Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Måste man avlufta slavcylinder innan montering av lådan? NG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    195

    Måste man avlufta slavcylinder innan montering av lådan? NG900

    läser runt lite nu och vissa skriver att man måste det? och jag har just monterat min låda med oluftad slavis.. är det bara riva igen??
    (ng900)
    900aero

  2. #2
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Japp. Slavcylindern ska fyllas och luftas innan montering eftersom det bara går ner ett rör till slacylindern i lådan. Dock bör det gå att lufta systemet genom att vakuumsuga alltihopa och sen släppa på bromsvätskan.

    Enklast bör vara att ansluta en vakuumpump på kopplingsblocket vid lådan där luftnippeln sitter, vakuumsuga enbart slavcylindern och röret som går ner från blocket och sedan ha en behållare med bromsvätska ansluten till luftnippeln för att kunna släppa på bromsvätska. Lyckas man med detta ska det bara vara att lufta resten av systemet på vanligt vis.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483
    Det räcker väl med att fylla på max bromsvätska i behållaren och sen öppna luftningsnippeln på lådan, så luftar det väl sig automatiskt?
    eller det kanske inte är samma som på 9000, 9-5 och 9-3??
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    195
    någon som provat detta i verkligheten och klarat det?? går det inte utan att plocka ner allt igen så måste jag nästan idiotförklara saabs/gms konstruktörer...
    900aero

  5. #5
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Grejen är ju den att det endast finns ett rör som går ner från plinten på lådan ner till slavclylindern och det är skapligt svårt att få bromsvätskan att rinna ner självmant samtidigt som luften tar sig upp i samma ledning. Luftnippeln sitter ju uppen i plinten ovanpå växellådan.



    Citat Ursprungligen postat av sjobas
    någon som provat detta i verkligheten och klarat det?? går det inte utan att plocka ner allt igen så måste jag nästan idiotförklara saabs/gms konstruktörer...
    Min bror glömde fylla slavcylindern när han konverterade till hydraulisk koppling. Då provade vi att vakuumsuga genom slangen som går till från bromsvätskebehållaren huvudcylindern. Det funkade skapligt, men det blev inte helt bra. Därför tror jag att det bör fungera om man luftar den lilla biten ner i lådan separat.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Grejen är ju den att det endast finns ett rör som går ner från plinten på lådan ner till slavclylindern och det är skapligt svårt att få bromsvätskan att rinna ner självmant samtidigt som luften tar sig upp i samma ledning. Luftnippeln sitter ju uppen i plinten ovanpå växellådan.
    Jaa, då är det ju samma som på 9-5 och 9-3, och dom gångerna jag bytt slav på dom så har det inte vart några problem iaf när det gäller att lufta efteråt..
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    195
    jo samma som 9-3 lär det ju vara när jag tagit hydrauliken från en sådan så det är bara kämpa då så kanske man får det å funka,..
    900aero

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 483
    Jag tycker du ska testa iaf.. fyll på max i behållaren och sen öppnar du luftnippel och låter den stå öppen i 10 min eller nått.. annars så fungerar det garanterat med en Luftman
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Köp en luftman och fyll upp med vätska som vanligt. Men istället för att montera luftman på ett däck så ansluter du slangen till insuget på motorn. Starta motorn och vips så har du en vakuumpump!
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    60
    Medlem#
    5481
    Starta motorn och vips så har den sugit i sig all bromsvätska. Verkar inte så lämpligt, första April är väl inte förrän på söndag?

    Kalle Gustavsson #5481

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Ööh. Nej, den ska ju sitta på bromsvätskebehållaren. Hur ska den då kunna få i sig vätskan? Tror du att burken skrynklar ihop sig...?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    195
    det funkade att lufta! var ut på premiärturen med nya kopplingen idag, och det gick bara fint
    passade även på att montera nya dämpare och fjädrar från gm..
    900aero

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-12-02, 18:30
  2. [LÖST] Mäste oljan tömmas ur lådan vid lyft av drivpaketet? OG9-5 Manuell
    Av alfalg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-06-17, 15:57
  3. Bättre slaglängd på slavcylinder till den 6 vxl F40 lådan.
    Av Sjöan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-02-07, 13:21
  4. [LÖST] Läckande packbox på lådan, måste den ner? OG9-3
    Av -big kahuna- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 22:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •