Sidan 5 av 10 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 198

Ämne: 9000 Aero Steg4, 560hk

  1. #81

  2. #82
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    något nytt ?
    Det verkar inte vara så bra, men det får Björn berätta själv om han vill....
    9000 2,3T "aero" -97, 900 Aero -87, 900 Aero clon -84, 900 T16 -91, 900i -90, V4 cab -79, 9-5 2,0 Biopower -07

  3. #83
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    [quote=jörgen]
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":3ml8t7t1
    något nytt ?
    Det verkar inte vara så bra, men det får Björn berätta själv om han vill....[/quote:3ml8t7t1]

    va trist

  4. #84
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    [quote=M frändberg][quote="jörgen":3rnd4j91]
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":3rnd4j91
    något nytt ?
    Det verkar inte vara så bra, men det får Björn berätta själv om han vill....[/quote:3rnd4j91]

    va trist [/quote:3rnd4j91]

    Hej!

    På väg hem från mappningen så dog ju som sagt bilen. Fick ta bärgare till gävle och sedan åka hem med hyrbil å hämta annan bil samt trailer för att dra hem skräpet

    Det som har hänt är att 4 kolv har spruckit i ringlandet mot insugssidan. Ganska mycket material som saknas. Bitarna har dessutom letat sig in i andra cylindrar och legat och slagit mot ventiler, ventilsäten och topplocket i sig självt. Dessutom så har dessa bitar naturligtvis åkt ner i turbon och skrotat turbinhjulet, vilket gör att jag måste köpa ny core.

    Det som har hänt nu är att jag har lyft ur motorn, och demonterat allt. Eftersom att jag måste fixa ny topp (P.g.a problem med att få tag i folk som fräser säten nu under semestern etc etc), ny core och nya kolvar, så kommer jag att åka med mitt originalblock med viktade original kolvar + stakar. Detta dels för att kolvarna som jag skall ha inte finns hemma, och dels för att det är så mycket pengar som måste ut på en gång med tanke på turbon och toppen.
    Jag uppdaterar med lite andra bilder senare ikväll på kolvar etc nu när det är urplockat. Har bara inte hunnit fota ännu.

    10miljonersfrågan är ju nu varför detta har hänt? Vad är anledningen till att det blivit så? Jag kan inte uttyda några spikmärken på nå'n kolv, men men om man tittar i turbon ser det ut som att det gått hyffsat varmt? För högt förbränningstryck? Tillverkningsfel på kolven?
    Jag monterade ju helt nya kolvar + stakar, och något monteringsfel är det absolut inte.
    Kolvarna skall dessutom palla effekten, t.ex. Cnyb kör mer effekt än vad jag gör, och dessutom med ett kralligare register än vad jag har. Jag har också mail från Tobias Wössner om att kolvarna skall hålla för 600hk utan problem...
    Värt att notera är att detta är Wössner av T7ans modell.

    Motorn har gått i princip utan laddtryck innan mappningen, och totalt inte ens 100 mil. Blä.

    Mvh
    Björn








  5. #85
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    406
    Jag lider med dig :/

    Men från den possitiva sidan, så fick vi ju piska skiten ur en sketen hyrbil på vägen hem från Gävle
    Kör: Saab 900 Talladega -97 MapTun Individual 574Hk/710Nm i motorn, 516,6 på hjulen! E85 Sommaren 2009 uppskattningsvis 650hk+
    Garaget

  6. #86
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av svedberg
    Jag lider med dig :/

    Men från den possitiva sidan, så fick vi ju piska skiten ur en sketen hyrbil på vägen hem från Gävle
    Ja , Golfen höll ju iallafall

  7. #87
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej Björn,

    Surt, lider med dig! Personligen tycker jag att det luktar fabrikationsfel i någon form på kolven, vilket Wössner bör stå för på ett eller annat sätt. Antingen skall den palla för 600 hk eller så ska den det inte.

    Dock, man kanske bör fundera över om det inte är läge att gå över på de lite tåligare JE-kolvarna vid dessa effekter ändå?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #88
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej Björn,

    Surt, lider med dig! Personligen tycker jag att det luktar fabrikationsfel i någon form på kolven, vilket Wössner bör stå för på ett eller annat sätt. Antingen skall den palla för 600 hk eller så ska den det inte.

    Dock, man kanske bör fundera över om det inte är läge att gå över på de lite tåligare JE-kolvarna vid dessa effekter ändå?

    Mvh

    KK
    Hej! Tack för medkänslan iaf

    Jo tanken har absolut slagit mig ang. JE. Som sagt, Cnyb kör ju med mer effekt än mig, samt att han hade en peak på över 600hk, dock säger en peak inte så mycket.

    Jag försöker reklamera kolvarna, så får Fredrik i sin tur reklamera dessa till Wössner, får se hur det går.

    Jag tycker att det inte kan finnas så många alternativ egentligen? För högt förbränningstryck eller feltillverkad kolv. Tändningen är också relativt låg, Fredrik sa att av nån anledning så var motorn ganska känslig på att öka tändningen, ligger nog 2-3grader under det man skulle vilja. Detta ser man också lite på siffrorna, den skall kunna prestera mer. Varför den är lite kinkig på tändningen vet jag inte.
    När du menar JE-kolvarna, är det den typen EXD tar hem nu?

    Mvh
    Björn

  9. #89
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    riktigt trist att kolvarna ska hålla för 600hk kan man iofs inte sähga 600hk säger ju inte så mycket om trycket i cylindern och spik märken har du inte hittat men bilen kan ha spikat utan att det syns känns ju som att man vill hitta felet för att det inte ska hända igen

    måste säga att det hela känns väldigt märkligt

  10. #90
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    134
    vi lider med dig Björn

    tur att blocket inte blev förstört
    Saab 9-3 Aero 2001 steg ???
    http://www.garaget.org/?car=11697

  11. #91
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Mnja,, förr skulle ju std kolvar hålla för nära 600:a så.. Har de inte spikat eller ser ja kocko.?
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #92
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    riktigt trist att kolvarna ska hålla för 600hk kan man iofs inte sähga 600hk säger ju inte så mycket om trycket i cylindern och spik märken har du inte hittat men bilen kan ha spikat utan att det syns känns ju som att man vill hitta felet för att det inte ska hända igen

    måste säga att det hela känns väldigt märkligt
    Hej!

    Det jag menar lite, man vet ju inte cylinder/förbränningstrycket. Det kan ju vara en felorsak.
    Om det spikar, även fast det inte syns, borde inte trionic reglera ner detta?

    Det sjuka är att jag drog 4 fullgasrepor innan bilen dog, aldrig till varvstoppet, och endast korta svep typ 4-6,5 tusen varv, på 3an och ytterst lite på 4an.

    Eftersom att jag inte haft nån loggutrustning på t.ex lambda/egt så blir det genast lite svårare att hitta felet... Hade vart bra att se vad som hänt.

  13. #93
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Ställer mig i skaran som lider med dig. Trist som faan.

    Tråkigt att man inte riktigt säkert vet vad som hänt, då man inte vet om man vågar ge på fullt igen med nya prylar.

  14. #94
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Mnja,, förr skulle ju std kolvar hålla för nära 600:a så.. Har de inte spikat eller ser ja kocko.?
    Hej!

    Menar du att std kolvar inte håller för nära 600hk nu också?

    Jag tror inte det spikat, kolla dessa högupplösta bilder nedan. Ska försöka uppdatera med bilder på kjolarna på kolvarna. Finns inga spikmärken på kjolarna vad man kan se.

    http://81.216.254.9/~toxic/Ras2007/IMG_0704.JPG
    http://81.216.254.9/~toxic/Ras2007/IMG_0706.JPG
    http://81.216.254.9/~toxic/Ras2007/IMG_0711.JPG

    Det kan inte vara så att det ser ut som spikmärken eftersom att delar av den spruckna kolven har letat sig in i andra cylinderlopp? Jag trodde det hade spikat som fan först, innan jag hade rengjorde kolvtopparna.

    Mvh
    Björn

  15. #95
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Ställer mig i skaran som lider med dig. Trist som faan.

    Tråkigt att man inte riktigt säkert vet vad som hänt, då man inte vet om man vågar ge på fullt igen med nya prylar.
    Hej!

    Tack, jo precis så känner jag också. Måste hitta felet, om det nu inte så att det är en Wössnerkolv som va kass från början.

    Mvh
    Björn

  16. #96
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    134
    det är bara att hoppas att Fredrik kan reklamera kolven/kolvarna så du får nya känns inge roligt att lagt ner en j***a massa pengar på prylar man inte kan använda.
    Saab 9-3 Aero 2001 steg ???
    http://www.garaget.org/?car=11697

  17. #97
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Bylin 93aero
    det är bara att hoppas att Fredrik kan reklamera kolven/kolvarna så du får nya känns inge roligt att lagt ner en j***a massa pengar på prylar man inte kan använda.
    Tjo.

    Jo får hoppas på det. Tar dock hellre pengar än nya kolvar. Känns som att man inte vågar chansa på dessa igen, eller?

    Mvh
    Björn

  18. #98
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    134
    går väll att ta JE istället för Wössner KANSKE
    Saab 9-3 Aero 2001 steg ???
    http://www.garaget.org/?car=11697

  19. #99
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Hej.
    Tråkigt när sånt här händer.

    På bild 2 på ras kolven ser det ut som ventilerna har tagit i,
    det är inte så att du har ett vevlager ras?
    Och att det i sin tur slagit sönder kolven?

    /Magnus.

  20. #100
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    [quote=BjörnR][quote="Robert@":sg1kpvxb]Mnja,, förr skulle ju std kolvar hålla för nära 600:a så.. Har de inte spikat eller ser ja kocko.?[/quote]

    Hej!

    Menar du att std kolvar inte håller för nära 600hk nu också?

    Jag tror inte det spikat, kolla dessa högupplösta bilder nedan. Ska försöka uppdatera med bilder på kjolarna på kolvarna. Finns inga spikmärken på kjolarna vad man kan se.

    [url="http://81.216.254.9/~toxic/Ras2007/IMG_0704.JPG"]http://81.216.254.9/~toxic/Ras2007/IMG_0704.JPG[/url]
    http://81.216.254.9/~toxic/Ras2007/IMG_0706.JPG
    http://81.216.254.9/~toxic/Ras2007/IMG_0711.JPG

    Det kan inte vara så att det ser ut som spikmärken eftersom att delar av den spruckna kolven har letat sig in i andra cylinderlopp? Jag trodde det hade spikat som fan först, innan jag hade rengjorde kolvtopparna.

    Mvh
    Björn[/quote:sg1kpvxb]

    Jag skulle inte köra ~600hp med originalkolvar iallfall..


    Nu såg de finare ut,, med bättre bild o rengjorda..

    Lustigt fel,, typ det som sker på T7 kolvarna,, tårtbitar som släpper..

    Byt till JE..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

Liknande ämnen

  1. diskussion om SQR steg4"trollspeed" 9000 aero
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 10:52
  2. 9000 Aero Steg4, 560hk
    Av BjörnR i forum Projekt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 00:29
  3. Laddtrycksproblem Nordic steg4 og9-3 aero [LÖST]
    Av n1zz3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 19:52
  4. Tid på kvartsmilen med 9000 aero steg4
    Av PmAero i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 22:25
  5. Sp Steg4 till 9000
    Av Hosiman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 12:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •