Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Demontera v-låda, 9000, Enkla frågor, snabba svar tack!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492

    Demontera v-låda, 9000, Enkla frågor, snabba svar tack!

    Håller på och ska ha bort lådan på min bil pga rep. av slavcylinder och byte av urtrampningslager..
    Första gången jag gör detta och stöter titt som tätt på lite olika motgångar, varav några få inte verkar lösa sig..



    1. Anslutningen för hastighetsmätarsignalen på lådan - - > hur lossa sladden/vajjern eller vaf*n de nu är!? Lådan blir ju hängande i den annars!

    2. Är det rätt att det bara är vä. drivaxel som behöver demonteras? Höger dito bara åker ur när man sänker ner lådan eller?

    3. För att kunna fälla ner subframen måste man ju avlasta motorfästet vänster fram.. Går det att palla upp motorn underifrån utan att t.ex. spräcka tråget på nått sätt? Eller måste man bygga sig en "ribba" att hänga motorn i?



    Får räcka med funderingar för nu..
    Det gäller bilen i signaturen!

    Tacksam för snabba svar då arbetet står stilla tills vidare.

    mvh
    Tobbe

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: Demontera v-låda, 9000, Enkla frågor, snabba svar tack!

    Citat Ursprungligen postat av SAAB_POWER
    Håller på och ska ha bort lådan på min bil pga rep. av slavcylinder och byte av urtrampningslager..
    Första gången jag gör detta och stöter titt som tätt på lite olika motgångar, varav några få inte verkar lösa sig..



    1. Anslutningen för hastighetsmätarsignalen på lådan - - > hur lossa sladden/vajjern eller vaf*n de nu är!? Lådan blir ju hängande i den annars!

    2. Är det rätt att det bara är vä. drivaxel som behöver demonteras? Höger dito bara åker ur när man sänker ner lådan eller?

    3. För att kunna fälla ner subframen måste man ju avlasta motorfästet vänster fram.. Går det att palla upp motorn underifrån utan att t.ex. spräcka tråget på nått sätt? Eller måste man bygga sig en "ribba" att hänga motorn i?



    Får räcka med funderingar för nu..
    Det gäller bilen i signaturen!

    Tacksam för snabba svar då arbetet står stilla tills vidare.

    mvh
    Tobbe
    1. På äldre modeller lossar du på hela givaren i lådan. Sitter en skruv som håller en bricka. Lossa på denna och dra rakt upp, ev jucka lite. På nya modeller sitter det en kontakt på kabeln. På De äldsta modellerna får du vara lite försiktig då det finns risk att drevet på givaren kan rammla loss.

    2. Det stämmer. Mellanaxeln lossar när du drar ut lådan.

    3. Avlastar du motorn på hela tråget, dvs använder en planka el. liknande så går det bra. Men det är smidigast att bygga sig en lite ställning. Räcker med en två-tum-fyra och två decimeterlånga stumpar av densamma som du använder som stöd mot skärmen. Använd sedan ett spännband som du drar igenom den övre lyftöglan att hissa upp motorn med. Det bör vara ett spännband utan krokar.

    Eftersom det är första gången du har ner en 9000-låda så kan det vara bra att veta att när lådan sedan monteras igen, så se då till att den glider på lätt och smidigt. Försöker du vålda in den med bultarna så slutar det med att du drar sönder örat i tråget, vilket innebär trågbyte. Mindre kul.

    Jävlas lådan när den skall på så är det i 99% av fallen lamellen som inte är riktigt centrerad.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    årsm 1990 har kontaktstycke på kabeln till hastighetsgivaren.
    På vissa bilar sitter kontaktstycket i motorutrymmet medan andra har det i akvariet.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492
    Tack för svaren!

    Lådan är nu demonterad och ligger och väntar på reparation.

    Lossade skruven som satt strax under givaren, juckade lite på givaren och fick med mig hela kletet upp.



    Byggde mig en enkel liten ställning att hissa motorn i oxå Kom fram till att det nog var lättast så trots allt.




    mvh
    Tobbe

Liknande ämnen

  1. Demontera instrumentbräda - Ng900/Og93 - Snabba svar tack
    Av TheLawyer i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-27, 10:14
  2. skrap trots ny låda?Snabba svar tack!!
    Av davod i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 01:09
  3. får inte i 1an å 2an på min 9000 88 gärna snabba svar TACK
    Av Saabfille i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-29, 11:03
  4. 99 T16 fråga......Snabba svar TACK
    Av ab_aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-19, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •