Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: spruckna blinkersglas?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126

    spruckna blinkersglas?

    som sagt.. originalblinkerserna var spruckna,och för något år sen byttes dom till USA-blinkers. nu är de likadant igen..

    Kan det på något sätt bli vibrationer eller dylikt som gör att detta uppstår?
    har inte gjutit fast dom för hårt heller så vette fasen va detta kan bero på.. nya blinkers ska införskaffas och har ingen lust att byta blinkers varje år..

    (og 9-3 aero)

    någon som råkat ut för samma sak?

    tacksam för svar.

    mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    619
    Vet inte om avfettningsmedel och andra starka medel kan få de att krackelera?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    126
    hmm.. inte såpass mycke sprickor,de känns mer som om de ligger något o trycker på lr dylikt...

    ingen som har vart med om samma sak?

  4. #4

  5. #5

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 522
    Mja du. Kör du mycket med bilen? Jag har lyckats med att spräcka båda blinkersglasen med hjälp av stenskott.
    Det är inte så snyggt.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    31

    Re: spruckna blinkersglas?

    Citat Ursprungligen postat av torsobon
    som sagt.. originalblinkerserna var spruckna,och för något år sen byttes dom till USA-blinkers. nu är de likadant igen..

    Kan det på något sätt bli vibrationer eller dylikt som gör att detta uppstår?
    har inte gjutit fast dom för hårt heller så vette fasen va detta kan bero på.. nya blinkers ska införskaffas och har ingen lust att byta blinkers varje år..

    (og 9-3 aero)

    någon som råkat ut för samma sak?

    tacksam för svar.

    mvh
    På 9-5;an har båda sidor sprickor som utgår från överkanten - så att det läcker in vatten - måste vara ngn sorts typfel ?!

    /Johan
    Saab 9-5 Aero -04
    9-3 -01 "Nordic" (skrotad)
    Alfor...

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 454
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av ErikR
    Mja du. Kör du mycket med bilen? Jag har lyckats med att spräcka båda blinkersglasen med hjälp av stenskott.
    Det är inte så snyggt.
    dom brukar ju dock krakelera efter sådär 10 år....

    jag har bytt blinkers på 2st ng900 där de sprucket av ålder, men de har ju varit runt 10 år gamla.


    Torsobon, de låter mer som du fått tag i ett dåligt par med blinkers, BÖR inte spricka, har du inte garantipapprena kvar?
    jag hade inte tvekat att lämna tillbaks dem på garanti om glaset krackelerat utan "hjälp" av stenar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    268
    Hej!

    Hände mig MASSOR med gånger på min 9-3 MY99. På den gick även fästena av på båda främre blinkers sisådär 14 gånger... Sprickorna förekom på samtliga lyktglas av plats (dvs ej strålkastarna) även efter lyktbyte. Totalt byttes minst 25 lyktor under det år jag hade bilen(jag var första ägare till bilen). Mot "slutet" (fick den utbytt av SAAB, dock sålde den lokale handlaren bilen vidare efter bytet ) höjde sig även förardörren ca 1 cm i bakkant.

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    236
    Det kan inte vara frosten då?
    Saab 9-5 Vector SC 2,3t -02 Automat

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    112
    Har upptäckt samma fel på min bil. Båda främre blinkers är sönder. Ser ut som små sprickor över hela glaset/plasten(?). Kan ju vara stenskott, men det ser inte ut som stenskottsträffar. Ingen som kommit på något ang detta problem. Jag tänker inte byta förrens bilprovningen säger sitt. Vilket de inte borde göra då funktionen inte förhindras av detta.
    9-5 2,3t SC -03

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    31

    Re: sprickande blinkers och bakljus

    Citat Ursprungligen postat av Klingen
    Har upptäckt samma fel på min bil. Båda främre blinkers är sönder. Ser ut som små sprickor över hela glaset/plasten(?). Kan ju vara stenskott, men det ser inte ut som stenskottsträffar. Ingen som kommit på något ang detta problem. Jag tänker inte byta förrens bilprovningen säger sitt. Vilket de inte borde göra då funktionen inte förhindras av detta.
    Tittade igen på denna gamla fråga - verkar bekräfta att det är typfel på vissa årgångar. På 9-5:an har både blinkers och baklyktor (dom i luckan) massor av sprickor. 9-3:an från -01 är felfri - oc den har gått 6.000 mil mer !

    En liten uppdatering igen: Saabverkstaden tycks väl bekant med detta. En orsak anges vara att motorhuven slår i vid hård stängning. Man lär tom ha försökt justera detta på vissa årgångar (nån som vet?). Verkar vara framblinkers på årsmodell 02-05 som drabbas, men även lyktglasen i bakluckan spricker så det måste vara ett fabrikationsfel hos Valeo också. Rådet: Köp "nya" på skroten & stäng huven försiktigt !
    Saab 9-5 Aero -04
    9-3 -01 "Nordic" (skrotad)
    Alfor...

Liknande ämnen

  1. Spruckna radioknappar ng93
    Av KenCab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 22:01
  2. Spruckna slangar, trögstartad, svajande laddtryck, ng900 -97
    Av mr_saab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 22:05
  3. Frågor ang blinkersglas 9-5-02..
    Av chrill3 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 23:20
  4. Spruckna bakljus 9-3 SC
    Av Tim_82 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 18:27
  5. blinkersglas?????
    Av sulo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-22, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •