Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Vad behövs göras för att komma upp i 300hk 9000 2.0t16 -85.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Vad behövs göras för att komma upp i 300hk 9000 2.0t16 -85.

    Som rubriken säger, vad behöver jag göra för att komma upp i 300hk?
    Detta är gjort i nuläget:
    *Bytt turbo till Td04- Vattenkyld mitsubischi turbo.
    *Andra kammar- 2.3 insprutare
    *Kompressionssänkt
    *Avsvarvade Kolvar (hur mycket?-Okänt)
    *Bränsle chip- av okänt fabrikant, pamo effektchip:S
    *Moddad APC
    *Renoverad-Förstärkt- växel låda
    *Höjt bränsletryck
    *Pysventil
    *K&N Öppet sportluftfilter
    * Annan BTR..
    *3"- Avgas.

    Som sagt vad behöver jag för att komma upp i 300hk? gärna lite mer detaljerad info som vad för slags spridare etc och inte bara "byt spridare och turbo" för det kan även jag räkna ut men VAD/vilken sort skall jag använda mig av m.m?
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968
    Jag tror nog inte du ska räkna med att kunna klämma ur några 300Hk om orginalkolvarna är nersvarvade.
    Sen behöver du större spridare och ett chip som du vet är anpassat till hårdvaran och som levererar 300Hk

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Jag tror nog inte du ska räkna med att kunna klämma ur några 300Hk om orginalkolvarna är nersvarvade.
    Sen behöver du större spridare och ett chip som du vet är anpassat till hårdvaran och som levererar 300Hk
    Nej kolvarna var tänkt att dom skulle bytas isåfall just därför jag ställde frågan vad behöver jag göra..vad behöver bytas..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Jag tror nog inte du ska räkna med att kunna klämma ur några 300Hk om orginalkolvarna är nersvarvade.
    Sen behöver du större spridare och ett chip som du vet är anpassat till hårdvaran och som levererar 300Hk
    Nej kolvarna var tänkt att dom skulle bytas isåfall just därför jag ställde frågan vad behöver jag göra..vad behöver bytas..
    Måste kolvarna bytas? I så fall, skaffa originalkolvar (ev. ö.d. om du tänkt borra). Folk byter kolvar till höger och vänster utan att fundera över om förbränningsrummet fortfarande fungerar som det är tänkt med swirl och squish. Nu verkar det ju redan vara gjort på din bil, så då får man väl köra på det då.

    Om jag vore du skulle jag skaffa ett MegaSquirt-sprut och lagoma spridare. Sedan skulle jag kasta pysventilen så långt jag orkade. Det låter som att motorn är mer än lovligt bonnigt trimmad...

    Sedab står det inte vad det är för turbo, så det är ju inte lätt att veta om du behöver en större sådan eller inte - TD04 säger inte mer än om man skulle beskriva en motor genom att säga att den är fyrcylindrig.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186

    Re: Vad behövs göras för att komma upp i 300hk 9000 2.0t16 -

    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Som rubriken säger, vad behöver jag göra för att komma upp i 300hk?
    Detta är gjort i nuläget:
    *Bytt turbo till Td04- Vattenkyld mitsubischi turbo.
    *Andra kammar- 2.3 insprutare
    *Kompressionssänkt
    *Avsvarvade Kolvar (hur mycket?-Okänt)
    *Bränsle chip- av okänt fabrikant, pamo effektchip:S
    *Moddad APC
    *Renoverad-Förstärkt- växel låda
    *Höjt bränsletryck
    *Pysventil
    *K&N Öppet sportluftfilter
    * Annan BTR..
    *3"- Avgas.
    - Vilken turbo är det?
    På en -85 så borde du kunna ha tex en T03/T04, kolla in på www.stenparnermotor.se vet att dom sålde rätt billiga tidigare.
    -Storre IC behövs
    - Ta bort pysventilen och kör med apc systemet så kan du köra närmre marginalerna utan att skada motorm
    - Kammarna har du bytt ner dig på, försök att få tag i kammar från en OG900 med B202 Turbo istället
    - Kolla om t.ex "chipmats kan fixa chip och spridare som pallar 300hk, i värsta fall måste du byta styrsystem.
    - Sätt tillbaka originalkolvar

    Borde annars kunna fungera
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Jag tror nog inte du ska räkna med att kunna klämma ur några 300Hk om orginalkolvarna är nersvarvade.
    Sen behöver du större spridare och ett chip som du vet är anpassat till hårdvaran och som levererar 300Hk
    Nej kolvarna var tänkt att dom skulle bytas isåfall just därför jag ställde frågan vad behöver jag göra..vad behöver bytas..
    Måste kolvarna bytas? I så fall, skaffa originalkolvar (ev. ö.d. om du tänkt borra). Folk byter kolvar till höger och vänster utan att fundera över om förbränningsrummet fortfarande fungerar som det är tänkt med swirl och squish. Nu verkar det ju redan vara gjort på din bil, så då får man väl köra på det då.

    Om jag vore du skulle jag skaffa ett MegaSquirt-sprut och lagoma spridare. Sedan skulle jag kasta pysventilen så långt jag orkade. Det låter som att motorn är mer än lovligt bonnigt trimmad...

    Sedab står det inte vad det är för turbo, så det är ju inte lätt att veta om du behöver en större sådan eller inte - TD04 säger inte mer än om man skulle beskriva en motor genom att säga att den är fyrcylindrig.
    Bonnetrimmad? usch okej..visste inte jag att det var dock.
    Har skickat iväg ett mail till tidigare ägare för att få mer info om turbon så får hoppas på svar. Vad gör det sprutet för skillnad och varför välja det? vad för spridare bör man använda sig av?
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745

    Re: Vad behövs göras för att komma upp i 300hk 9000 2.0t16 -

    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Som rubriken säger, vad behöver jag göra för att komma upp i 300hk?
    Detta är gjort i nuläget:
    *Bytt turbo till Td04- Vattenkyld mitsubischi turbo.
    *Andra kammar- 2.3 insprutare
    *Kompressionssänkt
    *Avsvarvade Kolvar (hur mycket?-Okänt)
    *Bränsle chip- av okänt fabrikant, pamo effektchip:S
    *Moddad APC
    *Renoverad-Förstärkt- växel låda
    *Höjt bränsletryck
    *Pysventil
    *K&N Öppet sportluftfilter
    * Annan BTR..
    *3"- Avgas.
    - Vilken turbo är det?
    På en -85 så borde du kunna ha tex en T03/T04, kolla in på www.stenparnermotor.se vet att dom sålde rätt billiga tidigare.
    -Storre IC behövs
    - Ta bort pysventilen och kör med apc systemet så kan du köra närmre marginalerna utan att skada motorm
    - Kammarna har du bytt ner dig på, försök att få tag i kammar från en OG900 med B202 Turbo istället
    - Kolla om t.ex "chipmats kan fixa chip och spridare som pallar 300hk, i värsta fall måste du byta styrsystem.
    - Sätt tillbaka originalkolvar

    Borde annars kunna fungera
    Vet inte mer än det som nämnts. Jo jag tänkte slänga iväg det helvete när jag får någon att skruva upp laddet samt uppgradera chippet. Har redan pratat med mats om chip och det skall ordnas när jag har pengar till det. Vad för slags IC bör jag leta efter? varför orginal kolvar samt pris?
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968
    Hmm, vad har jag missat, kör du 2.3 spis, då kan du köra orginalkolvar för 300Hk, men inte 2.0långis.
    Jag har knäckt 2 omggr nya kolvar i sådan maskin och den leverade runt 290-300hk, sen tröttnade jag och slängde i 2.3spis, och klämde nästan 400Hk istället utan spruckna kolvar.

    Sen finns ett annat problem med 85ans motor, och det är att det inte finns några orginal kolvar till dessa att köpa längre, iallafall fick inte jag tag i några efter andra omgången, då dessa kolvarna är speciella jämfört med dom som sedan var i 86-93.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Hmm, vad har jag missat, kör du 2.3 spis, då kan du köra orginalkolvar för 300Hk, men inte 2.0långis.
    Jag har knäckt 2 omggr nya kolvar i sådan maskin och den leverade runt 290-300hk, sen tröttnade jag och slängde i 2.3spis, och klämde nästan 400Hk istället utan spruckna kolvar.

    Hehe nej det gör jag inte har en 2.0 långis fast med 2.3 i kammar..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  10. #10
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Hmm, vad har jag missat, kör du 2.3 spis, då kan du köra orginalkolvar för 300Hk, men inte 2.0långis.
    Jag har knäckt 2 omggr nya kolvar i sådan maskin och den leverade runt 290-300hk, sen tröttnade jag och slängde i 2.3spis, och klämde nästan 400Hk istället utan spruckna kolvar.

    Sen finns ett annat problem med 85ans motor, och det är att det inte finns några orginal kolvar till dessa att köpa längre, iallafall fick inte jag tag i några efter andra omgången, då dessa kolvarna är speciella jämfört med dom som sedan var i 86-93.
    Skulle -85ans motor vara klenare än -86 menar du?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    429
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312

    Sen finns ett annat problem med 85ans motor, och det är att det inte finns några orginal kolvar till dessa att köpa längre, iallafall fick inte jag tag i några efter andra omgången, då dessa kolvarna är speciella jämfört med dom som sedan var i 86-93.
    Vet du lite mer exakt vad som skiljer dessa kolvar? och övrigt i motorn mot 86-?
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Kan lägga till att turbon som sitter i nu kommer från 98.ans 9000 aero.. om nån vet mer om den så går det fint att lägga till här i tråden..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  13. #13
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 286
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Kan lägga till att turbon som sitter i nu kommer från 98.ans 9000 aero.. om nån vet mer om den så går det fint att lägga till här i tråden..
    Synd bara att 9000 aero inte fanns 98

    Men förmodligen är det väl ett 15T#6 då.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Citat Ursprungligen postat av Realpower
    Citat Ursprungligen postat av Hedley
    Kan lägga till att turbon som sitter i nu kommer från 98.ans 9000 aero.. om nån vet mer om den så går det fint att lägga till här i tråden..
    Synd bara att 9000 aero inte fanns 98

    Men förmodligen är det väl ett 15T#6 då.
    Haha ops.. 96 då

    Yes.. jadu sladden vet du hur mycket den är god för ungefär?`
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    429
    ja har du en 15T #6 så en 300-310hk skulle jag tippa att man kan plocka ur den turbon.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    ja har du en 15T #6 så en 300-310hk skulle jag tippa att man kan plocka ur den turbon.
    Okej så då behöver jag inte byta den turbon jag har för att komma upp i 300hk iallafall? eller bör man göra det iallafall?
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968


    Här är en skillnad

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312


    Här är en skillnad
    Kan tyvärr inte se nåt på den bilden då den är..minimal? men du får gärna berätta vad skillnaden är..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 968
    A måttet på kolven är 4.7 på 85ans kolv medans dom senare kolvarna har 3.85 istället.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    745
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    A måttet på kolven är 4.7 på 85ans kolv medans dom senare kolvarna har 3.85 istället.
    Okej? på vilket sätt påverkar detta motor/trim vänlighet etc..
    Saab 9000cc T16 -85, OG 900 T8, NG900 2.0T x2, Saab 9000 2.3T -96, Saab 9000 A50 2.3T, Saab 9000 Aero -96, 9-3 Viggen -99 - SÅLD, 9000cc T16 Airflow - Evighetsprojekt.

Liknande ämnen

  1. Vad behövs för 280-300hk i en 9000 2.3T?
    Av mps i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 11:16
  2. Vad behövs för 290-300hk?
    Av Manne1337 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-06-30, 03:00
  3. Vad behövs för 300hk?
    Av Bennet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 20:45
  4. Vad behövs göras och bytas i motorn för att vara säker?!
    Av sukke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-19, 23:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •