Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hur byter man kupéfilter? Måste huven bort? NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Köping
    Inlägg
    7

    Hur byter man kupéfilter? Måste huven bort? NG900

    Tänkte byta till kolfilter på min 900T -94 för att det är så dåligt flås på fläkten. Alla lägen fungerar men den känns strypt. Hur som helst så provade jag i helgen och tog bort torkarna och listen som går över kanten där plastkåpan ligger på. Men jag kunde inte få bort kåpan, huven tog ju i!
    Hade inte så mycket tid och vågade inte ta i för mycket då jag är rädd att spräcka plasten.
    Kunde i varje fall få en glipa och se att det gamla filtret var alldeles svart och fullt med löv m.m. Så det skulle vara skönt att få i ett nytt kupéfilter, speciellt med aktivt kol så att avgaser och annat otrevligt hålls utanför kupén.

    Men tillbaka till frågan... Måste huven bort? Eller skall det gå att lirka bort kåpan ändå?

    Saab 900 2.0T -94 [Speedparts Steg 3]

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 578
    Nej huven behöver inte tas bort.
    Men du måste lossa tätningsgummits klämmor i framkanten (mot motorn) för att få loss plasten. Dessutom sitter den lirkad under listen vid framrutans nedkant, den måste bändas bort lite varsamt.
    Efter det är det bara att "vika" plasten på mitten och dra rakt utåt så ploppar den loss.

    Lycka till

    mvh

    edit. stavning.
    ng900 2.0t -97 Projektet - 393hk/517nm - Bilen som äääntligen går som sig bör!
    Bilen på Garaget

Liknande ämnen

  1. Måste man byta termostat när man byter kylarvatten
    Av mr_saab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-07, 20:07
  2. Måste man byta stakar när man byter till T5-kolvar?
    Av Gabrielaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 11:19
  3. Hur byter man kupefilter på 9-5 -06
    Av greger_s i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •