Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9-5 2.0t -99: Tankmätaren går ej under halvtank

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Tingsryd
    Inlägg
    11

    9-5 2.0t -99: Tankmätaren går ej under halvtank

    Tjohej.

    Märkte för några dagar sedan att tankmätaren stod på halvtank, men det var ganska orimligt då jag hade kört 45 mil på fulltank (runt 65 liter).

    Körde ytterligare några mil och noterade att den inte ändrade på sig. Tankade då 20l och då höjdes den till en liten bit ovanför 3/4 tank.

    Jag märker nu också att den går neråt ju mer jag kör, men den fastnar på 1/2 tank.

    DTE beter sig konstigt också. När man startar säger den att man kan köra 580km (kan omöjligt stämma) och ÖKAR ju längre jag kör.

    Någon som har haft liknande problem?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    203

    Re: 9-5 2.0t -99: Tankmätaren går ej under halvtank

    Citat Ursprungligen postat av Siqqe
    Tjohej.

    Märkte för några dagar sedan att tankmätaren stod på halvtank, men det var ganska orimligt då jag hade kört 45 mil på fulltank (runt 65 liter).

    Körde ytterligare några mil och noterade att den inte ändrade på sig. Tankade då 20l och då höjdes den till en liten bit ovanför 3/4 tank.

    Jag märker nu också att den går neråt ju mer jag kör, men den fastnar på 1/2 tank.

    DTE beter sig konstigt också. När man startar säger den att man kan köra 580km (kan omöjligt stämma) och ÖKAR ju längre jag kör.

    Någon som har haft liknande problem?

    Jag har haft liknande problem på min förra bil. Då var det tankarmaturen som var trasig. Skulle kosta ca 2000 - 3000kr att byta så jag tyckte inte det var värt det utan körde och höll koll på milen istället.

    Att DTE ibland ökar ju längre du kör är dock inte så märkligt.
    Den mäter snittförbrukning senaste 20 minuter (tror jag det var) och räknar ut hur långt du kommer baserat på det.
    Mao om du har kört stadskörning med relativt hög snittförbrukning och kommer ut på landsväg, kommer den räkna ut att du kan komma längre sträcka och DTE kommer att öka.
    9-5 Aero -01

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Tingsryd
    Inlägg
    11
    Okej. Något som vet vad de kostar begagnade?

    Jag tankade fulltank idag och då beter den sig som vanligt. Går upp i toppen och går sakta neråt allt eftersom man kör.

    Den fungerar alltså en bit, men under halvtank lägger den av. Fortfarande tankarmaturen som kan vara trasig?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    8
    Hej.

    Tänkte bara nämna att min gamla bil (900 2.3 -95) har precis samma fel.
    Ibland tar det nån mil innan den går upp efter man tankat fullt oxo.
    9-5 SportKombi Aero -01

Liknande ämnen

  1. Tankmätaren
    Av Gregor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-02, 22:29
  2. Bensinmätare visar halvtank fel? Ng900
    Av Padde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-06, 07:32
  3. tankmätaren
    Av Saab9-5Martin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-13, 19:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •