Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Rostiga hjulbultar 9-3 SC M06

  1. #1
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770

    Rostiga hjulbultar 9-3 SC M06

    Våren har kommit även till Dalarna. Tvättade bilen och plockade på sommardäcken i söndags. Snyggt med en ren och blank bil förutom att hjulbultarna som nu gått två vintrar är rostiga. Ser för dj-vligt ut.
    Jag ska givetvis reklamera det här till återförsäljaren men bilen är 1,5 år gammal så jag vet inte vad de säger.

    Nån annan som har samma problem eller är det bara min hjulbultar som sprayats med tattargalv istället för att få en riktig ytbehandling?

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Hjulbultar brukar rosta. Pallar inte en vinter.

    Lycka till med reklamationen.......

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    776
    Hur kan man vara så f*****t snål att man ska reklamera 2 vintrar gamla hjulbultar?
    Skriv upp ditt konto nr så kan vi andra skänka dig en slant till nya hjulbultar

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Dessa hjulbultar saknar en legering för att spara miljön, därför rostar de med tiden, dvs blir samma om 2år på nya.

    Tror svaret på din reklamation av bultarna blir svarta täckpluggar att trä över bultarna.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sthlm/K-ängen
    Inlägg
    255
    Citat Ursprungligen postat av Rickard

    Tror svaret på din reklamation av bultarna blir svarta täckpluggar att trä över bultarna.
    Sådana verkar vara orginal nu, sitter på min.

    Trist med rost man får ha olika för sommar och vinter.
    Volvon ska bli en Saab

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Japp de infördes efter årsskiftet -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    404
    Enligt saab får dom inte använda tilllåtet rost skydd på bultar
    då dom är miljö certifierat företag. finns lösa plast kåpor
    som man kan montera på.

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    Hur kan man vara så f*****t snål att man ska reklamera 2 vintrar gamla hjulbultar?
    Skriv upp ditt konto nr så kan vi andra skänka dig en slant till nya hjulbultar
    Snålt å snålt. Jag tycker gott att man kan påpeka detta i.o.m. att det fortfarande är garanti på fordonet. För rostiga prylar vad det än är ser inte kul ut. Jag m.fl. här har fått dessa rostiga tingestar utbytta under bilens fabriksgaranti utan större problem. Jag fick t.o.m. behålla de gamla för att använda till vinterhjulen.

    Men de nya täckkåpor i plast man kan montera över skallen är säkert en bra grej för att mildra korrisionsangrepp & för att se fräscht ut. 59kr hos Speedparts.

  9. #9
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Om det är snålhet eller annat som gör att jag har svårt gilla såna här saker, ja det kan väl var och en fundera på. Har jag råd med en 9-3 SC så nog har jag råd med hjulbultar också, många gånger om. Men jag anser inte hjulbultar vara en förbrukningsvara med kortare livslängd än en glödlampa.

    Då kommer frågan upp om vad är det mer med oanständigt kort livslängd som jag ska acceptera? Och betala själv? Oil sludge problem och havererade turbos?

    Jag inser på en gång, precis som jag skrev, att jag kommer kanske inte så långt med min reklamation, men det är inte samma sak som att jag accepterar så kort livslängd på nånting. Dessutom tycker jag inte att det här är "premium" på ett bilmärke som vill ha den profilen.

    Tack för bra tips om täckkåpor att montera över skallarna. Det får kanske bli den lösningen.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 275
    Citat Ursprungligen postat av benny900
    Om det är snålhet eller annat som gör att jag har svårt gilla såna här saker, ja det kan väl var och en fundera på. Har jag råd med en 9-3 SC så nog har jag råd med hjulbultar också, många gånger om. Men jag anser inte hjulbultar vara en förbrukningsvara med kortare livslängd än en glödlampa.

    Då kommer frågan upp om vad är det mer med oanständigt kort livslängd som jag ska acceptera? Och betala själv? Oil sludge problem och havererade turbos?

    Jag inser på en gång, precis som jag skrev, att jag kommer kanske inte så långt med min reklamation, men det är inte samma sak som att jag accepterar så kort livslängd på nånting. Dessutom tycker jag inte att det här är "premium" på ett bilmärke som vill ha den profilen.

    Tack för bra tips om täckkåpor att montera över skallarna. Det får kanske bli den lösningen.
    Jag tycker du gör helrätt, klart att bultarna ska "hålla" längre än 2år. Även om du inte lyckas få nya så förstår ju iaf handlaren att du är missnöjd iaf.

    Jag har haft olika bultar på sommar och vinterhjulen, så mina har klarat sig.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av Osk@r
    Citat Ursprungligen postat av Rickard

    Tror svaret på din reklamation av bultarna blir svarta täckpluggar att trä över bultarna.
    Sådana verkar vara orginal nu, sitter på min.

    Trist med rost man får ha olika för sommar och vinter.
    Lånar tråden.

    HUR får man loss dessa svarta, ettriga täckpluggarna utan att skada fälgen??

    Håller just nu på att försöka byta til sommarhjul men lyckas inte pga av att jag inte får bort täckpluggarna utan att skada fälgen.
    Har använt skruvmejsel invirad i en handuk men t o m detta gör märken i fälgen.
    Har virat ståltråd runt täckpluggen och dragit med polygrip men ståltråden gick av.

    HUR GÖRA??

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845
    Citat Ursprungligen postat av Julleruff
    Citat Ursprungligen postat av Osk@r
    Citat Ursprungligen postat av Rickard

    Tror svaret på din reklamation av bultarna blir svarta täckpluggar att trä över bultarna.
    Sådana verkar vara orginal nu, sitter på min.

    Trist med rost man får ha olika för sommar och vinter.
    Lånar tråden.

    HUR får man loss dessa svarta, ettriga täckpluggarna utan att skada fälgen??

    Håller just nu på att försöka byta til sommarhjul men lyckas inte pga av att jag inte får bort täckpluggarna utan att skada fälgen.
    Har använt skruvmejsel invirad i en handuk men t o m detta gör märken i fälgen.
    Har virat ståltråd runt täckpluggen och dragit med polygrip men ståltråden gick av.

    HUR GÖRA??
    Det ska ju följa med ett verktyg för detta, ser ut som en klämma med 2 hakar på. Bild
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  13. #13
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996
    Nån som har bild på hur det ser ut med dessa svarta täckpluggar?

    Jag har visserligen slipat rent mina bultar från rost & Grundat o lackat, men färgen håller ju inte så bra när man spänner dom. Får se hur fort rosten kommer tillbaka, håller kanske ett tag nu när det börjar bli varmare & man slipper vinterns salt!!


  14. #14
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Nu har jag snackat med bilhandlarn. Han var helt med på att ytbehandlingen inte är tillräcklig för att hjulbultarna ska se ut som man kan förvänta sig. Däremot byter de inte ut hjulbultar utan jag fick en sats med svarta täcklock (såna som andra nämnt på den här tråden) att montera över bultarna. Det är samma som det numera följer med till nya bilar. När vi fick våran bil var det tydligen ännu inget problem.

    Jag får väl vara nöjd med det för längre än så kommer jag inte.

    Angående att få loss täcklocken så sa bilhandlarn -tappa inte bort den lilla demonteringspincetten som följer med för det är snudd på omöjligt att få bort dem utan den.

    Fast egentligen tycker jag hela den här grejen är enormt onödig för visst går det att se till så bultarna varken korroderar eller fäller ut oönskade miljöförstörande material. Plastlock känns väldigt mycket
    "vedbodtrimning" a la Biltema på 70-talet.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Flyttar till Finans, verkstäder och försäkringar.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Plastlock används även av andra biltillverkare. T.ex. VAG-bilar har detta. Snyggt eller ej, de skyddar i.v.f. skallen.

    Jag har i förmiddags gjort precis så som Börne . Dock på mina sommarhjulbultar som inte var korroderade, nästan i nyskick, men i förebyggande syfte.
    Jag torkade först av skallarna med thinner & sedan sprayade jag dem några vändor med Aluminiumspray.
    Anledningen var att min mamma kommenterade mina vinterhjulbultar som är gravt rostiga i skallen. Dessa vinterhjulbultar har jag ändå rengort från rost en gång tidigare & sprayat zinkspray på. Vinterklimatet är tufft på västkusten. Till nästa vintersäsong så skall det nog sitta svarta plasthattar på hjulbultsskallarna.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    234
    Har dessa svarta täckpluggar på mina hjulbultar. Tycker det ser helt klart mycket bättre ut.
    Kör: Saab 9-3 SS Vector 2.0T -07
    SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Dalarna, Ludvika
    Inlägg
    60
    Var du på Björkmans bil och fick hjälp så är jag förvånad?
    Åker SAAB

  19. #19
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av WipeClean
    Var du på Björkmans bil och fick hjälp så är jag förvånad?
    Vi köpte bilen på Carlia, Borlänge, och det var dit jag var. Samma seriösa mottagande för ett plasthylsor som för ett bilbyte.
    Har ingen erfarenhet av hur Björkmans fungerar vid bilaffärer, tyvärr. Har försökt ett par gånger men det är ju inte bara den ena parten som ska bjuda till.
    Däremot tycker jag personalen på reservdelar hos Björkmans i L-a är toppen.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    57
    Jag har observerat att samtilga Saabar på parkeringen utanför jobbet (mkt stor parkering) har mer eller mindre rostiga hjulbultar medans nästan alla *host VOL *host VO *host av nyare modell ser helt ok ut.
    Kan det vara så att man kan köpa bultar från en annan biltillverkare som inte rostar och som passar på Saaben?

    Har också rostiga bultar på min 18 månader gamla 9-3 SC.

    /J.M
    9-3 1.8t SC -M06. BSR Steg 3 233hk/370Nm

Liknande ämnen

  1. Fixa till rostiga hjulbultar
    Av JiBe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 15:53
  2. rostiga hjulbultar
    Av Mange_9-3vector i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-18, 15:32
  3. Rostiga hjulbultar?
    Av chrill3 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 22:53
  4. Regplåtsbelysning [Rostiga skruvar]
    Av boyinblue i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 18:14
  5. Rostiga torkararmar?
    Av Marcus J i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 02:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •