Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur man sparar på lådan? (og900)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699

    Hur man sparar på lådan? (og900)

    Jag som relativt nybliven saabägare har ju läst ditten och datten om den dåliga lådan på og900. Även kompisar som har rasat lådor lite när som helst.
    Hur kör man bäst för att inte förstöra sin låda? Allmäna tips och og900 lådan i synnerhet.

    Min låda har aldrig rasat, och funkar som den vore nya fortfarande. Då vill man ju gärna att den klarar sommaren igenom med divere bus om kvällarna.

    Är det olika lådor till 900i, s och turbo?

    Ursäkta nybörjarfrågorna, men någon gång måste vara den första.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318
    Mycket vrid dödar ju lådor ganska snabbt så ligg inte och segdra i låga hastigheter på höga växlar.

    Undvik också att ligga på fullt hjulspinn ur kurvor, det finns nog några stycken här inne som har skrotat lådor på det sättet misstänker jag.

    Kort sagt så kan man väl säga, kör med huvudet.
    9-3 2,0t -01

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Så, man ska växla ner mycket. Got it.

    Hur är det med fullgasrepor rakt fram? Jag undviker att banzaistarta på 1an, men är det bara att dra på fullt sen växel efter växel? Växla snabbt/långsamt? Låta varvtalet sjunka?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547
    Använd riktig olja (se tråden ovan) känn efter så att du verkligen fått i växeln när du släpper upp kopplingen,undvik studs på framhjulen vid burnisar.
    Mvh från en som dödat lite lådor....
    jag har kramat Lill-Babs...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Så, man ska växla ner mycket. Got it.

    Hur är det med fullgasrepor rakt fram? Jag undviker att banzaistarta på 1an, men är det bara att dra på fullt sen växel efter växel? Växla snabbt/långsamt? Låta varvtalet sjunka?
    Alltså den är ju inte gjord av papiermache, jag har en 900 S med lite uppställt laddtryck 0,7-0,8 som kommer väldigt tidigt i varvtal och min låda håller än trots att bilen gått över 37000 mil och jag gasar en del ut ur kurvor och en del hjulspinn blir det.
    Det viktigaste tror jag är att växla ordentligt, att inte försöka forcera i växlarna fort utan att ta det i lådans tempo.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Tror det kan va bra att vänta med att gasa fullt tills man nåt 3000 varv eller nåt sånt. Sen att ta de lugnt vid växlingarna är nog vettigt också. Synkringarna tycker jag är överkänsliga så det är ingen idé att försöka va snabb ens.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Så, man ska växla ner mycket. Got it.
    Hmm. Det är inte hela sanningen. Slutväxeln är inte gynnad av en nerväxling eftersom momentet den ska överföra blir större när man växlar ner. Bla därför har ju Trionic momentbegränsning på ettan och tvåan.

    Momentet på ingående axel beror helt på motorns moment för tillfället och primärutväxlingen, alltså inte på vilken växel man har. Däremot ökar kanske risken för att rensa de ingående dreven om man ligger på en hög växel eftersom man utsätter dem under längre tid.

    Och det är samma lådor i 900 i, s, och turbo, dock med olika primärväxel. S brukar ha sexans primär (varvar c:a 3000 i 110), vilket ger mer moment in i lådan (med samma motormoment, större risk för ras) jämfört med sjuan som sitter på 900 turbo av sena årsmodeller.
    Svart 900 T16 91

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av eklund
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Så, man ska växla ner mycket. Got it.
    Hmm. Det är inte hela sanningen. Slutväxeln är inte gynnad av en nerväxling eftersom momentet den ska överföra blir större när man växlar ner. Bla därför har ju Trionic momentbegränsning på ettan och tvåan.

    Momentet på ingående axel beror helt på motorns moment för tillfället och primärutväxlingen, alltså inte på vilken växel man har. Däremot ökar kanske risken för att rensa de ingående dreven om man ligger på en hög växel eftersom man utsätter dem under längre tid.

    Och det är samma lådor i 900 i, s, och turbo, dock med olika primärväxel. S brukar ha sexans primär (varvar c:a 3000 i 110), vilket ger mer moment in i lådan (med samma motormoment, större risk för ras) jämfört med sjuan som sitter på 900 turbo av sena årsmodeller.
    Min og900 T16 -88B varvar 3000 varv i 120km/h Vad har jag för special? :P
    og900 T16 -88B

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Citat Ursprungligen postat av fog
    Min og900 T16 -88B varvar 3000 varv i 120km/h Vad har jag för special? :P
    Förmodligen sexans primär, men med den äldre (<1989) slutväxeln. Det ger knappt 120 vid 3000 varv.
    Svart 900 T16 91

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av eklund
    Citat Ursprungligen postat av fog
    Min og900 T16 -88B varvar 3000 varv i 120km/h Vad har jag för special? :P
    Förmodligen sexans primär, men med den äldre (<1989) slutväxeln. Det ger knappt 120 vid 3000 varv.
    Den äldre slutväxeln säger du, vad innebär det i topicsammanhanget, bra eller dåligt för lådan/hållbarheten?
    og900 T16 -88B

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    Citat Ursprungligen postat av fog
    Citat Ursprungligen postat av eklund
    Citat Ursprungligen postat av fog
    Min og900 T16 -88B varvar 3000 varv i 120km/h Vad har jag för special? :P
    Förmodligen sexans primär, men med den äldre (<1989) slutväxeln. Det ger knappt 120 vid 3000 varv.
    Den äldre slutväxeln säger du, vad innebär det i topicsammanhanget, bra eller dåligt för lådan/hållbarheten?
    Uuh det är jag inte hundra på. Var den inte lite svagare? 900Power borde veta. Vad som är fint med den slutväxeln är ju att med en sjua (som är relativt lätt att få tag på) får du nästan 130 vid 3000 varv. Gött på motorvägen.
    Svart 900 T16 91

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Jag måste fråga om du ska trimma den? Vilken motor är det?
    Om det är en otrimmat T16 med 175(?) hk så ska du inte oroa dig så mycket.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    699
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Jag måste fråga om du ska trimma den? Vilken motor är det?
    Om det är en otrimmat T16 med 175(?) hk så ska du inte oroa dig så mycket.
    Det är en lättryckare, dvs 145 hästarn. Jag tänkte dra upp den till fulltryckarnivå ungefär.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    186
    Citat Ursprungligen postat av beatone
    Citat Ursprungligen postat av Karl V
    Jag måste fråga om du ska trimma den? Vilken motor är det?
    Om det är en otrimmat T16 med 175(?) hk så ska du inte oroa dig så mycket.
    Det är en lättryckare, dvs 145 hästarn. Jag tänkte dra upp den till fulltryckarnivå ungefär.
    Så vida den inte misshandlats eller gått väldigt långt så tror inte jag det kommer vara några som helst problem, kör du som vanligt.
    Är den redan sliten och går sönder så finns det fler att byta till.

Liknande ämnen

  1. Bästa og900:a lådan för gatkörning?
    Av Jlarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 23:21
  2. Stora & lilla lådan OG900?
    Av B-motor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 23:58
  3. Hur mycket bättre är og900:a lådan från 89-?
    Av Jlarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 20:50
  4. Spel i lådan eller motorkuddar?? (og900)
    Av Dollarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-06, 03:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •