Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Konstiga el-fel (ACC-fläkt och stereo stängs inte av)

  1. #1

    Konstiga el-fel (ACC-fläkt och stereo stängs inte av)

    Hejsan,

    För att tag sedan, rättare sagt ganska länge sedan, märkte jag att stereons belysning inte stängdes av när jag vred av tänningen och tog ur nyckeln på min Saab 93 -98. För att inte batteriet ska ta slut har jag alltid dragit ur säkringen för stereon.

    Sen två dagar tillbaka har jag fått ett nytt problem. Fläkten till ACC:n kör nu för fullt hela tiden och den lägger inte av när jag stänger av bilen samt tar ur nycklen. Så nu måste jag drar ur en till säkring

    Någon som har ett liknande problem? Eller har en aning vad man kan börja felsöka? Känns som att strömmen alltid ligger på och att det är något relä eller någon säkring som dummar sig?

    Tack på förhand för bra tips!

    Hej hej
    MVH Jon

  2. #2
    Samma sak hände mig idag 9-3 2.0 sport -99 (eller rättare sagt min fru) vilket ledde till att batteriet slocknade (eftesom hon inte drog ut någon säkring utan bara lämnade bilen åt sitt öde). Har du fått några tips om hur man fixar felet?

    Själv hade jag ett litet h-e att få upp dörrarna och huven eftersom de var låsta. Försökte komma åt startmotorn underifrån utan vidare resultat. Lyckades dock få fast en kabel i pluspolen vid generatorn genom att sticka in handen i hålet i innerskärmen in i motorrummet (man fick känna sig fram). Nu har jag monterat en kabel från pluspolen som hänger ner under bilen så att jag kan lägga på spänning om något liknande skulle hända.

    Men som sagt - vad är det för knas på fläkten? Någon styrbox som gått? Panelen har lite "drop outs"

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Gnesta
    Inlägg
    47

    Re: Konstiga el-fel (ACC-fläkt och stereo stängs inte av)

    Citat Ursprungligen postat av jonlindh

    Sen två dagar tillbaka har jag fått ett nytt problem. Fläkten till ACC:n kör nu för fullt hela tiden och den lägger inte av när jag stänger av bilen samt tar ur nycklen. Så nu måste jag drar ur en till säkring

    Någon som har ett liknande problem? Eller har en aning vad man kan börja felsöka? Känns som att strömmen alltid ligger på och att det är något relä eller någon säkring som dummar sig?

    Tack på förhand för bra tips!

    Hej hej
    Har samma problem på min 9-3 Aero -02, har forskat lite om det och fått lite hjälp här på forumet. Kika in här http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=198214 så ser du min beskrivning av problemet samt hur du kan göra för att lösa det.

    Edit: Är osäker på om det är samma relä med tanke på att det skiljer lite i årsmodell, men det borde inte vara några problem att få tag på rätt hur som helst..
    Saab 9-3 Aero -02
    Seat Ibiza GTI -97
    _________________

  4. #4
    Jo det är samma relä, jag hittade din tråd. Skaffade ett nytt (900 spänn) och bytte det igår. Otroligt bra beskrivning på länken... tack för det!!!
    Ta med dig tipset att sätta en kabel från pluspolen till utsidan... det var ingen höjdare att ligga ute i regnet och försöka få rätt på en pluskabel under bilen för få på ström så att dörrarna kunde öppnas. Och det kommer garanterat hända igen -

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67
    kontrolera jordningen i bilen,... är inte jordningen som den ska, eller får kontakt kan de mest konstiga saker uppstå... känner en som hade problem med jordningen, och hans bil tutade samtidigt som backljuset gick igång, sedan var blinkersen igång hela tiden.
    Saab 9000 2,3 FTT

Liknande ämnen

  1. Slutsteg stängs av, överhettat? Montera fläkt?
    Av Shadowfax i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 00:24
  2. Väldigt konstiga stereo problem saab9-5 -00 as2
    Av jari99 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-26, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •