Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Knappt någon skillnad med BSR steg3!?

  1. #1

    Knappt någon skillnad med BSR steg3!?

    Fick gjort ett steg 3 från BSR förra veckan, har kört ca: 100mil sen dess så adapteringen måste ju vara klar, men jag märker inte stor skillnad mot original, den är lite piggare när man drar den i ettan och tvåan, men sen känns det nätsan som innan, och något märkbart bättre vrid är där inte. Finns det någon som har tips om vad det kan vara eller har råkat ut för samma sak? Och dessutom låter den precis som den gjorde med original avgassystem, visst ska det väl låta lite mer i alla fall?

    Bilen det gäller är en og 9-3 aero -02

    /Mr F
    Utan turbo stannar Sverige!
    www.garaget.org/Cosmic_Aero

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Bryggaragatan, gula kåken
    Inlägg
    147

    Re: Knappt någon skillnad med BSR steg3!?

    Citat Ursprungligen postat av Cosmic Aero
    Fick gjort ett steg 3 från BSR förra veckan, har kört ca: 100mil sen dess så adapteringen måste ju vara klar, men jag märker inte stor skillnad mot original, den är lite piggare när man drar den i ettan och tvåan, men sen känns det nätsan som innan, och något märkbart bättre vrid är där inte. Finns det någon som har tips om vad det kan vara eller har råkat ut för samma sak? Och dessutom låter den precis som den gjorde med original avgassystem, visst ska det väl låta lite mer i alla fall?

    Bilen det gäller är en og 9-3 aero -02

    /Mr F

    alltså den borde gå mycket bättre än orginal... fan bara Steg1 känns mer än märkbart... du borde märka största skillnaden på de högre växlarna 3,4,5 och nästan inte sååå mycket på 1an tex.

    nått måste vara fel.. åk in med den o kolla upp det
    Saab 9-5 2,3t -04 - Proscott Performance
    Saab 9-5 2.0t -05 - Proscott Performance
    Audi A3 1.8t 99 - TQ

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Knappt någon skillnad med BSR steg3!?

    Citat Ursprungligen postat av Cosmic Aero
    Fick gjort ett steg 3 från BSR förra veckan, har kört ca: 100mil sen dess så adapteringen måste ju vara klar, men jag märker inte stor skillnad mot original, den är lite piggare när man drar den i ettan och tvåan, men sen känns det nätsan som innan, och något märkbart bättre vrid är där inte. Finns det någon som har tips om vad det kan vara eller har råkat ut för samma sak? Och dessutom låter den precis som den gjorde med original avgassystem, visst ska det väl låta lite mer i alla fall?

    Bilen det gäller är en og 9-3 aero -02

    /Mr F
    Ta tid 100-150 och 100-200, det ger en hum om effekten.
    Sen verkar det vara galet om inte ett 3" system ända från turbon med racekat inte skulle låta mer.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg/Partille
    Inlägg
    70
    Jag läste i en tråd att kille körde Steg 1 från BSR och uppgraderade till Steg 3 och han märkte ingen större skillnad.. men från original till steg 1 måste ju märkas.. sök lite..
    Saab 9³ aero -02

  5. #5

    Re: Knappt någon skillnad med BSR steg3!?

    Ta tid 100-150 och 100-200, det ger en hum om effekten.
    Sen verkar det vara galet om inte ett 3" system ända från turbon med racekat inte skulle låta mer.[/quote]

    Har testat de tiderna som står på deras hemsida, och de ligger precis under original, ja nästan lika ibland!!!!
    Utan turbo stannar Sverige!
    www.garaget.org/Cosmic_Aero

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Hmm. Dåligt drag, och ingen skillnad på avgasljud... luktar inte det "kollapsad (tät) katalysator" ??
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  7. #7
    Borde man inte märka en rejäl skillnad när vridet ökar nästan 100 Nm?
    Kan en helt ny kat vara igensatt eller för tät?
    Utan turbo stannar Sverige!
    www.garaget.org/Cosmic_Aero

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av BorgaN
    Jag läste i en tråd att kille körde Steg 1 från BSR och uppgraderade till Steg 3 och han märkte ingen större skillnad.. men från original till steg 1 måste ju märkas.. sök lite..
    DEt var nog jag det... men den bilen var ingen aero utan en 154 hk. Körde med st1 först och sen st3. st1 var ju grymt najs jämfört med orginal, men uppgradering till steg 3 var inte värt pengarna, men det blev bra tillslut med programvara från en annan tuner...
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Du har alltså monterat 3" framrör med sport eller rejskatt samt bytt bakre biten till sportsystem i samband med mjukvaruuppgraderingen, eller?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Du har alltså monterat 3" framrör med sport eller rejskatt samt bytt bakre biten till sportsystem i samband med mjukvaruuppgraderingen, eller?
    Ja det stämmer, har fått allt som ingår i Bsr steg3.
    Utan turbo stannar Sverige!
    www.garaget.org/Cosmic_Aero

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    örebro/bonnavischan
    Inlägg
    604
    [quote=Cosmic Aero]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":2u2prxfl
    Du har alltså monterat 3" framrör med sport eller rejskatt samt bytt bakre biten till sportsystem i samband med mjukvaruuppgraderingen, eller?
    Ja det stämmer, har fått allt som ingår i Bsr steg3.[/quote:2u2prxfl]

    det låter ju onekligen som att n¨ånting är fel.vad säger bsr då har du fågat dem om detta??
    9-3 aero sportcombi. Lite "tunad"
    http://www.garaget.org/Pekkis
    Livet är inte bara en lek det är en dans på rosor också!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    173
    Jag säger också att de låter fel....

    De kan ha missat att lägga in ny programvara. De gjorde de på min när jag chippa.

    Steg 3 e en sjuk skillnad mot orginal.
    Saab 900 -97 talladega NORDIC
    http://www.garaget.org/?car=92524

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Jag fick mitt BSR steg 3 kontrollerat när jag tyckte att den inte gick som den skulle och allt var enligt BSR i sin ordning, det var då jag bestämde mig för att byta trimleverantör.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Fortfarande låter det konstigt att du inte hör någon skillnad mellan orginalavgas och ett helsystem 3"

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Fortfarande låter det konstigt att du inte hör någon skillnad mellan orginalavgas och ett helsystem 3"
    Ja det låter helt galet. Det är u en enorm skillnad med ett 3"helsystem när man puttrat omkring med originalrören. Tyckte det dånade som en gammal jänkare om man jämförde innan jag vant mig.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av niohundra
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Fortfarande låter det konstigt att du inte hör någon skillnad mellan orginalavgas och ett helsystem 3"
    Ja det låter helt galet. Det är u en enorm skillnad med ett 3"helsystem när man puttrat omkring med originalrören. Tyckte det dånade som en gammal jänkare om man jämförde innan jag vant mig.
    Precis, blev en jävla skillnad i ljud med 3" på min ng900

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    339
    hmm de här med att den inte låter mer än med orginal systemet är de inne eller utanför bilen? när jag satte på 3 tumms hela vägen på min bil (9000 2.3T cd) utan kat så vart de nästan ingen skillnad alls inne i coupen vilket jag tycker är väldigt skönt men utanför bilen vart skillnaden märkbart bättre! men de tar ju ett tag för avgassystemet att "bränna in" och när de har gjort de så låter de mer ska du se! om de inte är nått fel dvs.
    Andreas Jansson
    Skoda octavia rs1 -04

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    När jag bytee till Bsr steg 1 på min ng900 så var det en jäkla skillnad!

    Sen när man fick på 3" så blev det inte sämre!!!

    Har du kollat med laddmätere så den laddar som den ska?
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Citat Ursprungligen postat av Antejasse
    hmm de här med att den inte låter mer än med orginal systemet är de inne eller utanför bilen? när jag satte på 3 tumms hela vägen på min bil (9000 2.3T cd) utan kat så vart de nästan ingen skillnad alls inne i coupen vilket jag tycker är väldigt skönt men utanför bilen vart skillnaden märkbart bättre! men de tar ju ett tag för avgassystemet att "bränna in" och när de har gjort de så låter de mer ska du se! om de inte är nått fel dvs.
    I min bil blev det skapligt skillnad, både i kupen och (mest) utanför. Vet inte om 9k är bättre tätad i dörrar/bagage osv. så det kanske kan vara där det skiljer.
    Dessutom tyckte jag mitt system dämpade sig lite när det brännt in..?
    Mvh

    edit stavning
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    171

    Re: Knappt någon skillnad med BSR steg3!?

    Citat Ursprungligen postat av Cosmic Aero
    Fick gjort ett steg 3 från BSR förra veckan, har kört ca: 100mil sen dess så adapteringen måste ju vara klar, men jag märker inte stor skillnad mot original, den är lite piggare när man drar den i ettan och tvåan, men sen känns det nätsan som innan, och något märkbart bättre vrid är där inte. Finns det någon som har tips om vad det kan vara eller har råkat ut för samma sak? Och dessutom låter den precis som den gjorde med original avgassystem, visst ska det väl låta lite mer i alla fall?

    Bilen det gäller är en og 9-3 aero -02

    /Mr F
    Det första man bör göra i din situation är att kontakta leverantören.
    Dom ska direkt kunna se ifall bilen går normalt eller inte.
    Har man pyntat ut 15-20 kkr måste man ställa krav på grejerna och jag skulle bli förvånad om dom inte är hjälpsamma i att hitta felet.

    Jag hade tidigare ett steg1 från en annan leverantör på min 9-3 Aero och det var skillnad mot original.
    9-5 Biopower -06, steg 1
    Tidigare 9-3 Aero, 260hk/350Nm

Liknande ämnen

  1. Skillnad på orginal och steg3?
    Av saabejon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-08-31, 10:48
  2. Skillnad på steg3?
    Av Woody i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 19:35
  3. Någon som monterat SQR steg3?
    Av AEracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 22:25
  4. Skillnad på gamla steg3 och nya steg2 hos Nordic ?
    Av salkin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-12, 12:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •