att skaffa mig en dämpare av mindre modell som förhoppningsvis tar bort lite av det bonniga ljudet, samtidigt som jag får det rytet och den ljudvolymen jag vill ha.

    Nån som experimenterat med detta? Har sökt, men inte hittat exakt det jag vill veta. Jag funderar i detta läget på en Simons dämpare modell mindre. Men jag vet inte vilken jag ska välja. Jag är inte jättesugen på att köpa en random och hålla tummarna för att jag får ett bra resultat. Det blir inte helt jättebilligt om jag ska hålla på att testa mig fram, även om det väl går att sälja igen.

    Vilken modell borde jag välja? De har en lång rund dämpare, ca 60 cm som troligtvis skulle passa rätt bra. Men den ser så lång och smal ut, funderar på hur ljudet påverkas av den formen. Sen har de en kortare modell av den dämparen som ser rätt okej ut samt en ganska liten, kort, oval dämpare och så en större modell av den ovala. Ska se om jag kan hitta bilder...

    Om jag ska chansa så blir det nog den korta, runda då den är billigast, samt att jag är ganska nöjd med ljudet idag förutom störande resonanser. Visserligen är denna dämpare väldigt liten, men det är ju fortfarande en ljuddämpare. Nån skillnad ska det väl göra.

    Ska tillägga att jag helst inte rör främre dämparen.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Jag har enbart 2 japsdämpare på var sida om stötfångarn och det blir ett dovt ljud. Blir massa resonansljud om man bara kör med rakt rör i slutet. så jag tycker du ska ta bort den främre och sätta dit nån typ av ljuddämpare bak bara..

    Mvh
    Kristian
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Citat Ursprungligen postat av Phasio
    Jag har enbart 2 japsdämpare på var sida om stötfångarn och det blir ett dovt ljud. Blir massa resonansljud om man bara kör med rakt rör i slutet. så jag tycker du ska ta bort den främre och sätta dit nån typ av ljuddämpare bak bara..

    Mvh
    Kristian
    Jupp kör med Dämparen bak & skippa den ifram. Btw vad har du för katt?

    //Mvh
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    3 tums främre rör med racekatalysator
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    363
    Citat Ursprungligen postat av Phasio
    3 tums främre rör med racekatalysator
    hehe aa men tänkte inte på dig utan på trådskaparen hehe
    Mitt fel att jag citera ditt svar ha....

    //Mvh
    Saab 9000 Monte Carlo
    STCS Medlems nr: 6647
    http://www.garaget.org/samuelsson_123

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    187
    Hehe förmodade det, jag funderade på om jag skulle fråga om det var mig eller han du menade, men sket i det
    Saab 9-3 SS Aero -04
    www.garaget.org/Kristian_Moller

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    260
    Har 3-tums sportkatt.

    Chansade lite och monterade Simons minsta runda dämpare idag. Det blev faktiskt helt okej. Lagomt diskret muller på tomgång och absolut inga skumma oljud eller resonanser i bilen, knappt ens när jag ger rejält med gas. Däremot om jag drar ner rutan så har jag klart aggressivt ljud. Har inte hunnit låta nån provköra så jag kan stå utanför och höra hur det låter, men det känns bra hittills.

    En sak jag stör mig lite på dock, är det här jäkla "blu-blu-blu"-aktiga som jag får. Nån sorts resonans och jag är halvt säker på att det kommer sig av det dumma böjda slutröret. Utan sista dämparen monterad var detta ljud klart irriterande, nu har det blandat sig i det dova mullret mkt bättre, men det vore ändå lite skönt slippa höra den dumma resonansen.

    Gjorde inga stora undersökningar men när jag plockade bort slutröret så fick jag klart renare ljud. Dock så var motorn kall och ju varmare den är desto mer "blubbar" det i röret. Orkar man så kan man väl kapa bogseröglan och försöka dra ett par 30-gradersvinklar och sätta ett så rakt och kort slutrör som möjligt.
    Saab 9000 -92 2,3T Steg 3

Liknande ämnen

  1. XBOX 360 (med inriktning på Forza 3)
    Av MrTurbo i forum Off Topic
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-03-15, 13:08
  2. Försvarets nya inriktning (FöU10)
    Av LM i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 15:08
  3. Ljudet på JT 3" twin pipe på 9-5
    Av Psycho Dave i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-05, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •