Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: SID hjälp?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1

    SID hjälp?

    Tjenare!

    Är nybliven SAAB ägare. Kör en 9-3 SE 2,0t -01.
    Har läst lite trådar om SID:en. Det vanliga problemet med pixlarna finns även på min bil.

    Är lite rädd för att gå loss med strykjärnet.

    Finns det någon i göteborgstrakten som testat detta och lyckats, och som isåfall är villig att göra ett försök med min?
    Går det för fort ibland?!
    Lugn...
    WWW.TAGEN.SE betalar dina böter!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    182
    Hej och grattis !

    Mitt tips är att åka till SDCC i Trollhättan och köpa en beggad. kostar några hundra men då funkar den, dom hjälper dej med kalibrering också!

    MVH
    Saab 9-3 -99 T5 230hk

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176
    Jag ville inte heller gå loss med strykjärnet direkt!

    Jag valde därför börja försiktigt med att "trycka fast" kabeln mot kretskortet som första lösning! Fungerade bra! Alla pixlar kom tillbaks och det har hållit sig i några månader nu!

    Så här gjorde jag:
    - klämde fast kabeln med en bit 4-5 mm tjock cellgummilist mellan displayen och kabeln/kretskortet. Med så tjock list blir det ett rejält och konstant tryck på kabeln så jag har hopp om att det skall hålla länge
    - gjorde ett mothåll i 4*25 mm plattjärn så att kretskortet inte sviktar. Mothållet skruvades fast i de skruvar som displayen sitter fast med

    De lödpunkter som hamnar under plattjärnet slipade jag ner så att dom blev "platta". I plattjärnet slipade jag bort material så att lödpunkterna fick plats. Dessutom lade jag två lager eltejp mellan plattjärnet och kretskortet som extra säkerhet mot kortslutning av lödpunkterna.

    Plattjärnet var väl brett och högt så jag fick göra diverse avfasningar och urslipningar för att det skulle få plats när jag monterade ihop SID:en.

    Jag har en bild på både cellgummilisten och det monterade plattjärnet om du vill ha (skicka mig din E-mailadress då)!


    Per L

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •