Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Läcker min bil olja?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    östra Danmark
    Inlägg
    75

    Läcker min bil olja?

    Hej

    Äger en Saab 9-3 areo -04 och nu lagom tills garantin gått ut har det börjat uppstå mystiska fläckar på garageuppfarten. Jag har försökt kolla under bilen vad det är som läcker men då jag egentligen vet ganska lite om motorer och sånt här så vet jag inte vad felet är. Ser att det droppar från mitten av motorn, någonstans mitt emellan framhjulen. Vätskan är relatvit färglös men luktar inte så mycket. Lite åt bensinhållet om jag måste avgöra.

    Vad säger ni kunnigt folk. Olja, bensin? vad tror ni. Ska en såpass ny bil som min plötsligt börja läcka? Verkstad nästa?

    Saknar tyvärr alla möjligheter att hissa upp bilen också.

    Tacksam för svar till en riktigt rookie som jag.
    // Pär
    9-3 aero -04

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    550
    Det kan inte vara vanligt vatten?I sådanafall så är det kondens vatten från ac:n och helt normallt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    östra Danmark
    Inlägg
    75
    Nej jag tror inte det. Vätskan luktar trotas allt lite och känns oljig (var just ute och kollade igen) Oljestickan ser okej ut samt färgen på oljan.
    Nu såg jag dessutom att det var lite närmare högerdäcket till, dvs framför ratten så att säga som läkaget kommer.
    // Pär
    9-3 aero -04

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    65
    Kanske packboxen där drivaxeln går in i lådan?Kanske måste du nog hissa upp bilen iaf för att kolla..Mvh//Andreas
    Kör:
    SAAB 9-5sc 2,0t-05 SAAB 9000cs 2,0t-96 SAAB 900T8 Konventerad till T16-88b

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960

    Re: Läcker min bil olja?

    Citat Ursprungligen postat av Pär
    Hej

    Äger en Saab 9-3 areo -04 och nu lagom tills garantin gått ut har det börjat uppstå mystiska fläckar på garageuppfarten. Jag har försökt kolla under bilen vad det är som läcker men då jag egentligen vet ganska lite om motorer och sånt här så vet jag inte vad felet är. Ser att det droppar från mitten av motorn, någonstans mitt emellan framhjulen. Vätskan är relatvit färglös men luktar inte så mycket. Lite åt bensinhållet om jag måste avgöra.

    Vad säger ni kunnigt folk. Olja, bensin? vad tror ni. Ska en såpass ny bil som min plötsligt börja läcka? Verkstad nästa?

    Saknar tyvärr alla möjligheter att hissa upp bilen också.

    Tacksam för svar till en riktigt rookie som jag.
    Åk till en "gör det själv hall" och hissa bilen,så brukar det synas bra var läckan kommer i från. Åk sen till SAAB och gorma om att det ska inte vara så på en nästan ny bil osv. mycket möjligt att dom tar det på goodwill.

Liknande ämnen

  1. 9-5 2,3t som läcker olja
    Av AndreasHo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-17, 02:05
  2. 9-5 2,3t -04 läcker olja
    Av Shagrath i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 21:33
  3. läcker olja.
    Av Rulez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-05-28, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •