Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Instabil 9-5 aero

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006

Instabil 9-5 aero

Hej.

Har ett stort problem med min 9-5 aero,

Problemet kom plötsligt att när jag tex kör på en grop så känns det som att hela bilen kränger. Detta betende uppträder även när jag kör 30 km/h
    Rikigt snuskigt när detta händer när jag kör på motorvägen!
    Spec bakvagnen "släpper/kränger"

Har prövat med andra däck, samt kollat däck tryck.

Sitter nu och kollar på nya dämpare.
    Tänke kolla om detta är ett "vanligt problem" Och om det är dämparna eller om det är något annat.

MVH: Peter
    Saab 9-5 aero, 03´a
    [/b]
    Saab 9-5 2.0 02´a original

Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Dämpare och eller bussningar i bakvagn.

9-5 dämpare bak har varit stora bekymmer för SAAB. Oskulden har gått på dem så oljan läckt ut. Händer gärna då bilen lyfts för service och den kommer kall utifrån.

/F
    Nu VW Passat Sportscombi GTE 218hk/400Nm 2017
    Tidigare BMW 320d Xdrive Touring Sport 184hk/380Nm 2014, BMW 320d Touring 184hk/380Nm 2011
    Ännu tidigare SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 ProPerformance 2006.

Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Bussningarna tycker jag låter troligt...just att det kränger till i sidled fast man kör rakt fram.
    9-5 2.3 -99 aut med Uhrkraft steg 2

Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Hej,

Ett mycket vanligt problem är att dämparna bak är dåliga/börjat läcka då får man dessa symtom som du nämner(Har upplevt samma sak som dig på 3 st 9-5:or).

Tips konidämpare med stcsklubbrabatt på stötdämparexperten(billigare än speedparts), är nån hundring dyrare än orginal.

Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Det låter intressant

Är ej medlem ännu. Lär väl blir det nu

har du/ni koll på vad man får ge för koni där?

tackar för infon

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    En lite följd fråga.

Måste han ha nya fjädrar när man köper koni gula dämpare.
    Eller kan man montera på det senare?

Blev lite kris att få till bakdämparna fort som attan

Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Citat Ursprungligen postat av Draco
    Det låter intressant

Är ej medlem ännu. Lär väl blir det nu

har du/ni koll på vad man får ge för koni där?

tackar för infon
    Hej,

Har fått denna information, om man mejlar till dem....
    4 st Koni sport med justerbar dämpkraft kostar 5,992 kr klubbpris.

2 st fram 3,562 kr klubbpris.
    2 st bak 2,430 kr klubbpris.

Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

...jovisst är det bra med nya dämpare, men kolla
    bussningarna i länkarmen (bakvagnen) först.

Risken är mycket stor att ditt problem (i alla fall det största)
    sitter där.

Bytesintervall på orginalbussningar verkar vara ca 5000- 7000 mil.
    -Överväg polyuretan-bussningar, typ Powerflex.

Edit: "Knäckta" dämpare avslöjar sig oftast med synbara spår av
    oljeläckage om man tittar efter.
    9-5 aero kombi -01.

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Tackar för alla tips!

Helgen är räddad kan man säga

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Köpte en 'ny' 9-5 -04 igår och körde upp den från Stockholm till Umeå. Hade precis samma fenomen och höll nästan på att skita ner mig vid några tillfällen.

Men på måndag skall den in på verkstan. Då skall jag också fixa 'kycklingstagen' fram. Tur att man prutade hårt : )

/Micke B
    9-3 TTID, Vector, Diesel, Automat, 2010 - Daily beater
    Suzuki Grand Vitara 2004 - jaktbilen
    Åkhojen 02:a Harley Softail
    Bobbern Whole Lotta Rosie - ständigt pågående projekt

Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Min Aero har rullat 15000 mil med originalbussningar och dämpare, och ligger fortfarande slickad mot vägen. Dock en sedan, verkar som om man får byta oftare på kombi.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!

Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Citat Ursprungligen postat av ironheadmike
    Köpte en 'ny' 9-5 -04 igår och körde upp den från Stockholm till Umeå. Hade precis samma fenomen och höll nästan på att skita ner mig vid några tillfällen.

Men på måndag skall den in på verkstan. Då skall jag också fixa 'kycklingstagen' fram. Tur att man prutade hårt : )

/Micke B
    hej
    min är likadan fast en 05 verkstan hittar inga fel på den.ska ta och byta fjädrar och dämpare ändå.man vill ju inte flyga ut i skogen.

Jag är inte särskilt glad idag. Köpte mig en SAAB 9-5 kombi 04 2,3t i fredags av en bilhandlare. Kände redan på vägen hem att bilen var svajig när man bytte fil på motorväg och gav mycket gas. När man körde på mindre vägar ,50 och 30, så kränger bilen fram och tillbaka som om man ligger i djupa hjulspår. Känns väldigt konstigt då SAAB 9-5 skall vara kända för sin väghållning?! Satte mig i min andra bil, Skoda Octavia och den var rena drömmen om man jämför med 9-5:an.

Det känns också i ratten som ett "klonk" när man stannar vid rött ungefär som att någonting inte sitter fast någonstans i styrningen. Kan vara styrstaget?

Hur som helst skall jag åka tillbaka med bilen till firman, men jag har en känsla av att det kan vara svårt att bevisa felen. Lätt för den som provkör att säga att bilen är ok. Hur går man tillväga då?

Är besviken på SAABen och mig själv som inte kände hur bilen var vid provkörningen.

Men vad jag förstått borde det vara bussningarna i länkarmen bak och eventuellt stötdämparna?

Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Jerret79
    Det känns också i ratten som ett "klonk" när man stannar vid rött ungefär som att någonting inte sitter fast någonstans i styrningen. Kan vara styrstaget?
    Detta brukar bero på att det är förlite fett i en splines till rattstången. Så de kan åtgärda detta genom att trycka i fett på rätt ställe.

Men vad jag förstått borde det vara bussningarna i länkarmen bak och eventuellt stötdämparna?
    Ja de främre bussningarna i länkarmen eller/& stötdämparna är vanliga problem. Är det bussningarna & du ska byta så se till att få dit polyterthanbussningar från Powerflex. Är det stötdämparna så är det inte fel att kolla på andra alternativ än original, t.ex. Koni eller Bilstein.

Men får du det som garantiåtgärd så får du troligen ta vad som erbjuds. Dock så skulle jag i.s.f. , vad gäller bussningarna, inhandlat polyrethanbussningar själv som de fick sätta dit.

Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Detta brukar bero på att det är förlite fett i en splines till rattstången. Så de kan åtgärda detta genom att trycka i fett på rätt ställe.

Ja de främre bussningarna i länkarmen eller/& stötdämparna är vanliga problem. Är det bussningarna & du ska byta så se till att få dit polyterthanbussningar från Powerflex. Är det stötdämparna så är det inte fel att kolla på andra alternativ än original, t.ex. Koni eller Bilstein.

Men får du det som garantiåtgärd så får du troligen ta vad som erbjuds. Dock så skulle jag i.s.f. , vad gäller bussningarna, inhandlat polyrethanbussningar själv som de fick sätta dit.
    Tack för hjälpen Fredrik. Vad internet är bra när man själv har tummen mitt i handen och kan inget om bilar. Skall printa detta och ta med till bilhandlaren. Jag har 3månaders garanti hos handlaren, men blir så less på att när man väl köper en ny fin bil så är det fel på den. :-(

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    Tack för hjälpen Fredrik. Vad internet är bra när man själv har tummen mitt i handen och kan inget om bilar. Skall printa detta och ta med till bilhandlaren. Jag har 3månaders garanti hos handlaren, men blir så less på att när man väl köper en ny fin bil så är det fel på den. :-(
    Jo internet är en bra grej! STCS-forumet är toppen! Välkommen hit!

Det kanske inte är någon tröst, men tyvärr är det inte ovanligt med att beg. bilar har sina brister. Det blir ju så att man kanske bara provkör en kortare sväng & framförallt, man blir blind av "kärlek" när man finner sin "pärla". Så man ser & känner inte allt utan upptäcker ev. defekter efterhand när man har bilen i egen ägo. Så det är ju bra att ha viss garanti från en bilhandlare då.
    Men ta en kontakt med den du köpt bilen av & förklara de problem du upplever.

Vad gäller bussningarna, oavsett om de byts i närtid eller lite senare. Se till att montera nr4 som finns bl.a. här . Monterar man original gummibussning så brukar man få byta efter ett tag igen, men denna i polyrethan håller nästan "for ever".

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Hade in min på verkstan i Finland över semestern. Dämparna bak var slut, den ena beskrev de som en cykelpump : ) De bytte båda dämparna bak och ena "kycklingbenet" fram, kostnad 3000 kr - som hittat!

Däremot hittade de inget fel på bussningarna bak.

/Micke
    9-3 TTID, Vector, Diesel, Automat, 2010 - Daily beater
    Suzuki Grand Vitara 2004 - jaktbilen
    Åkhojen 02:a Harley Softail
    Bobbern Whole Lotta Rosie - ständigt pågående projekt

svar

Detta hände mig.

Jag fick bilen inlämnad på garanti hos Svenskabil vid globen för de här två problemen. De gjorde en fyrhjulsinställning och var nöjda med det, felet i ratten hittade de inte. Jag var inte nöjd med resultatet då bilen gick lika dåligt fortfarande. Lämnade in den igen på Autobil Väsby och de bytte stötdämparna bak och främre länkarmsbussningar. Nu var svajandet borta på vägen. De sprutade också in fett splines i rattstången (sitter bakom pedalerna) och bilen blev som ny. Den går nu super bra och det är som natt och dag att köra den. Stor plus till ALD bil som stod för hela kalaset och 3 verkstadsbesök utan att gnälla och med mottot att jag skall ha en bra bil. (kostade en hel det detta)

Tack för tipsen här från dig Fredrik. Nu har jag dock nya problem med låset på bagageluckan, men det är en annan historia (tråd) //J

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941

Re: svar

Detta hände mig.

Jag fick bilen inlämnad på garanti hos Svenskabil vid globen för de här två problemen. De gjorde en fyrhjulsinställning och var nöjda med det, felet i ratten hittade de inte. Jag var inte nöjd med resultatet då bilen gick lika dåligt fortfarande. Lämnade in den igen på Autobil Väsby och de bytte stötdämparna bak och främre länkarmsbussningar. Nu var svajandet borta på vägen. De sprutade också in fett splines i rattstången (sitter bakom pedalerna) och bilen blev som ny. Den går nu super bra och det är som natt och dag att köra den. Stor plus till ALD bil som stod för hela kalaset och 3 verkstadsbesök utan att gnälla och med mottot att jag skall ha en bra bil. (kostade en hel det detta)

Tack för tipsen här från dig Fredrik. Nu har jag dock nya problem med låset på bagageluckan, men det är en annan historia (tråd) //J
    Så gott att det löst sig!

Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Medlem#
    5389
    Det här med fett i spinesen till rattstången är intressant då vårat skåp oxå "klonkar i styret" sas. Ngn som har bilder?

Liknande ämnen

1. Nyinköpt 9-5 Aero -00. Instabil pga obalanserade däck?
    Av AndreasC i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-19, 08:39
  2. Instabil och klonk i bakvagn på 9-5 -03
    Av 77mats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-18, 23:46
  3. Instabil vid gaspådrag, hur lösa? og9-3
    Av Skånesaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 14:16
  4. Instabil i baken....