Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur ska man koppla 2steg i bilen ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    vänersborg
    Inlägg
    74

    Hur ska man koppla 2steg i bilen ?

    Hej har just nu ett steg till mina 6*9 i hatthyllan men vill ha ett till, till baslådan med. Så nu undrar jag hur man ska koppla?
    Ska man dra en till lågnivå från det första steget till det andra eller hur ska man göra??
    saab 900 s 91:a

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Om du har möjlighet att göra det så går det bra.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417
    Det undrar jag oxå^^ Kan man koppla på ett till steg på det andra alltså ta plus & jord & remote till 2 steg??I mitt fall är det inga monstersteg som kan tänkas behöva max power.
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Rca och remote går bra, men skulle inte skarva ström och jord. Har för mig att det finns saker som man kan använda för att gå från 1stor ström/jord till 2små, kommer inte på vad det heter nu.
    Vissa steg har rca ut som man brukar kunna använda, annars måste men ”splitta” rca kablarna.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    186
    Det är bara att dra en strömkabel till en säkringshållare för två säkringar, som i sin tur delar upp strömmen till de båda stegen. Jorden kan man dela med en kopplingsplint alternativt att man jordar separat.

    Remoten fungerar bra att dela upp, eller bara seriekoppla mellan stegen.

    Lågnivån (RCA:n) kan man antingen seriekoppla mellan stegen ifall du, som nämnts, har en utgång på det första steget. Annars köper du 2st Y-förgreningar som delar upp RCA:n till båda stegen. Ett tredje alternativ är att dra två separata RCA-kablar från stereon, men det är bara nödvändigt ifall du har flera RCA-utgångar på den, i ditt fall en Rear-RCA och en Sub-RCA. Då kan du styra ljudet mer individuellt mellan Basen och 6x9orna.

    Hänger du med?
    Fredrik

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417
    Okej tack..Lust å skicka länk till nån sån sida som säljer sånna säkringar/fördelare så man vet hur dom ser ut/kostar ??
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Okej tack..Lust å skicka länk till nån sån sida som säljer sånna säkringar/fördelare så man vet hur dom ser ut/kostar ??
    kolla hos
    www.mds.se
    www.brl.se
    www.nardik.se

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    115
    Jag har seriekopplat mina två steg, både avseende remote, ström, jord och lågnivå. Men då köpte jag ett steg med lågnivå ut just med tanke på detta.

    Det andra steget i kedjan driver basen och det är av en rätt klen modell. I och med att båda stegen har inbyggda säkringar tyckte jag det var onödigt med att splitta inkommande ström innan jag gick till de båda stegen. Men ska man göra det riktigt rätt så borde man kanske gjort så.

    Oavsett så fungerar det bra.
    SAAB 9-5 Aero 300 hk
    AS2 + Kicker 3,5" + MDS GP2 + MDS 6x9"
    MDS 10" bas + steg

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    vänersborg
    Inlägg
    74
    om jag har fattat det rätt så ska man dra 2 ström 2 jord. man kan koppla remoten mellan stegen och en lågnivå mellan stegen.???
    saab 900 s 91:a

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    54
    man behöver inte dra dubbla ström och jord bara se till att den man använder är tillräckligt tjock för båda stegen (alltså minst 16mm skulle jag tro) sedan köpa "powerblocks" typ som detta http://www.mds.se/?artnr=9951 eller går även som det står ovan en säkringshållare som gör samma sak.

    RCA (lågnivån) kan man som redan skrivit, anting dra två st från stereon om man har dubbla RCA utgångar eller dela 1 kabel vid stegenmed förgening ( som dessa http://www.mds.se/?artnr=288023) eller om nåt av slutstegen har RCA utgångar så kan man använda dom.


    Remoten är bara att dela med en kabelsko eller nåt, den ska ju bara tala om för stegen när dom ska slå igång.

    Hoppas det löser sig för dig
    900 Talladega -97 Nordic steg 2
    Realcar paket

Liknande ämnen

  1. koppla in mobilen i bilen, hur ? 9-3ss
    Av victorwww i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-03, 01:35
  2. Koppla in dator i bilen och avläsa tryck mm.
    Av DankaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 21:14
  3. Koppla in tv i bilen?!
    Av jimmy/bmw i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-25, 11:21
  4. koppla in Dvd i bilen ? Hur svårt ?
    Av Zankan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-21, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •