Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 9-3 SS -03, Rensa orginalstereon och dit med en ny, frågor

  1. #1

    9-3 SS -03, Rensa orginalstereon och dit med en ny, frågor

    hmm har läst och forskat lite i det här med AS2:an i 9-3 SS verkar vara en hel del begränsningar i det hela för att få riktigt maffigt ljud.
    vad jag fattat är att man får byta ut i stort sett alla högtalarna för att det ska börja låta bra, och dit med ett extra steg och en baslåda...

    om man river ut allt orginal istället och ersätter med nya högtalare samt steg och en bas så blir kostnaden ungefär detsamma ... det enda jag behöver mer är en ny huvudenhet...

    jag kolla på mds.se och där var en Clarion MAX668RVD dubbel-DIN multimediacentral (länk till enheten) som vad jag tror hade passat bra in istället för den monocromdisplayen jag har nu ... den verkar desutom förbered för i princip detmesta tänkbara ...

    frågan är nu bara om det är värt det hela ... plussidan blir väl en snygg display med fullt av möjligheter och förhoppningsvis ett välljudande system... nackdelen blir väl priset ...

    sen hur stor är chansen att man får det att fungera som om det vore en orginalstereo med rattknapparna och den där SID grejen, behöver den också anpassas till det hela? ... blir där några andra problem med bygget? blir det mer lönsamt och jaga ifatt i den större orginalstereon med färgdisplay och installera en sådan?

    vad är era svar och tankar om detta?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    14
    Hej,

    Det du vill göra är mycket svårt för att inte säga omöjligt i 9-3 SS/SC fram till och med 2006 års modell.

    Har forskat mycket på hur man skulle kunna förbättra den usla stereon som levererades från fabrik i min 04a. Tyvärr har SAAB krånglat till installationen genom att dels använda fiberkoppling mellan huvudenhet, förstärkare och CD-spelare. Sen fungerar själva displayenheten (i ditt fall monokrom displayen) som en brygga till SIDen. Allt detta gör att det inte går att ta bort huvudenheten utan att bilen inte startar.

    Har sett en kille på ett amerikanskt SAAB-forum som satt in en tredjeparts radio men då fick de behålla orginalstereon inkopplad men gömd.

    Lägg här till att det inte får plats en dubbel-DIN enhet så förstår du att hela inte är så enkelt.

    Om du vill ha bättre ljud så finns det en hel del sätt att koppla in sig på "grundstereon" och få ut lite mer kräm. Men inget av dessa är riktigt snygga. Kolla på denna sida för mer info: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=18475

    Som tur är så har man från 2007-års modell plockat in GMs huvudenhet och slängt bort alla fiber-kopplingar samt flyttat bort beroendet av huvudenheten i bilen. Man har också gjort hålet större vilket gör att en dubbel-DIN enhet passar perfekt.

    De fabriksmonterade enheterna är dock numera av hög klass och låter MYCKET MYCKET bättre utan några ingrepp. Men vill man ha lite mer klass så är det ganska enkelt att fixa själv. PMa mig om du vill veta mer om detta.

    /Hampus

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    42
    Tjenare....

    Jag har monterat en Tredjepartssterio i min 93 ss.... Mycket jobb, men som sakt var, jag tycker att det var värt det hela... nackdelen vara att rattfjärren o SID inte fungerar till den nya sterion, Men den visar fortarade temp+färddator historian. men inte typ radio kanal,,,, Har du något du vill fråga.. så kör på.,

    Mvt Thomas
    93ss 1,8T? Sure

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av n0obee
    Tjenare....

    Jag har monterat en Tredjepartssterio i min 93 ss.... Mycket jobb, men som sakt var, jag tycker att det var värt det hela... nackdelen vara att rattfjärren o SID inte fungerar till den nya sterion, Men den visar fortarade temp+färddator historian. men inte typ radio kanal,,,, Har du något du vill fråga.. så kör på.,

    Mvt Thomas
    har du bilder på ditt bygge?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    42
    lägger upp det i eftermiddag...
    93ss 1,8T? Sure

  6. #6
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Kommer det några bilder?

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. Rensa dräneringshål
    Av Fenix i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-10, 12:04
  2. rensa tändstift?
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 14:02
  3. Rensa kylsystemet
    Av Victory i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 22:52
  4. Rensa katalysator
    Av johanekblom86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 22:22
  5. Hur mycket kan man rensa på APC:n?
    Av T16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 14:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •