Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Vad bör bytas i samband med oilsludge?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13

    Vad bör bytas i samband med oilsludge?

    Hej har haft min 9-5 2.3t -99 (rullat 17600) på verkstaden (saab) för felsöka en tempmätare och fick då reda på att min kamkejda rasslade (något jag inte hört själv) samt att topplockspackningen läckte lite. Frågade då om min garanti skulle gälla vilket fortfarande utreds, men jag passade också på att fråga vad som görs i samband med detta oilsludge problem, han sa då att dom byter kamkjeda och drev, samt oljesilen och detta skulle kosta om nu inte garantin täcker det hela den nätta summan på 20 - 25 tusen... Vevhus ventilationen uppdaterades för övrigt för ca: 900 mil sedan då var den dock inte i min ägo. Men den drar olja så det står härliga till, ca: 1 liter per 100 mil. Tycker priset på det här jobbet låter lite väl mycket speciellt när jag kollade med en annan verkstad som skulle byta allt detta plus kolvar och topplockspackning för 13000:- exkl själva kolvarna. Men räcker det att byta dessa detaljer eller är det något annat som också bör bytas?

    Sen har jag ett annat fel också :P Har en wov wov ljud som uppstår i hastigheter över 50km/h till ca 100 km/h, ljudet ökar också i takt med hastigheten. Spelar ingen roll vilken växel man har i eller om man frikopplar, har inte heller några vibrationer i varken ratt eller pedal.

    Bilen är även fullservad, men hade gått 100 mil för mycket innan en service för ett par år sedan.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 310

    Re: Vad bör bytas i samband med oilsludge?

    Citat Ursprungligen postat av Zipfer
    Hej har haft min 9-5 2.3t -99 (rullat 17600) på verkstaden (saab) för felsöka en tempmätare och fick då reda på att min kamkejda rasslade (något jag inte hört själv) samt att topplockspackningen läckte lite. Frågade då om min garanti skulle gälla vilket fortfarande utreds, men jag passade också på att fråga vad som görs i samband med detta oilsludge problem, han sa då att dom byter kamkjeda och drev, samt oljesilen och detta skulle kosta om nu inte garantin täcker det hela den nätta summan på 20 - 25 tusen... Vevhus ventilationen uppdaterades för övrigt för ca: 900 mil sedan då var den dock inte i min ägo. Men den drar olja så det står härliga till, ca: 1 liter per 100 mil. Tycker priset på det här jobbet låter lite väl mycket speciellt när jag kollade med en annan verkstad som skulle byta allt detta plus kolvar och topplockspackning för 13000:- exkl själva kolvarna. Men räcker det att byta dessa detaljer eller är det något annat som också bör bytas?

    Sen har jag ett annat fel också :P Har en wov wov ljud som uppstår i hastigheter över 50km/h till ca 100 km/h, ljudet ökar också i takt med hastigheten. Spelar ingen roll vilken växel man har i eller om man frikopplar, har inte heller några vibrationer i varken ratt eller pedal.

    Bilen är även fullservad, men hade gått 100 mil för mycket innan en service för ett par år sedan.

    Tacksam för svar!
    Man frågar inte OM!! garantin gäller utan du skall göra klart för bilfirman direkt att dessa fel innefattas av den förlängda motorgarantin. Dvs. det är bara för firman att ordna felen. Gnäller dom över kostnaderna så säger du bara att det har inte du med att göra. Du har garanti på maskin så kostnaden är en sak mellan dom och Saab i Trollhättan.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Jag frågade saab verkstaden alltså om den förlänga motorgaranti kommer att gälla. Dom har fyllt i allt på datan och ska skicka detta som e-post till saab central. Bilen är inte köpt utav en bilfirma.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av Zipfer
    Jag frågade saab verkstaden alltså om den förlänga motorgaranti kommer att gälla. Dom har fyllt i allt på datan och ska skicka detta som e-post till saab central. Bilen är inte köpt utav en bilfirma.
    Har ingen betydelse min -99 e privatköpt men har som alla andra den förlängda motorgarantin. Lite beroende på när din är utagen så är det gränspuck när den går ut min förfaller nu i Maj.
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Okej, han på saab verkstaden sa att det såg mörkt ut pga att en service gjordes 100 mil försent...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av Zipfer
    Okej, han på saab verkstaden sa att det såg mörkt ut pga att en service gjordes 100 mil försent...
    Min fuskades det med nästan 700mil för sent med vid.. var det 3 eller 5000mila servicen? Men motorgarantidokumentet som är utskrivet vid 11 000mila servicen står över det. Har du inget sådant?
    -99 9-5 2,3. Ta me´ dit å hem igen.
    Jänkare & Roddar i garaget.
    http://www.garaget.org/hotrodder

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Östra Småland
    Inlägg
    195
    100mil är med god marginal inom gränsen för vad som av SAAB anses vara "servad enligt bok".

    Mvh Martin
    SAAB 9-5 2,3T (220) Linear Business - 2005

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    alltså 100 mil över vad som kan anses som gränsvärde. 11000 mil dokument, nej de har jag nog inte.
    Kan ju tilläga att bilen togs ut oktober månad 1998.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    byter man normalt topplockspackning när man byter kamkedja/balanskedja, drev osv?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    449
    Herrejävlar, sluta snacka skit.
    1. Är bilen inom garantitid dvs. 8år FRÅN första reg.datum OCH boken är servad enligt rek. från Saab är det lugnt. Får vara max 2250mil, eller 15månader mellan servicarna. Är det inom beviljar verkstaden garantin. Allting utöver detta godkänns av Saab centralt (om det godkänns vill säga)..

    2. Toppen åker inte av när du renoverar kamtransen, endast om du byter shortblock som du gör ifall du har lagerskador/bilen kalvar i sig 1L/100mil t.ex.

    3. I princip ALLT bakom bröstkåpan byts, drev, kedjor, glidskenor etc.
    Se till att senaste vevhusventen installeras samtidigt! Den står Saab för i samband med byte. Men vissa verkstäder glömmer den.

    4. 25000kr för för att byta kamtrans betyder ca 2300kr i timmen i timdebitering, tror icke det serru brukar kosta 13000-16000kr att byta den. I princip går alla delar på 1000kr, resten arbete.

    5. Finns inget 11000mila dokument heller, han menar nog beviset att bilen är godkänd för 8åriga motorgarantin som är inklistrad i boken. Den lär du inte ha ifall du inte haft problem innan. Så skit i den.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    malmö
    Inlägg
    22

    Re: Vad bör bytas i samband med oilsludge?

    DEt låter som om du har lämnat bilen på bilpartner?
    Den som inte får felen åtgärdade enligt den förlängda "motorgarantin"
    får bekosta åtgärderna hos den som omfattas av den förlängda motorgarantin. För dom e dubbelt så dyra som dom flesta andra verkstäderna. Jag tror dom har myntautomat på dörren till kundtoaletten.
    saab 9-5 2,3 vector sport combi -02
    MVH Per

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    hehe
    Ja vannsinnes priser..
    Men jag har inte fått svar ännu om saab kommer stå för det eller ej, får svar förmodligen imorgon eller efter påsken. Lämnade in bilen på svenskabil i vid globen för övrigt. Men jag har pratat med EBB också utifall, dom ska bara ha 12000:- för kamkedje bytet, sen tillkommer topplockspackningen också, vet inte riktigt vad det kommer att kosta hos dem, men man får ju gissa på 5-6 tusen. Observera att priset på 20-25 tusen hos svenskabil var exkl topplockspackning.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    malmö
    Inlägg
    22
    Jag bor i Malmö, och har hittat ett par verkstäder som jag ska prova.
    Jag har samma typ av bil som du , gått 19000 mil o det e dags för service
    certifierad verstad tar 4700, (bilpartner) meca verkstäder, mekonomen verkstäder med flera, tar 2100. SAMMA SERVICE! har kollat.
    Hoppas du får godkänt garanti repet.
    glad påsk mvh perlisan
    saab 9-5 2,3 vector sport combi -02
    MVH Per

  14. #14
    Hör vad Bil och traktor i Hörby skall ha för arbetet.
    De är Aukt. Saabverkstad, tjänar tusenlappar på att köra dit.
    "Impossible is a word to be found only in the dictionary of fools." Napoleon

Liknande ämnen

  1. virvelspjäll och egr-ventil samband?
    Av tobyt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 23:20
  2. [LÖST] Felkod i samband med racekat
    Av olof102 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 16:27
  3. Kan det finnas ett samband?
    Av plijesan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 15:19
  4. Vilka bussningar kan bytas i samband med sänkning? (93ss)
    Av andrro i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 21:21
  5. Samband DTE och förbrukning i SID?
    Av b10tax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 02:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •